خانه » جدیدترین » بزرگراه رشد فرهنگ

بزرگراه رشد فرهنگ

یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲  شماره ۱۴۰۲

نگاهی به فضای کتابخانه های استان در گفت و گوی وقایع با مدیرکل کتابخانه های استان مرکزی

فاطمه چاپاری: کتابخانه های عمومی نقش عمده ای در تحقق اهداف فرهنگی برنامه های توسعه ای دارند هر چند با توجه به کارآیی و رسالتی که برای کتابخانه های عمومی متصور است، هنوز به جایگاه درخوری در برنامه های ایران نرسیده اند. در بیانیه یونسکو نیز از کتابخانه های عمومی به عنوان بزرگراهی برای رشد فرهنگی افراد و گروه های اجتماعی نام برده شده و از رسالت های مهم کتابخانه های عمومی ارتقای آگاهی افراد از میراث فرهنگی و نیز حمایت از گفتگوهای فرهنگی و تنوع فرهنگی ذکر شده است. به گفته مدیرکل کتابخانه های استان مرکزی در حال حاضر ۸۶ کتابخانه در استان مرکزی فعالیت دارد که پیش بینی می شود این تعداد تا پایان سال به ۱۰۰ کتابخانه برسد همچنین پروژه کتابخانه مرکزی نیز چندین سال است که در شهر اراک آغاز شده که در صورت اتمام آن بزرگترین کتابخانه کشور را در شهر اراک خواهیم داشت.
کتابخانه مرکزی شهر اراک با مساحتی بیش از ۱۸ هزار متر مربع بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی در سطح کشور محسوب می‌شود که در صورت ساخت و تجهیز آن شاهد اتفاقات خوبی چون افزایش فضاهای فرهنگی شهر و اشتغالزایی در زمینه های فرهنگی خواهیم بود با این وجود ساخت این پروژه نزدیک به۱۰ سال است که به درازا کشیده است و مردم اراک همچنان برای تکمیل این پروژه انتظار می‌کشند.
علی اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس در بازدیدی که در آغاز سال جاری از این پروژه داشت با عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی استان و یک مرکز بزرگ فرهنگی از آن یاد کرده و گفته بود: در سفر سال گذشته هیات دولت به استان مرکزی، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای این طرح درنظر گرفته شده که حدود ۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده و مابقی آن نیز باید پرداخت گردد، که به نظر می رسد از آن تاریخ تا کنون اعتبارات جدیدی برای پروژه جذب نشده است.
مدیرکل کتابخانه های استان مرکزی هم در اینباره می گوید: پروژه کتابخانه مرکزی شهر اراک با مساحت هجده هزار و پانصد متر مربع بزرگ‌ترین کتابخانه کشور به شمار می‌رود که در دست ساخت می باشد و تا کنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
علی گودرزی زاده در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: امروز از خدمات کتابخانه‌ها در کشور بازتعریف جدیدی ارائه شده است، در گذشته خدمات کتابخانه‌ها به تجهیزات فیزیکی‌ای چون سالن، میز و صندلی و کتاب‌ها محدود می‌شد اما امروز کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند که در آن به تمام ابعاد زندگی مردم توجه می‌شود و مشاوره‌ها در تمام سطوح از جمله در زمینه اختلالات روانی، تحصیلی، اعتقادی، خانوادگی و.. در حال انجام است.
وی ادامه می دهد: کتابخانه‌ها به پایگاه‌های کسب و کار کوچک تبدیل شده‌اند و در این زمینه باید به معیشت مردم هم اندیشید هر چیزی در حوزه دانایی و اندیشه محور فعالیت‌های ما در کتابخانه‌های عمومی است و این محل به پارک علم و فناوری مبدل گشته است.
مدیرکل کتابخانه های استان مرکزی توضیح می دهد: در کتابخانه مرکزی هم در یک مقیاس حقیقی نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ خدمت کتاب محور، فرهنگی و هنری و اجتماعی برای مخاطبان در سطوح مختلف جامعه با هر سلیقه و مطالبه‌ای در نظر گرفته شده است.
گودرزی زاده خاطرنشان می کند: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تنها بهره بردار این پروژه است و در فرآیند ساخت دخالتی ندارد، در حال حاضر اداره کل راه و شهرسازی متولی احداث این پروژه به شمار می‌رود و پیمانکار نیز در حال پیش برد عملیات اجرایی است.
وی می افزاید: در سفر ریاست جمهوری ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه تخصیص داده شد که تا کنون ۳۷ میلیارد از آن جذب شده و امیدوار هستیم با جذب باقی مانده این مبلغ بتوانیم شاهد بهره برداری پروژه در سال ۱۴۰۳ باشیم.
مدیرکل کتابخانه های استان مرکزی اشاره می کند: از آن جا که این پروژه بزرگترین کتابخانه کشور به شمار می‌رود بیشترین منابع هم در آن گردآوری خواهد شد که ثبتشان حدود یک سال به طول می‌انجامد از همین رو کارشناسان منابع نهاد کتابخانه‌های کشور در استان مرکزی از پروژه بازدیدی داشته‌اند تا حجم کتاب‌های مورد نیاز برای این کتابخانه و دیگر کتابخانه‌های استان مرکزی را مورد ارزیابی قرار دهند.
گودرزی زاده می گوید: در حال حاضر ۸۶ کتابخانه در سطح استان مرکزی فعال است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه ۴ کتابخانه به این تعداد افزوده شود و همچنین در تلاش هستیم تا پایان سال جاری تعداد کتابخانه های استان را به ۱۰۰ واحد افزایش دهیم.
وی در پایان خاطرنشان می کند: در نظر داریم با راه اندازی طرح پیک کتاب امکان دریافت و تحویل کتاب در درب منزل را برای مخاطبان خود فراهم کنیم همچنین در حال هماهنگی هستیم ساز و کاری را فراهم کنیم تا در یکی از کتابخانه های شهر تا ساعت ۱۲ شب به شهروندان خدمترسانی شود و عموم بتوانند در ساعات شبانه نیز از سالن مطالعه این کتابخانه استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.