خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی برگزاری کنسرت های موسیقی در اراک/جای خالی بومی ها

بررسی برگزاری کنسرت های موسیقی در اراک/جای خالی بومی ها

یکشنبه ۳۱ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۷

گروه فرهنگی-سمیه انصاری فر
روزی نیست که در بیلبوردها و بنرهای سراسر شهر اراک خبر از برگزاری یک کنسرت نباشد، به نظر می رسد اراک این روزها جز درآمدزاترین شهرها برای کنسرت گذارها و تهیه کنندگان و همچنین مقصد مناسبی برای خوانندگان است؛ این مسئله تا حدی است که گاه یک خواننده در یک سال برای دوبار متقاضی برگزاری کنسرت در اراک می شود؛ اما در میان تمام کنسرت های برگزار شده نکته حائز اهمیت نبود هیچ نشانی از گروه های موسیقی بومی است. به نظر می رسد که اهالی موسیقی استان مرکزی هیچ رغبتی برای برگزاری کنسرت نمی بینند و یا نه اگر رغبتی هم هست در میان هیاهو و تبلیغات کنسرت های خوانندگان تیتراژهای سریال های تلویزیونی شانسی برای برای خود نمی بینند، یا شاید آن طور که باید از سوی متولیان فرهنگی مورد حمایت قرار نمی گیرند بنابراین ترجیح می دهند که خود را از چرخه کنسرت ها خارج کنند. حضور کمرنگ گروه های موسیقی در میان تعداد بالای کنسرت های موسیقی آن هم در فصل کنسرت ها، انتقاد و دلخوری برخی گروه های موسیقی بومی نسبت به بی تفاوتی و عدم حمایت متولی اصلی این بخش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی مسئله جدی ایست که نیاز به آسیب شناسی و توجه ویژه دارد، به همین منظور با معاونت فرهنگی ارشاد اسلامی استان مرکزی، رییس اداره ارشاد استان مرکزی و رییس سابق انجمن موسیقی استان و عضو سابق شورای سیاست گذاری موسیقی استان گفتگویی داشتیم.
معاونت فرهنگی ارشاد استان: هنرمندان موسیقی استان سطح کار خود را ارتقا دهند
معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در خصوص تصمیم گیری برای اولویت بندی برگزاری کنسرت ها در استان مرکزی گفت: تصمیم گیری در حوزه موسیقی استان توسط شورای سیاست گذاری موسیقی استان متشکل از معاونت فرهنگی، رییس اداره امور هنری و کارشناس موسیقی اداره کل ارشاد بهمراه رییس انجمن موسیقی استان مرکزی و دو تن از پیشکسوتان و صاحبنظران موسیقی استان انجام می شود.
مهدی قاسمی افزود: نوبت دهی برای کنسرت ها یکی از وظایف این شورا است و عمده رویکرد این شورا انتخاب آثاری با درونمایه موسیقی فاخر ایرانی و اصیل و توجه به موسیقی استانی است و موسیقی پاپ در اولویت بعدی قرار دارد.
وی در پاسخ به این سئوال که اتفاقی که در حوزه برگزاری کنسرت ها می افتد دقیقا برعکس این رویکرد است، اظهار کرد: این یک واقعیت است که موسیقی پاپ به دلیل ذاتش از اقبال بیشتری برخوردار است، این مطالبه مردم است که می خواهند بیشتر کنسرت پاپ برگزار شود و باید هنرمندان موسیقی استان سطح کار خود را ارتقا دهند. قاسمی با بیان اینکه اهالی موسیقی بومی استان موردحمایت ارشاد هستند گفت: اینکه می گویید در نوبت دهی اولویت با گروه غیربومی است صحت ندارد، ارشاد استان هیچ نفعی برای برگزاری کنسرت های بومی و غیر بومی ندارد و طبق قانون هیچ دریافتی از این کنسرت ها نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه گروه های بومی و غیربومی قابل رقابت نیستند، ادامه داد: موسیقی غیر بومی راه خود را پیدا کرده است و با فروش بلیت می تواند درآمدزایی کند؛ ولی در مورد گروه های اراکی و استانی معمولا این اتفاق نمی افتد هرچند ارشاد در صورت بودن درخواستی حمایت همه جانبه از گروه بومی خواهد کرد.
معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان در مورد شفاف سازی در خصوص شبهات ایجاد شده در خصوص نفع و سود مالی برخی مسئولین در ارتباط با برگزاری کنسرت های غیر بومی گفت: ما از هیچ یک از گروه ها حمایت خاصی نداریم و اگر گاه برگزاری کنسرت بومی و غیر بومی با هم می افتد یا نزدیک بهم هیچ قصد و عمدی در آن نیست.
قاسمی ادامه داد: ما بعنوان متولی هیچ تفاوتی برایمان ندارد که چه گروهی اجرا برود یعنی در وهله اول نگاهمان کیفی است و برگزاری هیچ کنسرتی نه برای من بعنوان معاون فرهنگی و نه اداره ارشاد هیچ نفعی ندارد که بخواهیم از سود آن منتفع شویم.
وی گفت: البته ما انکار نمی کنیم ممکن است در طول سال به دلیل مراوداتی که هست به دلیل یک سفارش تاریخ کنسرتی جا به جا شود؛ ولی این خیلی کم است و شاید یکبار اتفاق بیفتد؛ ولی من باز تاکید می کنم ما هیچ گونه قصد و غرض و نظر شخصی را اعمال نمی کنیم.
قاسمی با بیان اینکه حمایت از موسیقی تنها برگزاری کنسرت نیست، افزود: در این راستا برگزاری جشنواره آوای ایرانی استانی در شاخه های مختلف برای هنرمندان بومی انجام شد.
وی در پاسخ به برخی اعمال نظرها در شهرستان های استان و لغو کنسرت ها گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا کنسرت ها در شهرستان ها نیز برگزار شود، هم اکنون در شهرهای ساوه، دلیجان و خمین نیز کنسرت ها برگزار می شود.
قاسمی گفت: هنوز در برخی شهرها این واکنش ها و تذکرها به برپایی کنسرت وجود که ما سعی می کنیم با تعامل با ائمه جمعه و سایر مسئولین این برنامه فرهنگی را برگزار کنیم.
وی تاکید کرد: برگزاری کنسرت جز وظایف سازمانی فرهنگ و ارشاد است؛ ولی تمام تلاش ما این است که این برنامه تذکر، حواشی و اختلاط نداشته نباشد، برای اجرای موسیقی باید تعامل بیشتری با مسئولین شهرستان ها ایجاد شود.
رییس اداره ارشاد اراک: بهتر است گروه های موسیقی استان با اجرا در برنامه های ارگانی خود را معرفی کنند
رییس اداره ارشاد شهرستان اراک نیز در رابطه با برگزاری کنسرت ها گفت: ما از ابتدای سال تاکنون هیچ درخواست برگزاری کنسرت از سوی هنرمندان بومی و استانی نداشته ایم، تنها یک درخواست که آن هم انصراف داده شد.
وحید زندوکیلی افزود: طبق تاکید مدیرکل ارشاد استان و شورای سیاست گذاری موسیقی اولویت برگزاری کنسرت در ابتدا با هنرمندان بومی و بعد از آن هنرمندان کشوری است ما حتی در این زمینه حمایت هایی چون سالن رایگان و کمک در تبلیغات برای هنرمندان استان را داریم.
وی ادامه داد: البته نظر شخصی من این است که احتمال نبود این درخواست ها برگزاری جشنواره موسیقی استانی در اواخر ماه آینده است که به نظر می آید گروه های استانی در حال آماده سازی برای آن مراسم هستند و احتمالا بعد از آن کنسرت های خود را آغاز خواهند کرد.
زندوکیلی با بیان اینکه تداخل کنسرت های گروه های بومی و غیربومی گاهی پیش آمده است گفت: این موارد بیشتر در سال های پیش بود که بیشتر گروه های بومی نارضایتی داشتند؛ ولی امسال این اتفاق اصلا نیفتاده است.
وی توضیح داد: باید این مسئله را پذیرفت که استقبال مخاطب از هنرمندان استانی کمتر است زیرا آن ها شناخته شده نیستند، شاید یک تا دو گروه فقط در استان باشند که برگزاری کنسرتشان بتواند به بلیت فروشی و درآمد منجر شود.
زندوکیلی گفت: شاید یکی از راه های شناخته شدن گروه های استانی در مرحله اول برگزاری برنامه از سوی این گروه ها در ارگان ها و سازمان ها باشد تا معرفی شوند.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد گروه های بومی تا صد بلیت هم نتوانسته اند بفروشند و بقیه حاضرین در برنامه شان معمولا مخاطبان مهمان هستند.
زندوکیلی در مورد کنسرت های پاپ نیز گفت: متاسفانه خوانندگانی که از سوی تهیه کنندگان انتخاب میشوند تکراری هستند و اغلب مخاطب کم استقبال می کند و یا زمان سنجی درستی صورت نمی گیرد و ممکن است در زمان نامناسب یک سانس از چهار سانس پر شود.
وی گفت: از ابتدای سال تا کنون نزدیک به بیست کنسرت در اراک برگزار شده است که این تعداد خیلی نیست ولی چون زمان برگزاری کنسرت ها معمولا مقاطع خاصی از سال است به نظر زیاد می آیند.
زندوکیلی اضافه کرد: این یک واقعیت است که در شهر اراک هیچ تفریح و سرگرمی وجود ندارد و کنسرت یکی از برنامه های فرهنگی است که مردم در این فضای بسته می توانند در آن حضور داشته باشند.
رییس مستعفی انجمن موسیقی استان مرکزی: راهروهای ارشاد استان محل رفت و آمد کنسرت گذاران تهرانی شده است
رییس مستعفی انجمن موسیقی استان مرکزی هم در این باره گفت: حمایت از گروه ها ی بومی و هنرمندان موسیقی استان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار ضعیف است.
وحید کشاورز افزود: دلیل اصلی استعفای من از شورای سیاست گذاری موسیقی استان و ریاست انجمن هنرهای موسیقی دقیقا همین موضوع اعمال نظرهای شخصی و نادیده گرفتن تصمیمات شورای سیاست گذاری موسیقی بود.
وی ادامه داد: فلسفه وجودی و تشکیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استانی حمایت و هدایت فرهنگ بومی آن منطقه است در زمینه موسیقی هم رسالت وجودی ارشاد حفظ، اشاعه، هدایت و باروری موسیقی آن خطه است.
عضو سابق شورای سیاست گذاری موسیقی استان گفت: این روزها برگزاری کنسرت های گروه های تهرانی بر فعالیت گروه های بومی استان سایه انداخته است و اینطور باید گفت که راهروهای فرهنگی ارشاد محلی برای رفت و آمد کنسرت گذارهای تهرانی شده است.
کشاورز گفت: در مدیرت فعلی فرهنگ و ارشاد ما شاهد برگزاری بی رویه کنسرت های پاپ هستیم قطعا موسیقی پاپ مسیر خود را می رود و نیاز به حمایت ندارد بلکه این موسیقی بومی است که نیاز به توجه بیشتر دارد.
وی اظهار کرد: ما اگر از هنرمندان بومی حمایت مالی نمی کنیم حداقل که می توانیم پشتوانه معنوی برایشان باشیم، هفته ای یک کنسرت پاپ دیگر جای رقابت برای هنرمندان بومی نمی گذارد، وقتی مردم هزینه کنسرت خود را صرف گروه های تهرانی کنند دیگر وضعیت اقتصادی جوابگوی این نیست که دوباره هزینه کنند و در کنسرت هنرمندان بومی حضور پیدا کنند.
کشاورز ادامه داد: در سال های گذشته باز وضعیت برگزاری کنسرت گروه های بومی بهتر بود؛ ولی در مدیریت فعلی اینقدر کنسرت پاپ برگزار می شود که مردم اراک کنسرت زده شده اند و حتی گاه یک سانس از همان کنسرت ها هم پر نمی شود.
رییس مستعفی انجمن موسیقی استان اظهار کرد: برگزاری کنسرت در اراک هیچ ضابطه خاصی ندارد و گاه با یک تلفن و روابط می شود نوبت و زمان برای برگزاری کنسرت گرفت.
کشاورز گفت: لطمه بعدی که از برگزاری بی رویه کنسرت های بی کیفیت خورده می شود، ذائقه سازی است، تداوم این کنسرت ها اجراهای ترانه و آهنگ های بدون محتوا هیچ بار فرهنگی و اتفاق فرهنگی را بهمراه نداشت.
وی ادامه داد: قطعا برگزاری موسیقی های اصیل و فاخر در سلیقه مخاطب تاثیر دارد و می تواند خیلی ها را به موسیقی صحیح و با ارزش سوق دهد.
کشاورز در انتقاد به نحوه برگزاری کنسرت ها گفت: این اقدام ها مطابق اهداف انجمن موسیقی که رسالتش حمایت از هنرمندان بومی است، نبود، من ابتدا در اعتراض به نحوه اولویت بندی و برگزاری کنسرت ها از شورای سیاست گذاری استعفا دادم؛ ولی وقتی هیچ تلنگری به مسئولین نخورد تصمیم گرفتم که از انجمن موسیقی استان نیز استعفا دهم.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ موسیقی ملی وامدار اراک و استان مرکزی گفت: مدیران چند صباحی می آیند و می روند ولی من نزدیک به سه دهه در موسیقی این استان فعالیت کرده ام و نمی توانم در جمعی که تصمیم گیری هایم هیچ تاثیری ندارد حضور داشته باشم.
کشاورز ادامه داد: ما هر چه در شورای سیاست گذرای امضا می کردیم و مصوب می شد اجرایی نمی شد و در واقع حرف و امضای ما اعتبار نداشت. من ترجیح دادم این رفتار به نام انجمن موسیقی ثبت نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.