خانه » پیشنهاد سردبیر » هفتـه فـرهنگی اراک یـا هفته بازار

هفتـه فـرهنگی اراک یـا هفته بازار

هفته فرهنگی شهرستان اراک طبق گفته مسئولین با بیش از یکصد برنامه ۱۱ تا ۱۷ مهرماه جاری برگزار شده است. هفته ای که انتظار می رفت طبق نامی که بر آن نهاده شده آینه تمام نمای شاخصه های فرهنگی این شهر باشد؛ اما گویا عنوان برنامه های این هفته بیشتر در پخت آش و برنامه های بی کیفیت خلاصه شد. نکته ای که باید مورد توجه مسئولین سیاست گذار فرهنگ این استان باشد این است که ما در مسئولیت فرهنگی خویش نتوانستیم شناخت کافی از سرزمینمان حاصل کنیم و قدم در بیراهه فرهنگ گذاشته ایم، مسئله ای که مدیران فرهنگی استان ما همواره از آن غافل بودند و حتی مدیر ارشد استان هم در این شیپور وارونه دمیده و با ملقمه ای با عنوان هفته فرهنگی شهرها پنبه فرهنگ بومی را زده اند و ته مانده این کاسه را به باد سپردند. اهداف فرهنگی مقوله ای است که به رشد و تعالی فرهنگ، استقلال فرهنگی و پیراستن جامعه از خرافات، آراسته شدن به فضایل اخلاقی، ایجاد وحدت رویه، گسترش زمینه مشارکت عمومی در امور فرهنگی، هنری اجتماعی می پردازد، اولویتی که در عنوانی بنام هفته فرهنگی نادیده گفته شد. بی شک اولویت های فرهنگی در جامعه باید در دو بخش مصون سازی و درمان و چاره اندیشی مورد توجه متولیان فرهنگی قرار گیرد. استان مرکزی استانی با فرهنگ مهاجم است و خرده فرهنگ ها و ناهمگونی فرهنگی در آن بیداد می کند و باید در زمینه پیش بردن جامعه به سمت اتخاذ یک استراتژی فرهنگی نوین که بتواند تمام اقشار جامعه را تأمین کند، سرمایه گذاری نماید.
فرهنگ در استان مرکزی امری نیست که هر ارگان بتواند در کنار دهها کار سیاسی و اقتصادی دیگر وارد آن شود و برای آن نسخه درمانی تهیه کنند، این مسئله پزشک متخصص و ویژه خود را می طلبد. رسم بر این است که برای معرفی آداب و سنن و فرهنگ یک شهر، مراسمی را در شهرها و حتی کشورهای دیگر تحت عنوان هفته های فرهنگی برگزار نمایند، نه اینکه هفته های فرهنگی همان شهر را برای مردمان همان شهر برگزار کنند تا آن ها را با فرهنگ خودشان آشنا کنند، البته نه هفته فرهنگی ای که با دکان داری و راه اندازی جمعه بازارهای دست فروشی اشتباه گرفته شده است.
در این هفته می بایست با تدبیری ویژه با پرداختن به مقوله شخصیت شناسی مفاخر و مشاهیر به عنوان بهترین و مناسب ترین الگوی جوانان با توجه به برترین رتبه و جایگاهی که استان در پرورش مفاخر دارد اقدام می شد و یا با استفاده از فضای به وجود آماده به ارتباط سازنده میان هنرمندان، نویسندگان و محققان کمک نمایند و یا با اختصاص غرفه هایی به منظور آموزش عمومی هنر در ارتقاء و ترویج امور هنری گام بر می داشتند.

شنبه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۴     شماره ۳۱۲     سرمقاله- نیره یوسفی راد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.