خانه » جدیدترین » تغییر مسیر اشتغالزایی

تغییر مسیر اشتغالزایی

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۸۱

حجت طیران
دکترای مهندسی صنایع و دکترای مدیریت اجرایی

از سال های اواسط دهه هفتاد کم کم معضلی به طور محسوس در امور حاکمیتی کشور نمایان شد تحت عنوان بیکار و بیکاری. دستگاه های دولتی و ادارات دیگر نه گنجایش ونه اساسا توان لازم جهت تامین اشتغال مورد نیاز خیل عظیم جستجوگران یک آینده شغلی مطمئن را نداشتند. بالطبع فضای عمومی کشور با وجود قشر کثیری از جوانان و بدلیل گسترش بی رویه کالبد شهرها، کمبود فرصتهای شغلی و نبود تنوع در اشتغال، به سرعت وارد فضایی شد که در آن افراد زیادی جویای کار و کسب درآمد بودند. متاسفانه این معضل هنوز در کشور و در استان های مختلف پابرجاست و به مهمترین مسئله در میان خانواده ها و جوانان عمدتا تحصیل کرده تبدیل شده است. اما اتفاقی که کم کم مسیر تامین نیاز اشتغال در جامعه را تغییر داد درک این مهم نزد افکار عمومی بود که چگونه و از چه راه هایی می توان نه از مبادی دولتی و رسمی (در غالب کارمند دولت) بلکه در بازار آزاد با ایجاد کسب و کـارهای خـرد یا ایجاد شرکت ها و بنگاه های بزرگ به تامین مالی خود و اطرافیان مبادرت ورزید. در این میان نقش کارآفرینی مناسب در کسب و کار مورد نظر جهت به سوددهی رساندن مجموعه، بسیار مهم و غیرقابل چشم پوشی است. تحقیقات نشان می دهد که تنها یک هفتم شرکت ها می توانند به ایجاد سود دراز مدت بپردازند. رشد از درون یا کارآفرینی سازمانی یکی از بهترین روش ها جهت ایجاد مزیت رقابتی پایدار است و عمــده شرکت های موفق در سـراسـر دنیا از این روش بهره می برند.

در این روش شرکتها قابلیت ها و توانمندیهای خود را حول ماموریت اصلی کسب و کار رشد داده و کسب وکارهای نو ایجاد میکنند. به دلیل آنکه کسب و کارهای جدید مبتنی بر توانمندیهای درونی کسب و کارها است، رقبا به سختی می توانند وارد بازار شوند وشرکت مزیت رقابتی پایدار به دست می آورد.
با حفظ مزیت رقابتی شرکت اطمینان می یابد که بطور مداوم در کسب وکار سرمایه گذاری کند و ریسک از دست دادن سهم بازار بسیار کاهش می یابد. از این رو ایجاد مزیت رقابتی از درون و مبتنی بر کارآفرینی سازمانی یکی از بهترین روشها جهت تضمین سرمایه گذاری است. در این میان نقش نهادهای خرد قانونگذاری نظیر شوراهای شهر و روستا و همینطور ایجاد یک بروکراسی اداری سهل و ممتنع در جهت جذب و حفظ سرمایه گذاریهای مختلف در حوزه اداری بسیار تعیین کننده و ثمر بخش خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.