خانه » پیشنهاد سردبیر » بحران در بحران

بحران در بحران

دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰   شماره ۱۴۵۹

بحران در بحران

اراک و شازند در بحران کرونا هوا ندارند

حسین معافی

فعال اجتماعی

با وجود پیک پنجم کرونا در کشور و اعمال محدودیت های فراوان از سوی ستاد ملی کرونا وضعیت هوای اراک و شازند در روزها و هفته های گذشته به علت گرد و غبار و آلاینده های ذره ای در وضعیت ناسالم برای همه گروه های سنی و یا ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد و مشکلات مردم را با وجود شیوع بیماری کرونا دو چندان کرده و نفس شهرهای اراک و شازند را به شماره انداخته است. شاخص کیفیت هوا برای این شهرها در روزهای مختلف از ۱۱۰ تا ۱۷۰ متغیر بوده و تعداد روزهای ناسالم از ابتدای سال ۱۴۰۰ به حدود ۶۰ روز رسیده است. اگر با واکسیناسیون می شود کرونا را پیشگیری کرد اما آلودگی هوا با ریزگردها را چگونه مداوا کنیم؟ آیا راهکاری برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد؟ آیا مسئولین اراده ای برای حل مشکل آلودگی هوا دارند؟ کارگروه کاهش آلودگی هوا در اراک چه برنامه عملیاتی را انجام داده است؟
علیرضا محرابیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آلاینده مسئول ذرات معلق دو و نیم و ده میکرون، منشأ آلودگی گرد و غبار منطقه‌ای است. اراک از جمله کلان‌شهر‌های آلوده کشور است که شرایط اقلیمی، استقرار صنایع و وضعیت ترافیکی در ترکیب آلودگی آن دخیل هستند و باید از انجام هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی و مانند آن خودداری شود.
آلاینده های ذره ای که پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا هستند شامل ذرات درشت قابل استنشاق و ذرات ریز می باشند که از مواد شیمایی آلی، فلزات یا ذرات غبار و خاک تشکیل می‌شوند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان با احتمال بیشتری ممکن است در نتیجه قرار گرفتن در معرض ذرات معلق آلاینده آسیب ببینند، حتی افراد سالم نیز در هنگام قرار گرفتن در معرض میزان‌های بالای این ذرات آلاینده دچار علائم و عوارض تنفسی می شوند.
آقاخانی فعال زیست محیطی بیان کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک سال ۸۶ تصویب شد و پنج سال بعد از آن تنها ۱۰ درصد از بودجه برای اجرای آن تخصیص یافت و در کارگروه کاهش آلودگی هوا یک بخش به اقدامات کوتاه مدت برای عبور از این بحران باز می‌گردد و بخش دیگر مربوط به برنامه ریزی برای سال‌های آینده است که در حال حاضر متوقف شده است و دستگاه‌های اجرایی در حوزه آلودگی هوا دچار بی برنامگی مفرط شده اند.
سرگرم شدن مسئولین با بیماری کرونا و همزمانی این مشکلات با تغییر دولت سیزدهم، باعث شده است که آلودگی هوای شهرهای بزرگ استان به فراموشی سپرده شود و در برخی از موارد ترک فعل صورت پذیرد. آلودگی هوا و افزایش ریزگردها خود باعث بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی می شوند که علایم بیماری کرونا را تشدید کرده و سلامتی شهروندان را به مخاطره می اندازد که از تمامی سازمان های نظارتی در استان درخواست می شود این موضوع را پیگیری نمایند.
شایسته است که متولیان امر، بحث آلودگی هوای شهرهای اراک، شازند و ساوه را در اولویت کاری خود قرار دهند تا با کاهش این آلاینده ها از آلام مردم کاسته شود. در فصول سرد سال گازهای سمی و خطرناک تولید شده توسط صنایع، خودروها و منازل با وارونگی هوا و در فصول گرم سال و وزش باد، ریزگردها و آلاینده های ذره ای، عامل اصلی آلودگی هوا می باشند. به نظر می رسد برای کاهش آلودگی هوا در شهر های مذکور در روزهای گرم سال که بیشتر ریزگردها و ذرات معلق هستند، احتیاج به یک عزم ملی است که با تشکیل کارگروه فرا منطقه ای مدیران استانی با هماهنگی مسئولین کشوری و سایر استان های مجاور منابع آلاینده را شناسایی و راهکارهای لازم و فوری را برای کاهش این آلاینده ها عملیاتی نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.