خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/بازگشت نظرسنجی ها

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/بازگشت نظرسنجی ها

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۷
***
علی امیدی
وقایع استان
***
رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی از انجام دو مرحله نظرسنجی انتخاباتی به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) خبر داد. سید جعفر نظامدوست در گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داده بود، اظهار کرد: ایسپا مرکزی وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است و در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین اقدام به انجام یک نظرسنجی در خصوص بررسی مسائل روز جامعه با موضوع اننخابات ریاست جمهوری دوازدهم کرده است.
وی افزود: عرصه سیاست در ایران بزرگترین آوردگاه جریان‌های فکری و مناقشات گروهی بوده است. تجربه‌های موجود در خصوص رفتار سیاسی و انتخاباتی مردم نشان می‌دهد هنوز شناخت کاملی از لایه‌های زیرین ذهنیت، احساس، گرایش و نگرش مردم در عرصه‌های سیاسی و مقولاتی که اقدامات مردم را توضیح دهند، وجود ندارد.
نظامدوست افزود: انتخابات و رفتار انتخاباتی، نوعی کنش و نگرش سیاسی است که با کارکردهای ساختاری زیرسیستم‌های اقتصادی و فرهنگی در سطح کلان نظام اجتماعی رابطه دارد. انتخابات در واقع یک نظرسنجی فراگیر و ملی از کل شهروندان کشور است و کمیت و کیفیت مشارکت انتخاباتی مردم می‌تواند میزان مشروعیت، کارآمدی نظام، سیاست‌ها و کارگزاران حکومتی را نشان‌ دهد.
وی با اشاره به فعالیت گروه مطالعات رفتار انتخاباتی و فرهنگ سیاسی در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گفت: این گروه از بدو تأسیس ایسپا تشکیل شده و تاکنون نیز طرح‌های زیادی را به انجام رسانده است. تجربه چندین دوره انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، ایسپا را به شناخت منسجم رفتار سیاسی و انتخاباتی مردم نزدیک کرده است.
وی اظهار کرد: این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و در مناطق شهری و روستایی استان مرکزی انجام شد. در این نظرسنجی سعی شده است از هر منطقه به میزانی که به عنوان نمونه وجود داشته باشد که در واقعیت شهرها و روستاهای استان نیز همان نسبت وجود دارد. نسبت‌های مربوط به سن و جنس افراد نیز در نمونه رعایت شده است.
به گفته نظامدوست ، در مرحله اول طرح بررسی مسائل روز جامعه، نحوه پیگیری اخبار انتخابات، پخش زنده و مستقیم مناظره یا ضبط مناظره، تصمیم به شرکت در انتخابات، انتخاب کاندیدای مورد نظر قبل از ارائه برنامه‌ها و برگزاری مناظره، کاندیدایی که بطور قطع به آن رای خواهند داد، گزینه جایگزین در صورت انصراف گزینه قطعی، گزینه‌هایی که بهیچوجه به آنها رای نخواهند داد، گزینه‌های رقابتی، عملکرد شورای نگهبان و نگرش سیاسی مردم مورد سوال قرار گرفته است.
رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مرحله دوم این طرح از روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز شده و سیزدهم ماه جاری به پایان می‌رسد.
تعویق سفر رییسی به اراک
ستاد حجت الاسلام رییسی در استان خبر از تعویق سفر وی به اراک داد. احمدرضا نوازنی رییس ستاد رییسی در استان با اشاره به این خبر گفت: برنامه سفر رییسی به اراک به روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه موکول شده است.
وی در خصوص دلیل به تعویق افتادن این سفر اظهار کرد: حجم کار روز چهارشنبه زیاد بوده، براین اساس مقرر شده است که سفر حجت الاسلام رییسی به اراک به شنبه موکول شود. به گفته وی، رییسی پس از سفر به قم که عصر روز شنبه انجام خواهد شد، راهی اراک می‌شود و پس از نماز مغرب و عشا در مصلی اراک به سخنرانی خواهد پرداخت.
ستاد دکتر روحانی در استان نیز خبر داد که در روزهای آتی میزبان چند سخنران کشور خواهد بود که از طریق کانال های اطلاع رسانی این ستاد به اطلاع عموم خواهد رسید.
اظهارات سلیمی درباره دکتر روحانی
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی اظهار داشت: در مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری روحانی در تراز یک رییس‌جمهور ظاهر نشد و قالیباف و جهانگیری بهتر از روحانی خود را نشان دادند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس تصریح کرد: بر اساس شواهد موجود در حال حاضر هیچ کدام از این کاندیداهای ریاست جمهوری قطعیت آرا را ندارند، به طوری که می‌توان گفت آرای هیچ کدام از نامزدها به ۴۰ درصد هم نمی‌رسد که در صورت ادامه این روند دو مرحله‌ای شدن انتخابات دور از ذهن نیست.
وی ادامه داد: در مناظره‌ها به دلیل اینکه سؤالات متفاوت است، امکان تشخیص اینکه کدام نامزد تسلط بیشتری دارد، فراهم نیست و بهتر بود مناظره‌ها به صورت دوجانبه برگزار شود تا راحت‌تر بتوان تشخیص داد که چه کسی تسلط بیشتری دارد تا مردم زودتر به تشخیص برسند.
سلیمی اظهار داشت: در مناظره اول همه شاهد بودیم که دولت بیان می‌کرد «باید برای جوان‌ها این کار را کرد، باید برای مسکن آن کار را کرد، برای اشتغال کار کرد و… »، باید به دولت روحانی گفت شما چهار سال در مسند بودید، امروز باید بگویید برای جوانان، مسکن و اشتغال مردم چه کاری انجام داده‌اید، دستورالعمل مشخص کردن برای کسی است که تازه می‌خواهد نامزد ریاست جمهوری شود؛ نه شما که چهار سال اختیار کشور را در دست داشتید.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین رقیب دولت عملکرد خود دولت است، ادامه داد: سوال این است به راستی آیا دولت می‌تواند رقیب عملکرد ضعیف خودش در انتخابات پیش رو باشد؟
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: متاسفانه بداخلاقی‌های انتخاباتی را در این مدت از گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی شاهد هستیم که این بداخلاقی‌ها در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.
سلیمی در ادامه تصریح کرد: کسی که در برهه‌ای از زمان به مردم وعده‌ای داده باید پای وعده‌اش بایستد؛ انکار وعده‌ها و مچ‌گیری‌های به اصطلاح انتخاباتی کار صحیحی نیست.
وی ادامه داد: فضا بر خلاف آن چیزی که گفته می‌شود، بسیار پیچیده‌تر تصور می‌شود، امروز افکار عمومی منتظر پاسخ هستند، امروز مردم با وعده‌های کذب قانع نمی‌شوند، چرا که همه می‌دانند در بحث بیکاری، رکود، بی‌عدالتی چه حرکت‌هایی صورت گرفته است.
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: توزیع ناعادلانه درآمدها، مشکلات معیشتی، شفاف نبودن مباحث مالی و درآمدی دولت مباحثی است که به شدت مردم را رنج می‌دهد.
سلیمی تصریح کرد: علی‌رغم افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یارانه‌ها افزایش پیدا نکرده است، این در حالی است که درآمد دولت از محل یارانه‌ها چندین برابر شده است.
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس ادامه داد: دولت در اواخر کار یارانه افراد زیر پوشش بهزیستی را افزایش داد، سوال اینجاست چرا زودتر این اقدام را انجام نداد، آیا غیر از این است که این کار در آستانه انتخابات صورت گرفته، این اقدام چه تفاوتی با توزیع سیب زمینی در دولت قبل دارد، سهام عدالت را نیز در اواخر کار به مردم پرداخت کرد، این اقدامات با چه توجیهی صورت گرفته است، این گونه عمل کردن توهین به شعور ملت است.
سلیمی در ادامه ابراز کرد: دولت باید بداند امروز مردم بهتر از گذشته مسائل را رصد و دقیق‌تر از گذشته مسائل را درک می‌کنند.
وی اظهار داشت: امروز دیده می‌شود استانداران و فرمانداران در آستانه انتخابات تریبون دولت شده‌اند که به هیچ عنوان کار درستی نیست، کارکنان دولت باید در انتخابات کاملا بی‌طرف باشند متاسفانه امروز بعضی از فرمانداری ستاد انتخاباتی فرد خاص برای این دولت شده‌اند که مردم می‌بینند و متوجه می‌شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.