خانه » پیشنهاد سردبیر » تراژدی آواربرداری ادامه دارد/استاندار مرکزی از نحوه برگزاری شصت جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی انتقاد کرد

تراژدی آواربرداری ادامه دارد/استاندار مرکزی از نحوه برگزاری شصت جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی انتقاد کرد

دوشنبه ۱ آبان ماه ۱۳۹۶   شماره ۷۰۷

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

نخستین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور سیدعلی آقازاده برگزار شد. همانگونه که پیش بینی می شد وی به شدت نسبت به نحوه برگزاری این جلسات انتقاد کرد. پیش تر بارها کارشناسان و رسانه ها نسبت به نحوه برگزاری جلسات این ستاد انتقادات و نظراتی را مطرح ولی گوش شنوایی برای عمل به نظرات کارشناسان نبود.

روزنامه وقایع استان در مرداد ماه سال گذشته در گزارشی انتقادی نسبت به نحوه برگزاری این جلسات نوشت: «ما از مسئولان چند سوال داریم آیا اگر این جلسات و نشست ها با هزینه های مربوط به آن هر هفته برگزار نمــی شد فــرقی می کرد؟ به نظر عاقلانه نمی رسد که مثلا انسان صد پل را افتتاح کند و وقتی ببیند نمی تواند هیچ کدام را کامل کند کلنگ احداث صد پل دیگر را بزند. این است مثال علمکرد مسئولان استان در این روزها، در صورتی که عقل حکم میکند هرقدر هم که ضرورت داشته باشد ما اول تمامی کارهای نیمه کــار و وعده داده شده را انجام دهیم بعد پروژه های جدید را پیگیری کنیم. ماحصل کل جلسات اقتصاد مقاومتی در عمل چه بوده؟ هر روز ده ها فرماندار و مسئول باید از مناطق مختلف به اراک بیایند که نتیجه آن به کجا برسد؟» اما همانطور که گفته شد انتقاداتی نظیر این دیده نشد و زمانی قمی اصولا توجهی به انتقادات نداشت و همواره کار خود را می کرد و حال کار به جایی رسید که پس از ۶۰ جلسه از برگزاری جلسات این ستاد و بیش از ۵۰۰ مصوبه، استاندار جدید مرکزی عملا آن انتقادات را بیان می کند و از قرار حالا زمان آواربرداری از سوء مدیریت استاندار پیشین است.
استاندار مرکزی در شصت و یکمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: شرح وظایف ستاد اقتصاد مقاومتی تنها در تقسیم منابع مالی خــلاصه نمـی شود و اعضاء این ستاد بــاید برنامه ریزی های کاربردی برای اشتغالزایی مولد داشته باشند.
سید علی آقا زاده افزود: تقسیم منابع مالی بیشتر در ستاد و یا کارگروه توسعه و برنامه ریزی استان انجام می شود و این مهم را نباید یک وظیفه برای ستاد اقتصاد مقاومتی دانست.
وی ادامه داد: بی شک آن چه که رهبر معظم انقلاب و شخص ریاست جمهوری از ستاد اقتصاد مقاومتی انتظار داشتند بسیار متفاوت تر با عملکرد امروز ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی است.
استاندار مرکزی تاکید کرد: توزیع مناسب و عادلانه منابع دست یابی به اهداف سازمانی را تسهیل می کند و در واقـع بهــره گیری از ظرفیت های موجود کشور برای حرکت اقتصاد در شرایط تحریم، هدف اصلی رهبر معظم انقلاب از مقوله اقتصاد مقاومتی است.
آقازاده بیان کرد: اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی باید شرح وظایف و شاخص های این راهبرد مقام معظم رهبری را به خوبی درک کرده و نسبت به تحقق آن برنامه ریزی های کاربردی داشته باشند.
وی جذب سرمایه گذار و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی را یکی از راهکارهای تحقق امر اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: یکی از وظایف اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی می تواند شناسایی و فراهم کردن بستر جذب سرمایه گذاران در نقاط مختلف استان باشد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی باید راهکارهای جذب سرمایه گذاران خارجی را در استان فراهم کرده و در این رهگذر از ظرفیت های تشویقی نیز استفاده کنند.
آقازاده تصریح کرد: نحوه و رویکرد نشست های راهبری اقتصادی استان مرکزی به بازنگری نیاز دارد و در واقع راهکار عملی و اصولی برون رفت بسیاری از تنگناهای اقتصادی جذب سرمایه از منابع غیر دولتی است.
استاندار مرکزی بیان کرد: هنـر مـدیران دستگاه های اجرایی جذب سرمایه گذار و استفاده از بخش خصوصی در راستای تولید و اشتغال است و مدیران باید موفقیت و کارآمدی خود در تحقق این امر خطیر، تلقی کنند.
آقازاده میزان موفقیت مدیران در تحقق اقتصاد مقاومتی را بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی دانست و گفت: با توجه به محدودیت منابع دولت، تنها راه ایجاد اشتغــال و تــولید، بهره گیری از بخش خصوصی است.
وی اضافه کرد: استان مرکزی در سال های نه چندان دور هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صنعتی جزو استان های برتر کشور بود که امروزه در این ۲ بخش با تنگناهایی دست و پنجه نرم می کند که می توان با مدیریت منابع دولتی و جذب سرمایه گذاری خارجی در راستای ترمیم این ۲ بال پرواز استان، گام برداشت.
استاندار مرکزی بیان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ایجاد ۹۶۰ هزار فرصت شغلی در سال جاری را هدف گذاری کرده که سهم استان مرکزی از این تعهد باید در اسرع وقت مشخص شود و همه دستگاه های اجرایی ظرفیت های خود را در راستای تحقق این تعهد دولت به کار بگیرند.
وی با انتقاد از عملکرد بانک های استان در نحوه اجرای طرح حمایت از صنایع، اضافه کرد: بانک های عامل باید تا پایان آذرماه امسال، گزارش عملکرد خود را به ستاد اقتصاد مقاومتی استان ارائه کنند.
امید است که آقازاده با چینش تیم مدیریت اقتصادی خبره و متخصص با سروسامان دادن به این گونه جلسات مصوباتی را شاهد باشیم که از سویی راهگشای حل مشکلات صنایع بوده و باری از دوش آنها بردارد و از سویی دیگر با جذب سرمایه گذار بیشتر شاهد آبادانی و توسعه استان باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.