خانه » جدیدترین » بررسی وضعیت آلومینیوم در جدول لیگ برتر فوتبال کشور و راهکارهایی برای اوج گیری دوباره

بررسی وضعیت آلومینیوم در جدول لیگ برتر فوتبال کشور و راهکارهایی برای اوج گیری دوباره

دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰   شماره ۱۵۲۲

تغییر کن و پوست بیانداز

این تحلیل پیش از بازی آخر این تیم با پیکان نوشته شده است

اینکه بخواهیم از بحران حرف بزنیم خنده دار است چرا که آلومینیوم با وجود فاصله ای که از صدر جدول گرفته باز هم در جدول رتبه خوبی دارد و این فرصت را دارد که بتواند جایگاه خود را ارتقا دهد. اما از چند هفته پیش نشانه هایی از افت کیفی بازی های تیم دیده می شد و انتظار از دست رفتن امتیازها را داشتیم هر چند که باخت در آبادان بسیار دور از انتظار بود و کمتر کسی فکر می کرد آلومینیوم به آن شکل بازنده بازی باشد و در برابر یک تیم پایین جدولی سه گل بخورد و ۳ امتیاز از دست بدهد.
پس از بازی مقابل هوادار گفتیم که آلومینیوم به یک عادت بد دچار شده و آن هم امتیاز دادن بــه تیم های ضعیف و پایین جدولی است امتیاز دادن به پدیده، هوادار، نفت آبادان و ذوب آهن از بدترین اتفاقات ممکن برای دور شدن از صدر جدول و به خطر افتادن جایگاه آلومینیوم بود. در بیشتر مقاطع نیم فصل آلومینیوم در یک منطقه امن قرار داشت و با خیال تقریبا آسوده ای می شد گفت که در پایان فصل می توان این تیم را آسیایی دانست به ویژه پس از داستان کسر امتیازی که درمورد گل گهر پیش آمد. اما بعد از چند هفته نتیجه نگرفتن حالا تیم در موقعیتی قرار دارد که هم رتبه اش پایین آمده و پس از استقلال، پرسپولیس، سپاهان و مس رفسنجان در رتبه پنجم قرار دارد و هم خطر نزدیک شدن پیکان و فولاد را حس می کند که با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند در ادامه می توانند خطرساز باشند از طرفی نمی شود گل گهر را کاملا تیمی از دور خارج شده دانست و این احتمال وجود دارد که با توجه به کادر فنی خوب و بازیکن های توانمندش در ادامه بتواند روند امتیازگیری اش را بهبود ببخشد. قبلا به تکراری شدن تاکتیک های آلومینیوم اشاره کرده بودیم و حتی در روزهایی که تیم پیروزی های نزدیک و نفس گیری داشت به افت کیفی بازی هایش اشاره کرده بودیم اما آلومینیوم چگونه می تواند هم در نتیجه گیری پیشرفت کند و هم یک بازی شناور و خوب ارائه دهد آن گونه که حریف هایش نتوانند به راحتی آنالیزش کنند و جلوی پیشرفتش را بگیرند؟
مهم ترین راهکار برای پیروز شدن گل زدن است و برای گل زدن باید بتوان موقعیت سازی کرد تیمی که در این امر توانایی کمی داشته باشد در روزهای سخت نمی تواند کاری از پیش ببرد. البته موقعیت ساختن یک موضوع است و موقعیت های با کیفیت ساختن یک موضوع دیگر است. در ابتدای فصل آلومینیوم بازی های به مراتب بهتری به نمــایش می گذاشت که با توجه به داشتن هافبک های تکنیکی و سریع آن شکل بازی قابل انتظار نیز بود. آلومینیوم هر چه بیشتر از ابتدای لیگ فاصله گرفت در ارائه دادن بازی زیبا ضعیف تر ظاهر شد تا جایی که این ضعف به روند نتیجه گیری تیم نیز ضربه زد. بدون شک آلومینیوم همچنان جای خالی مهاجم خوبی مثل حامد پاکدل را احساس می کند و در خط حمله ضعف های عمده ای دارد هیچ یک از مهاجم های تیم نمی توانند درون محوطه جریمه زهردار ظاهر شوند و خط دفاع حریف را با بحران مواجه کنند به همین دلیل آلومینیوم اگر می خواهد آمار گلزنی اش را بهبود ببخشد باید بتواند برای مهاجم هایش موقعیت های با کیفیتی بسازد چرا که آن ها از نظر تکنیکی توانایی گل کردن توپ های سخت را ندارند از طرفی هر چه فاصله آن ها از دروازه حریفان بیشتر می شود زدن ضربه آخر نیز برایشان سخت تر می شود. آلومینیوم در بیشتر بازی ها از ۵ هافبک بهره می برد که تلفیقی از تکنیک، سرعت و قدرت هستند بازیکن هایی که می توانند در تمام مدت بازی پر تلاش ظاهر شوند و مسافت های زیادی را بپیمایند همچنین از تکنیک خوبی برخوردارند و پا به توپ هستند اما ضعف آلومینیوم در خط هافبک، به ضعیف بودن تصمیم گیری ها در فضای پشت محوطه جریمه حریف بر می گردد. از گذشته منطقه ۱۴ مهم ترین بخش برای ضربه زدن به حریفان بوده و حتی حالا که چند سالی است در فاز تهاجمی مناطق جدیدی هم برای نفوذ به خط دفاعی حریف پیدا شده همچنان منطقه ۱۴ که فصای پشت محوطه جریمه حریف است مهم ترین منطقه برای رسیدن به گل است جایی که باید هافبک های طراح و باهوش با تکیه بر تکنیک و دید خوب شان گره گشای بازی تیم باشند البته این نکته هم بسیار مهم است که مهاجم تیم هم بتواند در فضای مناسب جایگیری یا حرکت کند تا هافبک خلاق تیم او را به خوبی تغذیه کند. آلومینیوم بار خلاقیت را به گردن سه هافبک تهاجمی خود شریفات، علینژاد و نقی زاده گذاشته است که انصافا هر سه آن ها بازیکن های خوبی هستند و هر کدام شان در بازی های مختلف توانسته اند موقعیت سازی کنند،گل های مهمی به ثمر برسانند و در انتقال توپ نقش شان را به خوبی ایفا کنند اما هیچ یک از آن ها هافبک طراح و فانتزی نیستند که بتوانند پاس های عمودی تاثیرگذار بفرستند و با ایجاد ارتباط بین خود و مهاجم، دفاع حریف را بشکنند.
برای رفع چنین اشکالی بهترین تغییر این است که در بعضی بازی ها قایدرحمتی از مصطفی احمدی فاصله گرفته و‌ به نقی زاده بسیار نزدیک شود تا با ایجاد برتری عددی و تشکیل یک خط چهار نفره در پشت محوطه جریمه به آن ها این اجازه را بدهد که به راحتی وارد محوطه جریمه شده و توپ های بیشتری هم دریافت کنند در بیشتر مواقع برتری عددی می تواند ضعف های تکنیکی را پوشش دهد. آلومینیوم در اغلب بازی ها می تواند بر فضای موجود در زمین حریف مالکیت پیدا کند اما در بهره بردن از این مالکیت به مشکلاتی بر می خورد. در فوتبال روز جهان بهره بردن از مدافعین کناری امر معمولی شده است و آن ها نیز بخش مهمی از بار هجومی تیم را گردن می گیرند که مهم ترین آن ارسال سانترهای مناسب به درون محوطه جریمه است هم فخرالدینی و هم آریاکیا بازیکن های خوبی هسنند که تحرک فراوانی دارند، توانایی عبور از یار مستقیم شان را داشته و با بازیکن های خودی همکاری های خوبی نیز دارند اما از طرف هر دو مدافع توپ های کمی روی دروازه حریف ارسال می شود.البته منظور از ارسال، فرستادن توپ های بلند و قوس دار نیست سال ها است که ارسال به شکل سنتی آن دیگر کاربرد زیادی ندارد در عوض توپ ها با ارتفاع کمتر و سرعت بیشتر روانه دروازه می شوند تا مدافعین بلند قامت حریف در دفع آن ها به مشکل خورده و توپ به سرعت در دهانه دروازه به مهاجم خودی برسد. این مورد در بازی آلومینیوم کمتر دیده می شود امروزه اما می بینیم که تیم لیورپول با اینکه مهاجم های کوتاه قامتی در اختیار دارد در هر دیدار سانتر های پر شماری انجام داده و از این طریق به گل های زیادی نیز دست پیدا می کند. یکی دیگر از تغییراتی که آلومینیوم باید در بازی هایش اعمال کند این است که کادر فنی باید بداند اینکه همه بازی های طول فصل را با یک سیستم، یک ترکیب و با یک رویکرد ثابت انجام داد و نتیجه گرفت، ممکن نیست قبلا هم به این موضوع اشاره کرده ایم که آلومینیوم در برابر تیم های بزرگ نتایج بسیار خوبی می گیرد اما در برابر تیم های ضعیف تر به مشکل بر می خورد که دلیل مشخص آن کم عرض بودن خط حمله و عقب ماندن خط هافبک است. تجمع در زمین خودی، بازی با تک مهاجم، اشغال میانه میدان، پرس، ضد حمله و… در بازی های بزرگ برای آلومینیوم نتایج خوبی در پی داشته است اما این پذیرفته نیست که در برابر تیم های پایین جدولی هم این گونه بازی کرد به عقیده نگارنده آلومینیوم در بعضی دیدارها باید با دو یا سه مهاجم بازی کرده و به خط دفاع حریف فشار وارد کند این گونه آلومینیوم علاوه بر اینکه نفرات بیشتری در درون محوطه جریمه حریف خواهد داشت، می تواند با عرض دادن به خط حمله مدافعین حریف را از یکدیگر دور کرد و نظم و تجمع آن ها را از بین برد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.