خانه » جدیدترین » بررسی وضعیت بازار گل و گیاه در استان در گفتگو با کارشناس مسئول گلخانه ها و گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی

بررسی وضعیت بازار گل و گیاه در استان در گفتگو با کارشناس مسئول گلخانه ها و گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی

چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱  شماره ۱۵۶۹

صادرات بیست میلیون دلاری گل و گیاه استان در سال گذشته

فاطمه چاپاری

بیست و پنجم خرداد ماه (۱۵ ژوئن) هر سال برابر با روز جهانی و ملی گل و گیاه است که این تاریخ از سال ۸۴ بنا به درخواست اتحادیه گل و گیاه کشور و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی و دفتر گل و گیاه، با این عنوان در تقویم رسمی کشورمان به ثبت رسیده است. در برخی منابع گفته شده است که در سال ۱۳۹۰ این مناسبت از تقویم ملی ایران حذف شد و پس از چند سال دوباره به تقویم بازگردانده شد.
به بهانه این روز سری به بازار گل و گیاه استان مرکزی زده ایم، استان مرکزی با وجود شهر محلات که پایتخت گل کشور محسوب می شود جایگاه ویژه ای در بازار گل و گیاه کشور دارد و حتی در عرصه صادرات گل نیز، شرکت های استان توانسته اند اتفاقات خوبی را رقم بزنند با این همه چالش هایی در حوزه صادرات گریبانگیر فعالان این حوزه است که در صورت تسهیل آن شاهد رونق بیشتری در بازار گل و گیاه کشور خواهیم بود.
احمد اسدی معاون مدیریت باغبانی و کارشناس مسئول گلخانه ها و گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دراینباره به خبرنگار وقایع استان گفت: سطح زیرکشت گل و گیاهان زینتی در استان در حال حاضر ۱۱۳۴ هکتار است که از این مساحت ۵۲۷ هکتار فضای گلخانه ای است و ۶۰۷ هکتار هم فضای باز است.
وی ادامه داد: در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی تعداد ۵۸۰۰ نفر در سطح استان مشغول فعالیت هستند و در این زمینه اشتغال مستقیم ایجاد شده و در مجموع جایگاه استان در برخی از فعالیت های مرتبط با گل و گیاه در زمینه تولید گیاهان فصلی و نشائی با تولید ۱۵۶ میلیون بوته اول، در زمینه تولید گل های شاخه بریده با تولید ۲۷۶ میلیون شاخه دوم و در زمینه تولید گل های گلدانی و آپارتمانی با تولید ۶۳میلیون گلدان سوم و در زمینه تولید درخت و درختچه زینتی مثل کاج، اقاقیا، چنار و… با تولید ۹۳ میلیون اصله در سال سوم کشور می باشد.
اسدی اظهار کرد: در زمینه تولید گل و گیاهان سنتی شهرستان محلات با ۱۰۰۷هکتار سطح زیرکشت رتبه اول در استان را دارد و به عنوان پایتخت گل کشور و هلند کوچک ایران شناخته شده است.
وی تصریح کرد: تولیدات فصلی و نشائی و درخت ودرختچه زینتی نیز انحصارا در محلات انجام می شود و حدود ۱۶۰ میلیون گل شاخه بریده و تولید حدود ۵۸ میلیون گل آپارتمانی در محلات نیز از دیگر مواردی است که در این زمینه باید به آن اشاره کرد.
کارشناس مسئول گلخانه ها و گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: سطح صادرات استان در سال گذشته از مبادی رسمی و غیررسمی به ارزش بیست میلیون دلار بوده است و شهرستان محلات بیشترین سهم از صادرات گل و گیاهان زینتی در کشور را دارد و تنها تولید کننده و صادر کننده بید قرمز در کشور نیز در شهرستان محلات می باشد.
وی گفت: پایانه صادراتی گل و گیاهان زینتی در سطح شهرستان محلات صد در صد به بهره برداری نرسیده و نیاز به تعیین تکلیف دارد اما عملا بخشی از صادرات گل و گیاهان زینتی محلات در این محل انجام می شود.
اسدی خاطرنشان کرد: شرکت نمایشگاهی باغ گل محلات نیز در سال های اخیر آغاز به فعالیت کرده و به همت بهره برداران شهرستان محلات در فضایی به مساحت ۵ هکتار ایجاد شده و ایجاد فضاهای ویژه ای چون نمایشگاه موقت، ساختمان نمایشگاه های ثابت، رستوران و فروشگاه، آبنما و برکه، آمفی تئاتر تالار و رستوران های گردان و گلخانه های کروی در این مجموعه پیش بینی شده است و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر در شهرستان محلات به بهره برداری برسد به عنوان بزرگترین مجموعه نمایشگاهی خاورمیانه می تواند تاثیر بسزایی در توسعه صنعت گل و گیاهان زینتی استان و کشور داشته باشد.
وی در پایان با اشاره به مشکلات این حوزه یادآور شد: خوشبختانه ما در سطح کشور و استان در زمینه گل و گیاهان زینتی نقاط قوت بسیاری داریم اما مشکلاتی در بخش سیستم های بانکی، تحریم ها، بالا بودن هزینه های تولید، عدم وجود تشکل های فعال در بخش صادرات، نوسانات شدید قیمت در زمینه بازار گل و گیاهان زینتی و مشکل بالا بودن تعرفه های هوایی حمل و نقل به خارج از کشور، سنتی بودن تعدادی از واحدها، کمبود اعتبارات برای بازسازی این واحدها، ورود گل و گیاهان قاچاق به کشور و در نهایت عدم جذب سرمایه گذار خارجی در کشور وجود دارد که بعنوان عمده مشکلات فعالان حوزه گل و گیاه مطرح می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.