خانه » جدیدترین » بررسی علت های بیکاری جوانان از دید برخی مسئولین/بیشتر بیکارها بی مهارت هستند

بررسی علت های بیکاری جوانان از دید برخی مسئولین/بیشتر بیکارها بی مهارت هستند

شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴

شماره ۳۲۹

گروه اجتماعی- فاطمه عسگر نیا
نه ویترین زیبایی دارد نه اجناس خاصی که بخواهد این‌گونه هر روز تماشاگران بسیاری را از اولین ساعات شروع روز میخکوب خود کند! مغازه‌ای قدیمی و ساده روبروی باغ ملی اراک که درونش با دو میز قدیمی و یکی دوتا دستگاه کپی فرسوده تزئین شده آن قدر مشتریان یا بهتراست بگوییم مراجعینش زیادند که مجبور شده بخش بانوان را از آقایان جدا کند، البته در اینجا کمی هم به واسطه حس پدرانه و غیرت مردانه او دختران در داخل مغازه و پسران در محیط بیرون مغازه به تماشا می‌نشینند! حتماً می‌پرسید به تماشای چه؟
به تماشای آگهی‌های دعوت به همکاری! آری صحبت از همان مغازه کوچک و قدیمی شهرمان است که‌امید خیلی از جوانان جویای کار برای رهایی از بیکاری است.
هرروز صبح که می‌شود این مغازه کوچک با آگهی‌های جدید و قدیمی خویش برای لحظه‌ای هم که شده جامعه بیکار شهر اراک را میخکوب خود می‌کند! مغازه‌ای که باب المراد کار در اراک نامیده شده است.
یکی از جوانانی که مشغول خواندن آگهی نامه‌های چسبیده بر شیشه این مغازه بود گفت: مدت‌هاست دنبال کار مناسب برای خودم می‌گردم اما متأسفانه به هر یک از این آگهی‌ها هم زنگ می‌زنیم با بیان این که نیرو گرفته‌ایم یا بیایید حالا فرم پر کنید ما را از سر خود باز می‌کنند.
این جوان ۳۰ ساله اراکی که محمد فراهانی نام دارد افزود: فارغ‌التحصیل رشته بازرگانی هستم اما اصلاً نمی‌توانم با توجه به رشته تحصیلی خود شغل مناسبی پیدا کنم، بعد از این همه درس خواندن در دانشگاه آزاد با هزینه‌های بالا هم دلم راضی نمی‌شود در هر شغلی مشغول به کار شوم! از سوی دیگر جوانانی که وقت خود را در دانشگاه‌ها صرف درس خواندن کرده‌اند حرفه دیگری بلد نیستند که اگر هم بخواهند در آن‌ها مشغول شوند!
دفاتر کاریابی ناکارآمد
زینب احمدی دختر ۲۶ ساله جوانی که جویای کار است نیز دراین‌باره گفت: مدت‌هاست در یکی از دفاتر کاریابی شهر ثبت‌نام کرده‌ام اما هنوز خبری از پیدا شدن یک شغل مناسب برای من نشده است.
وی افزود: متأسفانه نه در بخش دولتی برای ما کار هست نه در بخش خصوصی اگر در بخش خصوصی هم فرصت شغلی پیدا کنیم پرداخت حقوق و مزایا مطابق قانون ادامه کار نیست!
جوان دیگری هم گفت: من ۱۳ سالی را در یکی از واحدهای صنعتی اراک مشغول بکار بوده و متأسفانه در جریان تعدیل نیروی واحدهای صنعتی از کار بیکار شده‌ام! حال علیرغم داشتن تجربه جوشکاری و تأیید کارم توسط اساتید فعال در این بخش به خاطر نداشتن مدرک فنی و حرفه‌ای نمی‌توانم در بخش صنعت دیگر مشغول بکار شوم، در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای هم شرکت کردم اما متأسفانه به دلیل عدم موفقیت در آزمون کتبی آن هنوز نتوانسته‌ام مدرک پایان دوره را از این مجموعه بگیرم واین مسئله مشکلات بسیاری را برای من که متأهل و دارای فرزند هستم ایجاد کرده است.
۶۷ درصد متقاضیان جویای کار فاقد مهارت
بهرام نجفی زاده مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار ما معتقد است : از آنجایی که موضوع بیکاری یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات جهان است و در کشورهای در حال توسعه با توجه به عدم توازن ساختارهای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی سهم بیشتری را بر توسعه دارد و با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار هست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ارائه آموزش‌های مهارتی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری ایفا کند.
وی افزود: از آنجا که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سبب انعطاف‌پذیری نشأت‌گرفته از خصیصه‌های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور است ایجاد مهارت‌های لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل ، یک ضرورت است.
وی تاکید کرد: این آموزش‌ها هم مهارت‌های خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارت‌های عمومی بازار کار را فراهم می‌سازد و همچنین برای شاغلینی که به دلیل تغییرات فناوری دچار کاهش کارایی می‌شوند امکان به‌روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می‌کند . لذا به این نوع آموزش‌ها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری بالأخص بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی می‌باشد ، نگریسته می‌شود .
بهرام نجفی زاده مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی یادآور شد: براساس آمار منتشره از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی حدود ۶۷ درصد از متقاضیان کار فاقد هرگونه مهارت لازم هستند و این آمار اهمیت بسط و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در استان مشخص می‌کند.
وی با بین این که امروزه ضرورت دارد تمامی جوانان خود را به سلاح مهارت مجهز کنند تا در بازار کار و رقابت جا نمانند ادامه داد: در این رابطه اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با توسعه، نوسازی و ایجاد حرفه‌های جدید آموزشی تلاش دارد درتامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز کلیه بخش‌ها اقدام کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی تاکید کرد: نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کسب مهارت برای اشتغال نسل جوان در بازار کار بر کسی پوشیده نیست و تشکیل بیش از ۵۰ درصد کارآموزان رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهر تائیدی بر این واقعیت است.

بیکاری دغدغه ۶۰ درصد جوانان استان مرکزی
برنامه‌ریزی برای اشتغال جوانان و کاهش دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این راستا همواره طی سالیان اخیر موضوع مورد بحث مسئولین بوده و هست.
مسئله‌ای که اگر کمی مورد غفلت و بی‌توجهی مسئولان قرار بگیرد زمینه‌ساز آسیب‌های جدی اجتماعی در جامعه خواهیم شد.
به نظرمان رسید مشاور سابق امور جوانان استانداری مرکزی به عنوان فردی که ارتباط نزدیکی با جوانان بخش‌های مختلف دارد می‌تواند ما را در پاسخ به سؤالاتمان در حوزه مشکلات اشتغال فرا روی جوانان یاری رساند.
زهرا آخانی به سوالهای ما در این رابطه پاسخ می دهد
مهم‌ترین مشکلات فرا روی جوانان استان از منظر مشاور سابق جوانان استانداری چیست؟
در راستای تهیه طرح بررسی نحوه افزایش مهارت کسب‌وکار جوانان استان مرکزی مشکلات فرا روی قشر جوان استان احصا شد و مسائلی اعم از ازدواج و طلاق، بیکاری، شادی و نشاط ، مشکلات مالی، هویت فردی و مسکن به عنوان مهم‌ترین مشکلات فرا روی نسل جوان شناخته شدند نکته قابل‌توجه در این جا آن بود که مشکل بیکاری دغدغه ۶۰ درصد از جامعه جوان ما بوده است.
چرا بیکاری جوانان در استان بالا است؟
بیکاری جوانان، یکی پایین بودن تقاضای نیروی کار بر می‌گردد مسئله‌ای که باید ریشه آن را در کم بودن ظرفیت‌های تولیدی جستجو و با افزایش سرمایه‌گذاری به رفع آن بپردازیم.
علاوه بر آن عدم تمایل کارفرماها به نیروی کار غیر ماهر و بدون تخصص از علل دیگر است که بعضاً موجب می‌شود بجای استفاده از نیروی جوان تازه‌نفس بازنشستگان و یا نیروهای بزرگ‌سال به صورت پاره‌وقت استفاده شود.
علت دوم بالا بودن عرضه نیروی کار است، مسئله‌ای که ما باید بجای یک مسئله و مشکل با برنامه‌ریزی دقیق آن را تبدیل به یک فرصت برای کشور و استان کنیم.
به نظر شما راهکار کاهش نرخ بیکاری جوانان در استان چیست ؟
یکی از راهکارهای کاهش نرخ بیکاری افزایش سرمایه‌گذاری است ولی بایستی توجه شود راه‌کار مناسب دیگر افزایش کیفیت نیروی انسانی است که بتواند در تولید تأثیر شگرف بگذارد که این عامل هم به توسعه بنگاه‌ها کمک می‌کند و باعث هم افزایی ،افزایش تولید کالای باکیفیت می‌شود که اثر مضافی بر افزایش تولید و اشتغال دارد.
علت آنکه جوانان نمی‌توانند در دست‌یابی به کسب‌وکار موفق عمل کنند را چه می‌دانید؟
در بررسی از وضعیت استان و کشور و نظرسنجی اولیه از جوانان،بنگاه‌های اقتصادی و مدیران ملاحظه شد که نداشتن مهارت مناسب،عدم تطبیق رشته‌های تحصیلی با بازار کار یکی از عواملی است که جوانان نمی‌توانند در دست‌یابی به کسب‌وکار موفق شوند.
۶۸ درصد جویندگان کار استان در سال گذشته فاقد هر گونه مهارت بوده‌اند و تنها ۳۲ درصد آن‌ها با توجه به مهارتی که داشتند دنبال شغل مناسب گشته‌اند.یکی از مهم‌ترین راهکارها در رفع بیکاری افزایش مهارت اقتصادی، افزایش آگاهی به جوانان و هم چنین اشاعه فرهنگ کار در بین جوانان است.
ضرورت توجه به ایجاد اشتغال برای جوانان را چه دانید؟
اشتغال به کارهای مفید و مورد نیاز جامعه، دارای اثرات و نتایج قابل‌توجه برای همه افراد جامعه اسلامی است که ضمن ایجاد زمینه رستگاری موجبات آرامش روح و وجدان، تأمین مخارج زندگی، وسیله ارتباط سالم، بیدار نمودن روحیه خلاقیت، تثبیت موقعیت اجتماعی را فراهم کرده و از رواج فساد در جامعه جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.