خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با ابوالفضل یوسفی مربی اراکی تیم ملی هاکی/مردان چوب و توپ

گفتگوی «وقایع استان» با ابوالفضل یوسفی مربی اراکی تیم ملی هاکی/مردان چوب و توپ

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۷
***
یاسر هویدی
وقایع استان
***
تیم ملی هاکی کشورمان به تازگی موفق شد برای هفتمین بار قهرمانی جام ملت های آسیا را کسب کند. در میان کادر فنی و بازیکنان این تیم سه نفر از جمله ابوالفضل یوسفی به عنوان مربی حضور داشتند، البته بهنام سعدی و علیرضا چزانی نیز به عنوان بازیکن تیم ملی را همراهی می کردند. «وقایع استان» به همین جهت گفتگویی با ابوالفضل یوسفی مربی تیم ملی هاکی کشور انجام داده که در ادامه خواهید خواند. ابوالفضل یوسفی، فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش است. وی هم اکنون رییس هیات هاکی استان مرکزی و سرمربی تیم هاکی شهرداری اراک است و در چند کمیته در فدراسیون هاکی کشور از جمله کمیته مربیان عضو می باشد. یوسفی هاکی را از دبیرستان آغاز کرده است و با رفتن به کلاس مربیگری در همان دوران به این ورزش علاقمند شد. وی در دوران بازی خود دو بار عضو تیم ملی هاکی ایران بوده است. سال ۸۰ به دلیل نبود مربی هم بازیکن تیم بود. در رده های سنی متفاوت به مقام های مختلفی رسید و از سال ۸۸ بعنوان مربی بدنساز به تیم ملی هاکی کشور دعوت شد. با تیم ملی در پنج دوره از بازی های آسیایی بعنوان مربی حضور داشته است. وی در حال حاضر هم مربی بدنساز و هم مربی تیم ملی است. وی با تیم ملی دو دوره نیز در جام جهانی حضور داشته است. یوسفی در ۹ سالی که مربی تیم ملی می باشد با این تیم پنج بار قهرمان آسیا شده است.
رویکرد فدراسیون هاکی و سازمان تربیت بدنی به این ورزش چگونه است و چشم اندازشان برای آینده هاکی کشور با توجه به علاقمندی و ظرفیت موجود در کشور چیست؟
رویکرد مسئولین و نگاهشان به این ورزش نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است زیرا هاکی ورزشی ناشناخته بود؛ تا ده سال گذشته خیلی این ورزش در میان مردم شناخته شده نبود، ولی با کمک شفیع ریاست فعلی فدراسیون معرفی این ورزش در رسانه ها خصوصا برنامه ورزش و مردم خوشبختانه مردم با این ورزش بیشتر آشنا شدند. در استان مرکزی نیز مقام هایی که تیم هاکی به دست آورده موجب آشنایی مردم این شهر با هاکی شده است. البته به ورزش هاکی مانند رشته هایی چون فوتبال، والیبال و بسکتبال نمی پردازند و دلیلش این است که خیلی رسانه ای و رشته محبوبی در مقایسه با این سه ورزش نیست؛ ولی در مقابل این رشته بسیار مقام آور بوده است. رویکرد سازمان تربیت بدنی در این دوران خیلی خاص نبوده ولی بیشتر زحمات آن با شفیع است که با رایزنی ها به دنبال جذب اعتبار مناسب برای این ورزش و برگزاری مسابقات در رده های مختلف و اعزام تیم ها به مسابقات مختلف می باشند. البته این ها کافی نیست زیرا در رده های جوانان و نوجوانان و در بخش بانوان به مسابقات برون مرزی تیم اعزام کنیم ولی به دلیل نبود اعتبار کافی در فدراسیون این اتفاق روی نداده است. امیدواریم از این پس چنین فرصت هایی فراهم شود و رویکرد سازمان تربیت بدنی و فدراسیون به هاکی مثبت تر شود.

چطور به استعدادهای خوب جوانان اراک در هاکی پی بردید؟
افراد زیادی در مسیر موفقیت تیم هاکی استان زحمت کشیده اند، در ابتدا خیلی استعدادی وجود نداشت. این ورزش را بچه های دبیرستان تربیت بدنی که حدود بیست نفر بودند آغاز کردند نزدیک به سه سال با وجود کمبودهایی چون نبود چوب، توپ و سالن به این ورزش ادامه دادند. یادم هست که ساعت چهار صبح برای تمرین به زمین چمن باشگاه پنج مرداد می رفتیم. همین پیگیری ها و ماندن این افراد با وجود کمبودها در هاکی منجر به این شد که افراد دیگری کم کم جذب هاکی شوند. در واقع زحمات همان مجموعه اولیه باعث شد هاکی پیشرفت کند و با ورود به دست دوم و کسب مقام، یک برنامه استعدادیابی گذاشتیم. از آن به بعد هاکی رو به پیشرفت رفت و با تجربه هایی که ما نیز به دست آورده بودیم توانستیم به اینجا برسیم.

به غیر از تیم هاکی شهرداری تیم هاکی دیگری در اراک هست؟ تیم شهرداری در چند رده فعالیت دارد؟ در مورد وضعیت این ورزش در شهرستان ها بگویید؟
فقط در رده آقایان و بزرگسالان فعال است، البته یک دوره نیز تیم بانوان را تشکیل دادیم که اتفاقا توانست مقام چهارم را کسب کند ولی به دلایلی فعالیتش ادامه پیدا نکرد. هم اکنون ۲۰۰ بازیکن هاکی در استان وجود دارد. همچنین سه شهرستان خمین، فراهان و آشتیان را در این رشته فعال کردیم ولی به دلیل نبود مربی در این شهرستان ها و مشکلات حضور مربی از اراک در این مناطق متاسفانه این رشته در این شهرها نیز تعطیل شد. هم اکنون فقط در اراک و خنداب این رشته فعال است.

در مورد حضورتان و مقام هایی که با تیم شهرداری اراک داشته اید بگویید؟ رویکرد باشگاه شهرداری و مدیرعامل آن نسبت به تیم هاکی چیست؟
دو دوره از فعالیت من در این تیم مربوط به دوران مدیریت مجتبی خراجی است که در آن دو دوره مقام سوم لیگ را بدست آوردیم. بعد از آن در دوران مدیریت عزیزمحمدی دو دوره قهرمان لیگ برتر شدیم. سال گذشته نیز به مقام نایب قهرمانی مسابقات نائل شدیم. رویکرد وی در سال های اول و دوم خوب بود و از لحاظ مالی بچه ها ساپورت می شدند ولی سال گذشته متاسفانه مشکلات بسیاری داشتیم از جمله اینکه قراردادهای بازیکنان ما پرداخت نشد؛ ما به دلیل مشکلات مالی بیست روز تمرین نداشتیم وبعد در مسابقه آخر حاضر شدیم وگرنه در دوره قبل لیگ هم قهرمان می شدیم.
ولی با این وجود تیم را به مسکو اعزام کردند و بعنوان اولین تیم از استان مرکزی و اولین تیم باشگاهی هاکی از کشور به مسابقات بین المللی رفته و مقام کسب کنیم. حمایت وجود دارد ولی کافی نیست و اگر مانند سال گذشته باشد بعید می دانم امسال تیم بتواند در لیگ برتر حضور داشته باشد. قطعا باید تدبیری اندیشیده شود تا از لحاظ مالی بازیکنان و تیم حمایت شود تا مثل قبل بتوانیم برای اراک افتخار آفرینی کنیم.

سطح تیم ها و مسابقات هاکی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
در هاکی بغیر از شهرداری اراک و شرکت سایپا در مهدی شهر و یکی دو بخش دیگر، ورزش هاکی در کشور هیچ اسپانسر دیگری ندارد. به همین دلیل بازیکنان حرفه ای تر در چهار پنج تیم تقسیم می شوند و چند تیم دیگر که باقی می مانند خیلی از لحاظ مالی حمایت نمی شوند بنابراین رقابت اصلی بین آن چهار تیم اصلی بالای جدول است.

هاکی بانوان در استان و کشور چگونه است؟
هاکی بانوان در استان جایگاه خوبی داشت مشکل اصلی مربی بود. با سختی بسیار تیمی تشکیل داده و از خارج از استان مربی آوردیم در مسابقات مختلف نیز شرکت کردیم ولی به علت اینکه سن تیم هاکی بالا رفت و برخی به دلیل ازدواج قادر به ادامه نبودند تیم هاکی بانوان منحل شد. سال گذشته در استعدادیابی برای هاکی توانستیم ۲۵۰ نفر در رده بانوان جذب کنیم که هم اکنون هفته ای شش جلسه تمرین دارند و مربی هم دارند امیدواریم به جایگاه خوبی برسیم. در خصوص ورزش هاکی بانوان در کشور نبود مربی و به روز نبودن آن ها باعث ضعف شده است. و تعداد شان اندک است اگر بشود از مربیان آقا در رده بانوان استفاده کرد و قطعا این کمک می تواند سطح هاکی بانوان را بالا ببرد البته در این مورد سلیقه ای عمل می شود در برخی استان ها هم از مربی های آقا استفاده می شود.

شما دوره مربیگری خارج از کشور دیده اید یا مدرسی در این زمینه به کشور آمده است؟
من دو دوره خارج از کشور دیده ایم. یک دوره هاکی پرفورمنس بود در مالزی که در آنجا رتبه عالی گرفتم. یک دوره هم در قطر شرکت کردم. سه دوره هم در ایران با حضور مدرسان خارجی برگزار شده است.

هم اکنون در رشته شما در دنیا کدام تیم حرف اول را می زند؟
ما در زمینه هاکی سالنی فعال هستیم که کشورهایی چون آلمان، هلند و روسیه و البته ایران نیز جز تیم های مطرح هستند.

آقای یوسفی این ورزش به فیزیک بدنی خاصی نیاز دارد؟
ببینید این ورزش تمرینات سخت و طاقت فرسایی دارد که ورزشکار بایستی تاب و تحمل آنها را داشته باشد معمولا ورزشکارانی که سابقه حضور در فوتبال را دارند می توانند در این رشته فعالیت بهتری داشته باشند چون هم از نظر کار تیمی و هم از نظر تکنیک های فردی شباهت زیادی بین این دو رشته وجود دارد.

برنامه فدراسیون برای مسابقات جهانی آینده چیست؟
فدراسیون علیرغم تنگناهای مالی بسیاری که پیش رو دارد در صدد است برنامه های ارائه شده از سوی کادر فنی که دو اردوی خارجی و ده اردوی داخلی است را تحقق بخشد که بار مالی زیادی برای فدراسیون به همراه دارد ولی هدف همه ما حضور قدرتمند و ارائه بازی های درخشان و درخور نام ایران است که امیدواریم با حمایت های وزارت ورزش و جوانان فدراسیون بتوانید تیم ما را بخوبی ساخته و پرداخته این مسابقات کند.

هاکی اراک در حال حاضر چند ملی پوش دارد؟
در حال حاضر اراک دارای ۴ ملی پوش در تیم ملی می باشد که خیلی امیدوارم با تلاش و همتی که در هاکی بازان اراکی می بینم تا مسابقات جهانی این سهمیه حداقل به شش نفر ارتقا پیدا کند.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید.
تشکر ویژه ای دارم از شاگردانم که در طول اردوهای بلند مدت توانستند با همت و غیرت حضور داشته و نتایج خوبی را برای هاکی اراک رقم بزنند از مسئولین باشگاه شهرداری نیز بابت حمایت های همه جانبه و تا سر حد توانشان از این تیم تشکر می کنم.
در پایان امیدوارم مسئولین جدید اداره کل ورزش و جوان استان نگاه ویژه ای را به این ورزش داشته باشند که می تواند پایگاه خوبی برای قهرمانی در اراک باشد .هنوز ما از نبود سالن استاندارد در اراک رنج می بریم و امکاناتمان کافی نیست امیدوارم مسئولین بیش از پیش این تیم را حمایت و توجه کنند. از روزنامه وقایع استان نیز بابت توجه به ورزش هاکی نهایت قدردانی و سپاس را دارم و امیدوارم بتوانیم نمایندگان خوبی برای استان مرکزی در این رشته باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.