خانه » پیشنهاد سردبیر » بخشدار بخش مرکزی اراک در گفتگو با روزنامه وقایع استان از تسریع مرمت خانه امیرکبیر خبر داد/پایان بی سقفی یک امیر

بخشدار بخش مرکزی اراک در گفتگو با روزنامه وقایع استان از تسریع مرمت خانه امیرکبیر خبر داد/پایان بی سقفی یک امیر

دوشنبه ۱۰ آبان ۹۵ شماره۴۵۲
وقایع استان
عباس لعل بار

بخش مرکزی اراک با بیش از ۸۰ روستا و وسعت زیادی که دارد و همجواری با چهار شهرستان شازند، خمین، آشتیان و فراهان و هم مرزی با استان لرستان یکی از پرخبرترین بخش های استان است. در روزهای اخیر این بخش حاوی خبرهای خوبی برای مردم این منطقه بوده است، از جمله حل شدن اختلاف اعضای شورای شهر داودآباد که در نه ماه گذشته وقت و انرژی زیادی را از بخشدار گرفته تا فرماندار اراک به خود اختصاص داده بود. برگزاری جشنواره انگور هزاوه، سفر رییس جمهور به استان و مصوبات این سفر برای این بخش هم از دیگر خبرهای خوب برای این بخش بوده است که که برای بررسی این اخبار گفتگویی با بخشدار این بخش نمودیم که در ادامه می خوانید:
***
آقای حاج علی بیگی! پس از مدتها اختلاف شورای شهر داودآباد که نزدیک به نه ماه به طول انجامید حل شده، داستان این اختلاف چه بود که اینگونه وضعیت مصوبات عمرانی یک شهر را به حالت رکود درآورده بود؟
شورای داودآباد از پایان بهمن ماه سال گذشته به دلیل اختلافات شخصی بین اعضا تشکیل جلسه نمی داد، دو نفر از اعضای شورا در جلسه شورای اسلامی داودآباد شرکت نمی کردند و اعضای شورا به حد نصاب لازم نرسیده و از بهمن ماه سال ۹۴ جلسات شورا برگزار نمی شد. متاسفانه علیرغم تمام تلاشها براى ایجاد همدلى بین اعضاى شورا شهر داودآباد این مهم میسر نشد و نهایتا ناگزیر موضوع دو تن از اعضاى شوراى اسلامى شهر داود آباد به هیات حل اختلاف شوراى استان ارجاع شد. هیات حل اختلاف شوراى استان غیبت این دو نفر را غیر موجه تشخیص داد و هر دو نفر صلب عضویت شدند. به احتمال زیاد با توجه به عدم اعتراض یکى از دو نفر مذکور به راى صادره، تا دو روز آینده عضو على البدل به شورا دعوت خواهد شد. بدین ترتیب بن بست فعلى شورای اسلامی شهر داودآباد با حضور ۴عضو گشوده خواهد شد.
مسئولین چه اقدامی برای حل این اختلافات انجام دادند و چرا در نه ماه گذشته این موضوع حل و فصل نشد؟
خیلی ها قصد داشتند این اختلاف را حل کنند، بخشدار وقت، فرماندار و بنده از زمان حضور در بخشداری سعی کردیم اختلاف بین اعضا را حل کنیم تا پرونده به هیات حل اختلاف ارسال نشود. پایان برج تیر امسال اقدامات ما بی اثر بود و ناگزیر شدیم پرونده را به هیات حل اختلاف ارسال کنیم چرا که بیش از ۱۲ جلسه غیبت ۲ نفر از اعضا چندین ماه شورا را تعطیل کرده بود. در نهایت رای به سلب حق عضویت این دو نفر داده شد ولی ۲۰ روز زمان برای اعتراض منجر به این شد که یکی از این دو نفر اعتراض کرده و دیگری یا اعتراض نکرده با اعلام وصول نشده است. در نهایت فرماندار در طی نامه ای دستور دادند یک نفر جایگزین یکی از آن دو نفر شود و با دعوت از آقای محمدجعفر داودآبادی به عنوان عضو علی البدل به جای آقای رضوی ایشان به شورا اضافه شدند و مراسم تحلیف انجام شد و صورتجلسات هم به مراجع بالاتر ارسال گردید.
با توجه به اینکه انتخابات هیات رییسه انجام نشده است احتمالا دستور کار بعدی انتخاب هیات رییسه است و شورا با ۴ نفر به کار خود ادامه خواهد داد تا تکلیف نفر پنجم مشخص شود. اگر نفر پنجم رأی اش نقض شود به شورا بر خواهد گشت و اگر رای پایدار بماند نفر ۵ با علی البدل جایگزین خواهد شد.
اختلاف شخصی و سلیقه ای بین اعضا باعث شده که در چند ماه اخیر حتی یک مصوبه هم شورا نداشته باشد و به حد نصاب نرسیدن جلسات آنها باعث مسکوت ماندن مصوبات شورا در پایان سال گذشته را بدنبال داشته است.در این مدت هیچ مصوبه عمرانی به تصویب نرسیده فقط شهرداری فعالیت های عمرانی خود را انجام داده است و گاهی در صورت نیاز معاون عمرانی استانداری دستوراتی را داده است ولی شورا منفعل بوده و مصوبات شان روی ۱۰۲ مصوبه مانده است.
در یک ماه اخیر شاهد خبرهای زیادی از بخش مرکزی بودیم، از سفر ریاست جمهوری به استان و استقبال مردم این بخش از هیات دولت تا برگزاری جشنواره انگور هزاوه. بخشداری در این مدت چه اقداماتی برای برگزاری این مناسبت ها انجام داده است؟
مهمترین اتفاق که طی ۲۰ روز اخیر افتاد، استقبال خودجوش مردم از هیات دولت بود. مردم حضور چشمگیری داشتند و بالغ بر ۲۰۰۰ نفر در مراسم استقبال به صورت خودجوش شرکت کردند. موضوع بعدی برگزاری جشنواره انگور بود که بدلیل استقبال گسترده تا ۲۰ برابر سال گذشته در ۳ روز اخیر تا آخر هفته تمدید شده است. تنوع محصولات تولید انگور، وجود منطقه مفرح و سرسبز، برگزاری جشنواره و برپایی غرفه های متنوع از تولیدات بومی روستای هزاوه باعث شد تا امسال میزان بازدید کنندگان افزایش چشمگیری داشته باشد. امسال در دومین روز از برپایی جشنوراه انگور هزاوه بیش از ۲۰۰۰ خودرو توسط نیروی انتظامی به طرف محل برگزاری جشنواره هدایت شدند. ظرف ۲۰ روز آینده بحث ثبت ملی انگور هزاوه در میراث فرهنگی انجام می شود. همچنین بعد از ۲ قرن اعتبار لازم برای بازسازی منزل امیرکبیر و معبر منتهی به منزل امیرکبیر صادر و کار به سرعت در حال انجام است. طرح جامع گردشگری روستای هزاوه به علاوه احیای بافت با ارزش با حدود ۲۰۰۰ اسلاید بصورت شماتیک تهیه و مصوب شده و ردیف ملی برای آن گرفته شده است، باید اشاره کنم که با همکاری خوب سازمان میراث فرهنگی و فرمانداری اقدامات خوبی برای بخش مرکزی از جمله روستای هزاوه به عنوان زادگاه امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام در نظر گرفته شده است.
بحث ساخت و سازهای خارج از طرح هادی سروصدای زیادی به پا کرد، آخرین وضعیت این طرح چگونه است؟
از اموری که پیگیری می کنیم مبارزه بی امان با ساخت و سازهای خارج طرح هادی است. ساخت و ساز در اراضی باغی و کشاورزی داخل محدوده را ممانعت ایجاد کردیم. در روستاهای خانه میران، انجدان، هزاوه، گاوخانه، نظم آباد،حاجی آباد و مرزیجران بخشنامه ای صادر شده که صدور مجوز حتی در محدوده طرح هادی هم فعلا منتفی شده است.
پروژه های عمرانی بخش در چه وضعیتی هستند و اینکه در سفر اخیر رییس جمهور چه مصوباتی برای بخش مرکزی اخذ شده است؟
پروژه های عمرانی در دست اقدام در تمام روستاهای بخش تابع مرکزی وجود دارد.در مرزیجران ۱ میلیارد تومان عملیات عمرانی داشتیم. احداث ساختمان دهیاری و بلوار منتهی به جاده هزاوه در دست اقدام است. عملیات عمرانی روستاهای بزرگ تا پایان آبان ادامه دارد. احیای قنوات، احداث و تکمیل سالنهای ورزشی داودآباد و گوار بعد از سالها که کار روی زمین مانده بود با دریافت اعتبار لازم آغاز شده است و تا پایان سال مالی آینده در شهریور سال ۹۶ آماده خواهد شد.
در خصوص اعتبار اخذ شده از سفر رییس جمهور باید در ابتدا بگویم، به عقیده بنده این سفر کلان نگری لحاظ شده بود، در حوزه زیست محیطی و پروژه های مهم کل استان اقدامات خوبی صورت گرفت و کمتر به کارهای خرد پرداخته شده و برای کل استان منشا خیر بود. بخشی نگری نداشتیم و کلان نگری را شاهد بودیم. مباحثی در بهسازی راه های روستایی داشتیم و اعتباراتی دریافت شده که در مرحله انتظار برای ابلاغ آن هستیم تا ببینیم چه مقدار برای ما در نظر گرفته شده و تا یک ماه آینده مدیران استان بعد از رصد اعتبار تخصیص داده شده را به اطلاع بخشداران می رسانند. در حوزه آلودگی هوا هم بحثی را مطرح کردیم که امیدوارم این موضوع اعمال شود شود . ما درخواست کردیم روستاهایی که در نزدیکی صنایع شازند هستند و از مواهب عوارض آلایندگی بی بهره هستند نظیر خانه میران، قره کهریز و رباط از دریافتی این عوارض بهره مند شوند.
در حوزه بهسازی شبکه های آب کشاورزی اعتبار خوبی دیده شده است که سهم ما در اعتبار آبیاری تحت فشار بزودی اعلام می شود. در حوزه راه، جاده علیم آباد به موچان اعتبار آسفالت را در نظر گرفتیم. راه آنتنی روستای گوار را مصوب کردیم و ادامه راه دسترسی امامزاده هزاوه اعتبار آن در نظر گرفته شده است. در حوزه آبرسانی اعتبار اصلاح شبکه های روستایی دریافت شده و اصلاح شبکه روستایی ضامنجان، قاسم آباد، چشمه پهن و دهنمک در دست اجرا است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.