خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی عوارض جسمی و روحی افزایش وزن در زنان/خواهرِ مرگ

بررسی عوارض جسمی و روحی افزایش وزن در زنان/خواهرِ مرگ

پنجشنبه ۲۹ مهر ۹۵ شماره ۴۴۳

وقایع استان
فرشته غلامی

هرروز صبح قبل خوردن صبحانه دو عدد لیمو ترش میخورد، مدتی بود ناشتا قهوه میخورد، زمانی دیگر آب کرفس و مدتی نیز نیم ساعت قبل از صبحانه دمنوش مخصوص.خیلی وقت است عزمش را جزم کرده تا لاغر کند از دمنوشهای لاغری گرفته تا قرص همه را امتحان کرده ، قریب ۸ سال است انواع روش های لاغری را در پیش گرفته اما هرچقدر بیشتر تلاش میکند کمتر به نتیجه می رسد.
این یکی از هزاران نمونه از افرادی است که این روزها با معضل بزرگ چاقی دست به گریبان است. امروزه و در دنیای کنونی که افراد در زندگی ماشینی به سر میبرند و اغلب مشاغلشان پشت میز نشینی است بیشتر دچار معضل چاقی هستند.
چاقی مساله ای است که سلامت زنان را بیش از هر عامل دیگری به خطر انداخته و باعث انواع بیماری ها می شود بیماری های قلبی عروقی، دیابت، آرتروز ، سرطان و هزاران بیماری دیگر از آن جمله است. چاقی در زنان بیشتر از مردان است طی تحقیقات به دست آمده زنان ۴۹ درصد و مردان ۳۹ درصد دچار چاقی هستند.
یکی از علتهای چاقی در زنان را شاید بتوان کم تحرکی آنها در دوران کنونی و زندگی ماشینی عنوان کرد. در زمان حال مواد غذایی مصرفی بیشتر شامل انواع غذاهای چرب و فست فودها، شیرینی ها و مواد قندی می باشد و همین مساله باعث بروز چاقی بیشتر در میان افراد و بالخص زنان می شود.
این روزها و با افزایش تعداد افراد چاق تبلیغات بسیاری برای کاهش وزن به چشم می خورد از تبلیغ در سایت ها گرفته تا ماهواره و عطاری ها همه داروهای کاهش وزن و ورزشهایی را تبلیغ می کنند تا بدین طریق بتوانند با اذهان مردم بازی کنند و یکی از اصلی ترین دغدغه های زندگی مردم در دنیای کنونی را پاسخگو باشند اگرچه بسیاری با روشهای غلط نه تنها وزنی را کاهش نمیدهند بلکه باعث بروز بیماری های دیگری نیز میشود.
تعداد مراجعین پزشکان تغذیه نیز بیش از گذشته شده است به طوری که این روزها می توان گفت ۹۰ درصد ازافراد چاق برای یک بار هم که شده گذرشان به پزشک تغذیه افتاده و مدتی زیر نظر وی به درمان چاقی خود پرداخته اند. که گاهی فرد از این بازی موفق بیرون آمده و توانسته وزن خود را کاهش دهد و در همین وزن ثابت بماند و گاهی نیز نتیجه ای برعکس را حاصل کرده و پس از گذشت یک دوره رعایت رژیم یا خسته شده و عطایش را به لقایش بخشیده و رژیم را رها کرده که نه تنها وزن کاهش پیدا نکرده بلکه اضافه وزن هم پیدا میکند.
با مراجعه به یکی از این مراکز تغذیه و لاغری شاهد هزینه های بس سنگین ناشی از روشهای عجیب و غریب کاهش وزن میشویم. این روزها که چاقی های ناشی از زندگی ماشینی بسیار رواج پیدا کرده است و به طبع آن روش های مختلفی از جمله جراحی های زیبایی نیز برای کاهش وزن صورت میگیرد این روشها که شامل لیپوساکشن، بالن معده، لیپوماتیک و… است خالی از عوارض نیستند و ممکن است تنها دوره های کوتاه مدتی افراد را به تناسب اندام ایده آل خود برساند.
یکی از شهروندان اراک کـــه بــرای درمان چاقی خود به عطاری مراجعه کرده و می گوید: به هر فروشگاهی کــه می روم تا لباس دلخواهم را بخــــــرم
فروشنده می گوید سایزت را نداریم و من هم مجبورم لباسی را انتخاب کنم که زیاد باب میلم نیست.
او اضافه میکند: یک بار که برای خرید مانتو رفته بودم خانم فروشنده چاقی مرا به سخره گرفت و به من پیشنهاد کرد که به عطاری مراجعه کنم و داروی لاغری بخرم.
این شهروند اراکی که خود را سارا معرفی میکند، می گوید: از روش های بسیاری برای لاغر شدن استفاده کردم گاه یک وعده از غذای خود را حذف کرده ام مدتی شنیدم اگر ناهار را حذف کنم لاغر میشوم گاهی شام را اما هر بار که این رژیمها را میگرفتم بیشتر به بدن خود آسیب می رساندم.
درکلینیک تغذیه خانمی که اضافه وزن زیادی دارد از علت چاقی و اضافه وزن خود میگوید: در کودکی نسبت به همسن و سالهای خود وزن بیشتری داشتم خانواده من هم از این موضوع بسیار خوشحال بودند و همین مساله سبب تشویق بیش از حد من به خوردن غذای اضافی که باعث افزایش وزن و چاقی بیشتر از حد در بزرگسالی شد.
او ادامه میدهد: وقتی سن پایینی داشتم متوجه عوارض چاقی نبودم اما حال که بزرگ شده ام از این اضافه وزن رنج میبرم و هرکاری را برای کاهش آن انجام میدهم اما باوجود رژیم های سخت و ورزش زیاد اما باز هم خیلی وزن کم نکردم.
پزشک تغذیه در اراک درخصوص علت چاقی میگوید: وزن بدن زمانی افزایش می یابد که مقدار انرژی که از خوردن غذا به دست می آید از مقدار انرژی که با فعالیت روزمره سوزانده و مصرف میشود بیشتر باشد. اگر مقدار افزایش وزن در حدی باشد که مقدار نمای توده بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ کیلوگرم بر مترمربع باشد اضافه وزن و اگر بالاتر از ۳۰ باشد چاق محسوب میشود.
این دکتر تغذیه برای جلوگیری از چاقی توصیه میکند: مصرف غذاهای پرچرب مانند شیر پرچرب،کره، کله پاچه و… باید جلوگیری شود همچنین بهتر است غذا ها به صورت آب پز و بخـــارپز مصرف شود و در صورت استفاده از روغن های مایع استفاده کرد . از غذاهای قندی و پرنشاسته کمتر مصرف و از فست فودها نیز باید خودداری کرد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.