خانه » جدیدترین » بازی گوشت با جیب مردم

بازی گوشت با جیب مردم

یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹  شماره ۱۳۸۹

گزارش وقایع استان از وضعیت بازار گوشت قرمز در اراک

بازی گوشت با جیب مردم

فاطمه چاپاری

معمولا ماه آخر سال زمانی برای تامین کالاهای پر مصرف ایام نوروز بوده و یکی از این کالاها گوشت قرمز است. در حال حاضر گوشت قرمز از منابع گران پروتئینی برای خانواده‌ها به شمار می‌رود و بسیاری امکان خرید این ماده مهم غذایی را ندارند.
هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز قیمت این کالا رو به افزایش می‌گذارد که می توان دلیل آن را شرایط و جو بازار نوروز و افزایش تقاضا دانست. وقایع استان در گفتگویی که با ایرج رضایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک، عزت‌الله علی همتی، رییس اتحادیه مواد پروتئینی (گوشت و مرغ) اراک و جمیله شکرایی رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی داشته به بررسی مشکلات این روزهای بازار گوشت قرمز پرداخته است.
ایرج رضایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به قیمت های نامتعارف فرآورده های دامی و کشاورزی، گفت: اگر شهر اراک در حوزه عرضه فرآورده های کشاورزی و دامی یک مدیریت مستقل و واحد داشت مسلما دیگر امروز شاهد گران فروشی و یا کمبود این فرآورده ها در بازار مصرف نمی بودیم.
رضایی ادامه داد: امروز می طلبد تا به منظور مدیریت بازار فرآورده های کشاورزی و دامی، اقداماتی در راستای عرضه مستقیم این محصولات انجام شود تا قیمت ها به همین واسطه کاهش یابد و از احتکار محصولات جلوگیری به عمل آید اما واقعیت امر این است که متاسفانه هیچ یک از مسوولین برنامه ای برای اجرای طرح عرضه مستقیم کالاهای اساسی ندارند.
وی افزود: یکی از اهداف شورای شهر اراک ساخت بازارچه های میوه و تره بار محلی بود که شهرداری طی سال های گذشته آنچنان که باید در اجرای این مهم موفق نبوده لذا از جهاد کشاورزی تقاضا دارم تــا سرمایه گذاران مناسبی را در این خصوص معرفی و حمایت کند زیرا بسترهای اجرایی لازم در شهرداری وجود دارد و می توان با یک مدیریت مناسب بخشی از معضل گران فروشی و کمبود مواد غذایی را مدیریت نمود.
دبیر شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه کالاهای عرضه شده در بازار مصرفی مردم چند برابر قیمت تمام شده برای تولید کنندگان به شهروندان عرضه می شود، خاطر نشان کرد: ارائه کالاها به مردم، آن هم چند برابر قیمت تمام شده برای تولید کنندگان؛ نشان می دهد که ضعف اصلی در نبود رقابت برای عرضه مستقیم این کالاها است.
عزت‌الله علی همتی، رییس اتحادیه مواد پروتئینی(گوشت و مرغ) اراک نیز در گفتگو با وقایع گفت: شرایط بازار در میزان قیمت گوشت موثر است زمانی که دام به میزان کافی برای کشتار موجود باشد قیمت فرآورده های گوشتی هم ــبه طبع آن کاهش می یابد و زمانی که با کمبود دام مواجه باشیم خب طبیعتا با افزایش قیمت گوشت روبرو خواهیم شد. همیشه در روزهای پایانی سال و نزدیک به ایام نوروز به دلیل کاهش ذخایر گوشتی قیمت این کالا رو به افزایش می‌گذارد.
وی افزود: با این وجود ما در تلاش هستیم تا برای ایام نوروز قیمت فرآورده های گوشتی بیش از این افزایش پیدا نکند، با توجه به این که امسال ذخایر دامی کافی بوده پیش بینی می شود ما در این زمینه مشکلی نداشته باشیم و اگر افزایش قیمتی هم صورت بگیرد خیلی چشمگیر نخواهد نبود و با افزایش قیمت آن چنانی روبرو نخواهیم شد.
علی همتی همچنین گفت: گوشت گوسفندی اتحادیه از دام های خارج از استان تامین می شود اما فرآورده های گوشت گاوی در داخل استان تــامین می شود و دامداران هم طی امسال با مشکلاتی چون افزایش قیمت علوفه روبرو بوده اند که این موضوع نیز در قیمت فرآورده های گوشتی موثر است.
جمیله شکرایی رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در گفتگو با وقایع استان گفت: با توجه به این که ستاد تنظیم بـازار جلسه ای برگزار نکرده فعلا تصمیمی در خصوص عرضه گوشت قرمز برای نوروز اتخاذ نشده است در صورتی که ستاد تنظیم بازار در استانداری برگزار شود حتما در این مورد از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصمیم گیری خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.