خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی حضور پر رنگ کاربران اینستاگرام در ایام نوروز/نوروزگرام

بررسی حضور پر رنگ کاربران اینستاگرام در ایام نوروز/نوروزگرام

چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶ شماره ۵۵۵
****
وقایع استان
روشنک مشتاق:
****
تعطیلات عید با همه خوب و بدش تمام شد، تعطیلاتی که چند روز تعطیلی آخر سال هم تنگش خورد و نزدیک به ۱۶ روز به طول انجامید. در این تعطیلات فضای مجازی کنار گذاشته نشد بلکه حضوری پررنگ تر از قبل داشت. امسال دیگر خبری از شعارهای دلبرانه و عامیانه «نوروز بدون وای فای و…» نبود. قبل از عید و روز اول سال جدید کل اینستاگرام با عکس های ماهی قرمز، سبزه و سفره هفت سین زینت داده شد و از روز دوم به بعد همه بی خیال از دید و بازدید عید بعد از سلام و احوالپرسی اولیه، خوردن پسته آجیل ها و ناخنکی به شیرینی ها زدن، موبایل ها را از جیب مبارک بیرون می آوردند و شروع به فرستادن لوکیشن موجود می کردند و در انتها یک کپشن یا همان نوشته های کلیشه ای را اضافه می کردند و موقعیتشان را در خانه خاله، عمه ، دایی و عمو گزارش می دادند.
این برای کسانی بود که در خانه ماندند اما آنها نیز که مسافرت بودند وضعیتشان چنگی به دل نمی زد. چراکه کلا عادت کرده ایم، به مسافرت هم که می رویم به جای لذت بردن از مناظر و ریلکس کردن تند و تند عکس بگیریم و دل عده ای را بسوزانیم و دل عده ای را خنک کنیم.زندگی امان شده عکس گرفتن از در و دیوار، فنجان چای و نسکافه و بقیه اجزا… . ای کاش موضوع به همین جا ختم می شد، عده ای هم بودند که شاکی شدند که چرا اینستاگرام بو را انتقال نمی دهد تا مخاطبانشان را از بوییدن نرگس و سنبل و لاله مستفیض کنند. شاید تا چند سال آینده علم چنان پیشرفت کند تا دغدغه این دوستان نیز حل شود.
آخرین روز نوروز هم که اوج پرکاری کاربران ایرانی در اینستاگرام بود، کاربران با رفتن به صفحه شخصی دو هنرمند کشورمان از خجالت هر دو در آمدند و این بار در مقام کارشناس هر دو را زیر سوال بردند به قدری که بخش کامنت و نظرات یکی از هنرمندان برای رهایی از توهین ها بسته شد و هنرمند گرامی همه حرف هایی که در جلوی چشم ۷۰ میلیون تماشاگر بیان کرده بود را پس گرفت.اما کاربران تا اولین روز کاری یعنی چهاردهم هم اینستاگرام را رها نکردند و از کمی تعطیلات و بی حوصلگی برای رفتن به کار و آرامش قبل از طوفان سخن گفتند.
این روزها اینترنت بخش مهمی از زندگی ما را به خود اختصاص می دهد. بخشی عظیم که بسیاری از رفتار و برخوردهای ما در گرو آشنایی و تحت تاثیر قرار گرفتن از آن می باشد. اینترنت در جوامع اروپایی و توسعه یافته به تدریج وارد جامعه شد در نتیجه مردم و مسئولان فرصت تطابق یافتن با آن را پیدا کردند اما در جوامع درحال توسعه ورود یکباره و با سرعت اینترنت در بین جوانان و در خانواده ها سبب شد که مردم و مسئولان فرصت آن را نداشته باشند که به تدریج خود را با آن تطابق دهند. در نتیجه مشکلاتی که در پی ورود نا به هنگام بر مردم ایجاد شد به مراتب بیشتر و تاثیرگذار تر از جوامع دیگر بوده است. این روزها یکی از برنامه های پرطرفدار مجازی اینستاگرام است، مهم ترین تاثیر اجتماعی اینستاگرام بر روی افراد اعتیاد به این شبکه اجتماعی است. اینستاگرام شبکه ای است که در چند سال اخیر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است، این رسانه علاوه بر اینکه موجب یافتن دوستان جدید، افزایش ارتباطات مجازی و پر کردن اوقات فراغت افراد می شود تاثیرات منفی زیادی بر روی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان دارد.
چک کردن مداوم این رسانه برای آگاهی از به روز شدن اطلاعات و عکس های دوستان مجازی و آگاهی از اینکه آنها چه فکری می کنند و یا چه احساسی دارند، باعث اعتیاد نسبت به این رسانه می شود. در بین کودکان و نوجوانان دانستن این که چه تعداد از دوستانشان مطلب جدید گذاشته اند یا اینکه چند نفر آنها را دنبال می کنند یا آنها چه تعدادی را دنبال می کنند و اینکه دیگران درباره آنها چه می گویند باعث مراجعه پی در پی به این رسانه می شود. تحقیقی که در دفتر ملی آمار انگلستان در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، نشان می دهد کودکانی که بیش از سه ساعت در روز در شبکه های اجتماعی به سر می برند، دو برابر بیشتر از کودکان دیگر احتمال مبتلا شدن به بیماری روانی را دارند و این استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام باعث تاخیر رشد عاطفی و اجتماعی آنها می شود. بر اساس این گزارش رسانه های اجتماعی به طور بالقوه منبع ایجاد مشکلات روانی در بین کودکان و نوجوانان هستند، کودکانی که از این رسانه استفاده مداوم می کنند، پرخاشگر تر از کودکان دیگر هستند.همچنین تحقیقی دیگر نشان می دهد که بی خوابی، اختلال در خواب، افسردگی، اعتیاد، استرس بالا، انزوا، احساس ناامنی و ترس از دست دادن دوستان مهم ترین عوارض این شبکه است.
استفاده درست و مناسب از هر وسیله ای باعث می شود این استفاده طولانی تر و سالم تر باقی بماند و منجر به پدید آمدن عوارض برای خود و دیگران نشود پس بهتر است به جای شعارهایی که شنیدنشان فقط از دور خوش است این موضوع را در ذهن مرور کنیم که نه تنها از اینترنت یا اینستاگرام بلکه از همه موقعیت ها و فرصت های دور و برمان بهینه استفاده کنیم. شاید جالب باشد بدانید که اولین قدم در برنامه ریزی کاری و تحصیلی در سال های اخیر کنار گذاشتن موبایل از محدوده ای است که می خواهید برنامه اتان را شروع کنید، پس این وسیله کوچک و نقلی را دست کم نگیرید و حواستان به معضلاتش باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.