دوشنبه ۱ آبان ماه ۱۳۹۶ شماره ۷۰۷
سمیه انصاری فر
ویـژگی های فرهنـگی و اجتماعی بعد از جاذبه های طبیعی مهم ترین نقش را در جذب گردشگر دارد. به گفته صاحب نظران مولفه هایی چون صنایع دستی، زبان ساکنان محلی، آداب و رسوم خاص یک ناحیه، غذاها و سبک ویژه تهیه آن، معماری، اعم از خارجی و داخلی که ظاهری منحصر به فرد به هر ناحیه میدهد، مذهب که اهمیت ویژهای برای نواحی دارد (شامل نمودهای بیرونی آن)، سیستم آموزش که به یک ناحیه شکل میدهد، سبک پوشش و فعالیتهای تفریحی که نشاندهنده سبک زندگی ساکنان محلی است همگی از مولفه های اصلی فرهنگی و اجتماعی هستند. البته باید تاکید کرد که تمام این مولفه ها نمی تواند تاثیر یکسانی در جذب گردشگر داشته باشند ولی هر کدام نقش موثری در این امر ایفا می کنند. نکته مهم این است که این مولفه ها به خوبی شناخته و از پتانسیل آن ها در راستای جذب گردشگر و اشتغالزایی و درآمدزایی در راستای نیل به شاخصه های توسعه پایدار استفاده شــود. اینجــاست که نقش دستگاه های متولی و مــردم در کنار یکدیگر پررنگ می شود در واقع دستگاه هایی چون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی با سیاست گذاری ها و برنامه ریزی هایش می تواند از ظرفیت مردمی در پیشبرد اهداف با نفع دو سویه بهره ببرد. بی شک اگر مردم هر منطقه با فرهنگ و آداب و رسوم خود آشنا باشند، میتوانند به عنوان بازویی قدرتمند در کنار مسئولان و رسانهها در راستای معرفی این فرهنگها و آداب و رسوم به مردم سایر نقاط کشور و خارج از کشور عمل کنند. تربیت افراد مناطق مختلف به عنوان راهنمای بومی و یا تبدیل مناطق خاص از جمله روستا ها به مناطق بومگردی از راه های نو در استفاده از مشارکت های مردمی در راستای ارتقا صنعت گردشگری است. در یک نمونه قابل لمس اهمیت ایـــن نقش را در بــرگزاری جشنواره های روستایی و یا جشنواره هایی که در ارتباط مستقیم با آداب و رسوم مردم است می توان دید. حضور مردم به عنوان تولیدکننده محصولات سنتی و خالق صنایع دستی در این برنامه ها به خوبی مشهود است. برگزاری جشنواره های روستایی چون جشنواره انگور هزاوه، جشنواره جوزغند نراق و … در هفته های اخیر در استان مرکزی نشان داد که چطور می توان با همکاری دستگاه های مربوطه و استفاده از ظرفیت مردم بومی به جذب گردشگر کمک کرد؛ البته مسئله ای که بـــاید توجه بیشتری به آن داشت اطلاع رسانی گستــرده ای در خصوص برگزاری برنامه هایی از این دست است تا کم کم به یک برند گردشگری تبدیل شوند.