خانه » پیشنهاد سردبیر » با حضور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور بررسی شد/اوضاع کشمشی خنداب

با حضور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور بررسی شد/اوضاع کشمشی خنداب

سه شنبه ۲ آذر ۹۵ شماره ۴۶۸

عباس لعل بار
وقایع استان

کشمش در شهرستان خنداب همچنان بحث برانگیز است؛ در ماههای اخیر از سوی کشاورزان و تولید کنندگان کشمش انتقادات فراوانی را به دلیل مشکلاتی که آنان دارند منعکس و پیگیری های نمایندگان شهرستان در مجلس را در کنار سایر اقدامات مسئولین بازتاب دادیم. ولی با گذشت مدتی از این انتقادات و پیگیری ها مشکلات کشاورزان خندابی همچنان پابرجاست و به همین دلیل جلسه ای در شهرستان خنداب با حضور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور، نمایندگان مردم اراک، خنداب و کمیجان برگزار شد.
سیدمهدی مقدسی در این جلسه بیان داشت: نوع نگاهی که دولت و وزیر کشاورزی به این سازمان دارد نباید همچون سایر سازمان‌های تابعه باشد بلکه براساس انتظاراتی که کشاورزان دارند این سازمان باید مجهز شده و با اختیارات و اعتبارات کافی وظایف خود را به انجام برساند.
وی با اشاره به اینکه ۳۰ استان کشور درگیر مسئله کشمش هستند افزود: خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز مشکلاتی در طول سال در مقاطعی مطرح می‌شود و تعاون روستایی هم ورود پیدا می‌کند، اخیرا ۱۵۷ نماینده مجلس بیانیه ای را امضا کرده و خطاب به رییس جمهور ارسال کرده‌اند، دو ماه پیش نیز نامه ای با امضای۱۰۱ نماینده مجلس تقدیم رییس جمهور شد تا مشکلات این بخش بررسی و رفع شود.
وی ادامه داد: در استان مرکزی شهرستان خنداب مشکلات بسیاری در این بخش دارد چراکه معیشت خنداب به این موضوع وابسته است.
نماینده مجلس با گلایه از عدم حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان خنداب در سفر رییس جمهور به استان افزود: امضای تعداد زیادی از نمایندگان در یک نامه نشانگر اهمیت موضوع است و علیرغم اینکه مضایق موجود را می دانیم، اما در مجموع انتظار تصمیمی کارساز در زمینه رفع مشکلات کشمش داریم و از متولی این بخش انتظار رسیدگی می رود، هرچند مشکلات زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که به آنها واقف هستیم.
مقدسی با اشاره به قابلیت های کشاورزی استان گفت: مردم و نمایندگان تعاون روستایی را برای رفع مشکلات کشاورزی مورد خطاب قرار می دهند و این سازمان نیز باید از هیات دولت مطالبه کند.
وی در ادامه به سخنان دکتر کریمی مبنی بر رفع مشکل کشاورزان خنداب اشاره نمود و گفت: بخش کشاورزی باید بیش از گذشته تقویت شده و در جلسات استانی نباید جاذبه صنعت قابلیت‌های کشاورزی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. اگر از کشاورزی غفلت کنیم در بسیاری بخش‌ها آسیب‌های جدی خواهیم دید.
مقدسی همچنین با اشاره به مصوبه دولت در خصوص پرداخت مشوق ۲۰۰ تومانی به ازای هرکیلو کشمش صادر شده به کشاورزان، اظهار کرد: این مصوبه و دیگر مصوبات دولت در خصوص حمایت از تولیدکنندگان کشمش ارزشمند است اما کافی نیست و ما انتظار مساعدت بیشتری از سوی دولت داریم چراکه باغداران ما در سراسر کشور دچار مشکلات جدی در این حوزه هستند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه این جلسه گفت: صادرکنندگان کشمش مجازند ارز ناشی از صادرات کشمش را به واردات موز اختصاص دهند و مشمول ۲۱ درصد بخشودگی تعرفه واردات شوند.
صفایی در حاشیه برگزاری جلسه رسیدگی به مشکل باغداران خنداب، در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر به خنداب و گفت‌وگو با کشاورزان که در راستای کمک به تولیدکنندگان کشمش انجام شد، اظهار کرد: براساس تصمیمات اخذ شده برای رفع مشکلات باغداران سازمان تعاون روستایی اعلام آمادگی کرده است که کشمش کشاورزان را با استفاده از ساز و کار خرید تضمینی به مدت چهار ماه به امانت نگهداری کرده و به ازای هر کیلو ۱۵۰۰ تومان به باغدار پرداخت کند.
وی افزود: در این مدت محصول را نگهداری می کنیم تا کشاورزان بتوانند محصول خود را در زمان مناسب و با قیمت مطلوب به فروش برسانند.
صفایی تصریح کرد: با اینکار از فروش یکباره کشمش که باعث کاهش قیمت محصول می‌شود جلوگیری خواهد شد و کشاورزان پس از فروش محصول پولی که گرفته‌اند را تسویه کرده و محصول را از انبارهای این سازمان خارج می‌کنند.
وی افزود: براساس مصوبه هفته گذشته هیات وزیران قرار شده به کشاورزانی که کشمش آنها برای صادرات خریداری می‌شود براساس مستندات به ازای هر کیلو ۲۰۰ تومان به عنوان مشوق پرداحت شود، همچنین صادرکنندگان کشمش مجازند ارز ناشی از صادرات کشمش را به واردات موز اختصاص دهند و مشمول ۲۱ درصد بخشودگی تعرفه واردات شوند که حدود ۳۵۰ تومان خواهد بود.
صفایی اضافه کرد: در مجموع با این مصوبه به ازای هر کیلو کشمش صادر شده ۲۰۰ تومان مستقیما به کشاورز پرداخت می شود و ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان به صورت غیر مستقیم به صنعت کشمش کشور کمک خواهد شد.
وی اظهار کرد: برای اینکه اتحادیه تعاون روستایی استان نیز بتواند راسا وارد بازار شده و مازاد محصول کشاورزان را خرید کند تامین نقدینگی برای این اتحادیه نیز انجام خواهد شد و امید است تا پایان این هفته پرداختی به این اتحادیه داشته باشیم تا اتحادیه به عنوان خریدار عمده وارد بازار شود.
ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز در حاشیه این جلسه گفت: در این جلسه مقرر شد جهت جلوگیری از کاهش قیمت کشمش در استان و کشور و از بین رفتن فرصت سوء استفاده سودجویان سازمان تعاون روستایی کشمش تولیدی کشاورزان را در انبارهای مناسب و استاندارد به صورت رایگان و به گونه‌ای که آسیبی به محصول وارد نشود نگهداری کند و هر زمان که قیمت از نظر کشاورز مناسب بود وی بتواند محصول خود را دریافت کرده و با قیمتی که خود می‌خواهد به فروش برساند.
وی افزود: از آنجا که ممکن است کشاورز برای کاشت و برداشت کشمش نیاز به نقدینگی داشته باشد، مقرر شد به ازای هر کیلو کشمش تحویلی ۱۵۰۰ تومان به صورت قرض‌الحسنه به کشاورز پرداخت شود تا کشاورزی تنگناهای موجود اقتصادی خود را با این کمک رفع کند و محصولش را در زمان و با قیمت مناسب به فروش برساند.
افشون اختصاص ۲۱ درصد از عوارض واردات موز به تاجر صادرکننده کشمش را دیگر تمهید دولت برای حمایت غیرمستقیم از تولیدکنندگان کشمش عنوان کرد.
اما در این بین علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی معتقد است: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خرید تضمینی کشمش غیرقابل قبول است و سازمان تعاون روستایی باید در این زمینه زودتر وارد عمل می شد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر علی ابراهیمی اظهار داشت: امسال متاسفانه با وجود اینکه تولید انگور و به تبع آن محصول کشمش در سطح کشور خوب بود، اما مدیرعامل سازمان تعاون روستایی باید برای خرید تضمینی زودتر وارد عمل می شد، چرا که محصول کشمش باید هر چه زودتر از دست کشاورز خارج شده و وارد بازار یا برای صادرات آماده شود.
وی افزود: مکاتبات بسیاری از سوی نمایندگان مجلس استان برای حل مشکلات مرتبط با خرید محصول کشمش انجام شد، اما متاسفانه جهاد کشاورزی در خرید تضمینی کشمش امسال عملکرد قابل قبولی نداشت.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم شازند به بی خبری خود از برگزاری جلسه اخیر با حضور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اشاره نموده و بیان کرد: حضور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در استان برای بررسی حل مشکل محصول کشمش، بدون اطلاع و حضور بنده به عنوان نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در استان انجام شد و از تصمیمات گرفته شده در این نشست بی اطلاع هستم.
ابراهیمی تصریح کرد: کشمش محصولی با ارزش و در اکثر نقاط دنیا مورد استفاده است که کشورهای زیادی تولیدکننده این محصول نیستند، بنابراین تولید کشمش برای ما یک مزیت است اما عملکرد نامناسب در ساماندهی آن، این مزیت را از میان برداشته است.
وی خاطر نشان ساخت: دولت باید در رابطه با صادرات کشمش، ارتقای کیفیت این محصول صادراتی و بسته بندی مناسب را مدنظر قرار دهد که در بازار جهانی مورد توجه قرار گیرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم شازند گفت: از سوی دیگر با اجرای طرح قیمت تضمینی باید قیمت تضمینی اجرا شود، اما دولت در این زمینه خوب عمل نکرده، به این ترتیب که کشمش را از کشاورزان می خرد و در انبارها ذخیره می کند و هنگامی که کشمش در انبارها از کیفیت می افتد آن را وارد بازار می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.