خانه » جدیدترین » بازخوانی نوشته ای قدیمی از استاد شادروان «حسین شاه زیدی» چاپ شده در روزنامه اراک سال ۱۳۴۸/مهلتی بایست تا خون شیر شد

بازخوانی نوشته ای قدیمی از استاد شادروان «حسین شاه زیدی» چاپ شده در روزنامه اراک سال ۱۳۴۸/مهلتی بایست تا خون شیر شد

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۸۱

چنانکه نوشتیم یک چند بر ما سخت گرفتند که روزنامه اراک باید در شهر اراک چاپ شود ولی در شهرستان اراک کار چاپی به اندازه ماشینی و دستگاه حروف چینی که چنین روزنامه ای را به چاپ برسند ندارد، پس حرف ما را نشنیده گرفتند و گفتند: «مرغ یک پا دارد». اگر روزنامه اراک در تهران چاپ شود تمام کارگران متخصص چاپ در اراک بیکار می مانند و این برخلاف مقتضیات زمان است. مدیر ما هم از پای ننشت و نخست روزنامه را با مقدورات و امکانات موجود در چاپخانه موسوی اراک تطبیق داد. (هم کمی جلو قلمِ درازنویس خود را گرفتیم و کوتاه آمدیم) آنگاه با انتقال ماشین آلات چاپ روزنامه را به حالت اولیه برگرداندند. آری، مقتضی نبود روزنامه شهرستان اراک برخلاف وضع مدنی و اجتماعی آن روز به روز با وجود طرح های عظیم صنعتی پیش رود اکنون که به شادمانی بزرگ شدن و پیشرفت روزنامه قلم می زنم و در حقیقت برای خود در ذهن جشنی برپاساخته ایم می خواهیم یادی از استاد «مشکوه» که در دانشکده حقوق شرایع درس می دهد بکنم. او مردی است دانشمند و فقیه در عین حال شوخ و روشنفکر. بیان عبارت «مینی روزنامه» به علت تداعی معانی مرا به یاد یکی از شوخی های او انداخت.
از شوخی استاد که بگذریم در اراک هر عناصری بودند که مینی روزنامه اراک را مینی تر کردند و شاید هیچ می خواستند ولی با دردکشان هرکه در افتاد در افتاد.
اکنون هم آهنگ با عظمت روز افرون شهر صنعتی اراک، روزنامه شهر شما نیز در راه کمال گام بر می دارد و در پرتو عنایات خداوند بزرگ به آزادی قلم و مطبوعات در آینده هم به همان سیاق و روش پیشین که همانا مبارزه با فساد بوده است به کار خود ادامه خواهد داد. سال گذشته در سخنرانی خود در پارک شهر اراک با حضور صدها نفر را به عرض همشهریان عزیز رساندم که سیلی خروشان به سوی اراک جاری است منتهی نه سیل مخرب. بلکه سیل آباد کننده، سیل صنعت سیل کارخانه های عظیم ماشین سازی و آلومینیوم و انجمن امیرکبیر (اراکیان تهران) نیز با بصیرت کامل و هوشیاری و گوش های مترصد ناظر به ندای تحولات است. کما اینکه تاکنون سه مرتبه به موجب طرح کارخانه آلومینیوم سازی را خواسته اند به شهر دیگری غیر از اراک ببرند. انجمن امیرکبیر آگاه شده و با اقداماتی مانع شده است. رادیو ایران نیز بخشی از برنامه اخبار خود را به شهر صنعتی اراک اختصاص داده و مژده بخش ترقیات آینده آن شد و مخصوصا تصریح کرد که در کنار کارخانه ماشین سازی، کارخانه بزرگ آلومینیوم دایر شده است.
اراکی تیزهوش باید دریابد که خبر کارخانه آلومینیوم سازی اراک را یکسال پیش در روزنامه چاپ کرده ایم پس چه عاملی سبب این تجدید خبر شده است؟ مگر اینکه تصمیم دیگری در شرف اتخاذ بود و ما زود خبر شدیم. می خواهند قدر بدانند می خواهند نه. سیل عظیم صنعت، اراک و اراکی را بزرگتر می کند و اقتصاد شهر را بالا می برد بیاییم خودمان با خودمان به از این باشیم.
تلخیص سعید حمیدی فراهانی از روزنامه اراک سال ۱۳۴۸ شماره ۳۱۱۹
*** نحوه نگارش این مطلب تغییری نکرده و به همان سبک نگارش استاد شاه زیدی منتشر شده است

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.