خانه » پیشنهاد سردبیر » بازتاب انتخابات ۷ اسفند در رسانه های داخلی و خارجی /کـوچه علی چپ راستـی ها

بازتاب انتخابات ۷ اسفند در رسانه های داخلی و خارجی /کـوچه علی چپ راستـی ها

شنبه ۲۲ اسفند ۹۴    شماره ۳۳۱

گروه سیاسی- اسحاق شهبازی:
در کشورهای در حال توسعه انسانهایی که درفضای انفعال و بی تاثیر بودن در جامعه زندگی میکنند اعتراضاتشان را باقابل دسترس ترین پدیده های اجتماعی بیان می کنند. انتخابات یکی از این راهها است از طرفی به هر میزان که مشارکت مردم در این نوع برنامه ها بیشتر می شود به همان میزان نظام استعماری غرب برنامه ریزی های خود را بر اساس آن تغییر می دهد و نسبت به آن کشورها دیدگاههای خود را تغییر خواهد داد.
همه دیدیم که در ۷ اسفند قضیه کاملا فرق کرد و برخلاف تصور بسیاری از غربی ها و منتقدان داخلی ، با درصد بالایی از مشارکت سیاسی روبرو شدیم. تبارشناسی این قضیه را باید به زمان ها قبل برد در دهه های اخیر شاهد بودیم که سنگینی وزن سنت ها، هم-چنان جان سختی می کند. ۷ اسفند آغاز فرایند «خودرهایی»، یعنی فرایندی که در آن مردم با تکامل بخشیدن به ظرفیت و توان خود تلاش در مشارکت را آغاز کردند و این ایدۀ کهنه که تغییر فقط از بالا میسر است را به شدت زیر سوال بردند. شرکت میلیون ها نفر از مردمی را که تاکنون بسیاری از آنها منفعل بودند، و اعتقاد چندانی به ظرفیت خودشان برای ادارۀ جامعه نداشتند، جامعه را بیدار کرد .
بعد از انتخابات طی روزهای گذشته، اصلاح طلبان، اعتدالی ها و متحدان اصولگرای آنان با توجه به برتری کامل بر فهرست رقیب در تهران از پیروزی خود در انتخابات سخن گفتند و در برابر، اصولگرایان با توجه به راه یافتن شمار قابل توجهی از نامزدهای این جریان به مجلس در شهرستان ها، پیروزی را از آن خود دانستند. با این حال نقطه مشترک بسیاری از چهره های سیاسی اصلاح طلب یا اصولگرا اظهار خرسندی و قدردانی از حضور و مشارکت گسترده مردم درانتخابات هفتم اسفندماه و احترام به رای و نظر ملت بود.با وجود این، معدودی از افراد و گروه ها، با طرح انگاره ها و ادعاهایی بی پایه تلاش کردند تا شادکامی قبولی ملت در آزمون هفتم اسفندماه را در کام آنان تلخ کنند و به نوعی توجیهی برای طرد سیاسی خود بتراشند. در این پیوند، برخی، شهروندان تهرانی را بی دین و ضد ولی فقیه خواندند و شماری از غربزدگی مردم و وابستگی گروهی از نامزدهای انتخابات به دولت های بیگانه نالیدند. بعضی از شبکه های مجازی نیز از جانب کانون هایی خاص هشدار دادند که فرجام انتخابات مردم به ویژه در تهران بروز «فتنه اکبر»، «فتنه انگلیسی»، «فتنه سفیانی» و … خواهد بود. جالب تر اینکه در رسانه های داخلی طرفداران هر کدام از جناح ها مدعی پیروزی بودند به طوری که تیتر بیشتر روزنامه ها کاملا ضد هم بود ولی اکثر رسانه های خارجی بیشتر به مشارکت عمومی مردم و پیروزی طرفداران دولت و برجام پرداخته بودند.
اما با نگاهی به برخورد رسانه های داخلی و خارجی به این قضیه میتوان فهمید که مردم به بهترین شکل ممکن در این انتخابات مشارکت خود را نشان دادند.
تیتر ۹ اسفند کیهان اصول گرایان حائز اکثریت در سراسر کشور
روزنامه کیهان معتقد است میزان مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفند نشان می‌دهد که فتح‌الفتوح ادعایی دولت در برجام و نتایج آن، چنگی به دل مردم نزده است . مفهوم این اتفاق می‌تواند چنین باشد که اولاً «فتح‌الفتوح» ادعایی دولت در برجام است. چون در غیر این صورت احتمالاً باید مشارکت از زمان تحریم‌ ۴ سال پیش بیشتر می‌شد – و ثانیاً افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی دچار نوعی بی‌وزنی شبیه حالت «تعلیق در خلأ» شده‌اند. یعنی تحریم گسترده انتخابات یا دعوت گسترده این جماعت به شرکت در انتخابات، هیچ تأثیری بر میزان مشارکت مردم ندارد. یک علت مهم این ماجرا را باید در بی‌هویتی مزمن و هرهری مسلکی طیفی از مدعیان اصلاح‌طلبی جست‌و‌جو کرد. اینکه جریانی «سبز ساختار شکن»، «بنفش شبه‌معتدل»، و «آبی ملغمه‌ای» شود و در حالی که ادعا می‌کند اکثریت با ماست و ما «بی‌شماریم» از رنگی به رنگی درآید و آخر سر هم بعد از هر رنگ عوض کردن‌ها دست به دامن طیف خاکستری شود، هیچ هویت با ثباتی برای آن جریان باقی نمی‌گذارد. اینکه جماعتی چپ‌نما، راستگرا شوند و از معرفی یک سیاستمدار به عنوان «عالیجناب سرخپوش» به معرفی وی به عنوان نامزد اصلاحات برسند یا از دامن رقبایی مانند ناطق نوری و علی لاریجانی درآویزند و در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، عارف اصلاح‌طلب را وادار به انصراف کنند تا تبدیل به طرف بازنده انتخابات (مانند سال ۸۴ و ۸۸) نشوند، همگی از هرهری مسلکی حکایت می‌کند و چنین تذبذب فکری و سیاسی، نفیاً یا اثباتاً در حوزه بسیج افکار عمومی نمی‌تواند اثر داشته باشد به این ترتیب کیهان اصول گرا ها و مردم را تنها برندگان انتخابات میداند.
تیتر ۹ اسفند روزنامه اعتماد خانه تکانی در پارلمان و ۱۰ اسفند با تیتر چهره امیدوار تهران ، لیست اصلاح طلبان تمام ۳۰ کرسی پایتخت را از آن خود کردند.
نتایج ۲۵۰ کرسی
اصلاح طلبان (لیست امید ) ۹۶ کرسی ، اصول گرایان ۹۱ کرسی و مستقل ها ۲۵ کرسی ۵۲ کرسی نیز به دور دوم کشیده شده است تا کنون ۱۳ نماینده زن داشته ایم .
تیتر ۱۰ اسفند مردم سالاری خانه تکانی به شیوه تهرانی ها
تیتر ۹ اسفند سیاست روز پیشتازی اصول گرایان در جلب اعتماد ملت ؟؟
شهروند ۹ اسفند تغییرات گسترده در مجلس
و جالب ترین تیتر در بین تمام نشریات داخلی و خارجی بعد از کیهان از آن روزنامه جوان بود که در ۹ اسفند زده بود . مجلس انقلابی ماند و «مرگ بر آمریکا» در «مجلس نفوذ ناپذیر» ادامه میابد مجلس ، اصول گرا ماند تا دولت مجبور به اقتصاد درون زا شود ؟؟؟
روزنامه وطن امروز با تیتر امروز رای ملت ایران به اصول گرایان
البته در رسانه های نیز شاهد بازتاب انفجاری انتخابات بودیم .
محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه که برای شرکت در سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو رفته است در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به سئوالی درباره نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و روی کار آمدن لیست اصلاح‌طلبان به عنوان نمایندگان تهران در این مجلس، گفت: به طور قطع رئیس جمهور روحانی با توجه به این نتایج احساس قدرت بیشتری خواهد کرد؛ چرا که توافق هسته‌ای تأیید مجلس قبلی را نیز بدست آورد؛ بنابراین تمام ملت برای حمایت از مذاکرات هسته‌ای رئیس جمهور با گروه ۱+۵ متحد شده‌اند.وی افزود : ما در دموکراسی به دنبال رشد هستیم. من فکر می‌کنم هر بار که یک انتخابات دموکراتیک برگزار می‌شود ما یک پله به سمت رشد برداشته‌ایم.
در ایران چپ‌ها نمی‌توانند دولت نگه‌دارند و راست‌ها نمی‌توانند مردم را نگه دارند
محمد غرضی نیز در گفتگو با “عصرایران”گفت : این انتخابات سونامی «دو لیست» بود و سونامی بزرگ، سونامی کوچک را حذف کرد. اعتقاد دارم که چپ‌های رادیکال را شورای نگهبان حذف کرد و مردم هم راست‌های رادیکال را در این انتخابات، حذف کردند. وی در مورد واکنش به برچسب‌هایی که به مردم تهران برای این انتخابات توسط یک جریان خاص زده می‌شود افزود : عده‌ای به دلیل اینکه قدرت را از دست داده‌اند عکس العمل تند نشان می‌دهند و به قول عوام این رفتار حاصل سوختن آنهاست.وی خاطر نشان کرد: من سال‌ها شعار داده‌ام که در ایران چپ‌ها نمی‌توانند دولت نگه‌دارند و راست‌ها نمی‌توانند مردم را نگه دارند.
اما در نشریات خارجی قضیه کاملا متفاوت بود به گزارش ایرانا روزنامه «ال پاییس» چاپ مادرید در گزارشی درباره انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی در ایران نوشت: نتایج به دست آمده در انتخابات مجلس، نشان دهنده حمایت رای دهندگان از آب شدن یخ ها در روابط با غرب است که از سوی رئیس جمهوری ‘حسن روحانی’ طرح شده بود.
روزنامه تایمز چاپ لندن در سرمقاله روز دوشنبه خود نتایج انتخابات، را «بستری برای امیدواری» خواند و افزود:پاسخ صریحی که این انتخابات درباره توافق هسته ای دولت روحانی با غرب در ازای برداشته شدن تحریم ها در برداشت، بیش از پیش خودنمایی می کند.
رویترز نیز به هنگام انداختن رای اکبرهاشمی رفسنجانی به صندوق از او درباره احتمال شکست لیست خبرگان مردم و لیست ۳۰ نفره اصلاح طلبان و اعتدال گرایان حامی دولت برای مجلس پرسیده است و او در پاسخ گفته است: شکست این لیست به معنای شکست مردم خواهد بود. این خبرگزاری با اشاره به حضور دهها میلیونی ایرانی ها در پای صندوق های رای نوشت: انتخاب بین دو راه متفاوت است: باز شدن بیشتر درهای ایران به جهان خارج و یا باقی ماندن در محور و مدار ضد غربی با کسب دست بالا از سوی بخشی از جناح اصولگرای مخالف دولت روحانی. این نخستین انتخابات در ایران پس از توافق هسته ای و رفع تحریم ها ست.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشته است در انتخاباتی که با حضور گسترده رای دهندگان در ایران برگزار شده نتایج حاکی از پیشتازی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان حامی دولت روحانی است. این خبرگزاری نوشت: با این نتایج با توجه به نتایج دور دوم به نظر می رسد حسن روحانی در مجلس آینده با یک مجلس دوستانه تر و همراه تر مواجه خواهد بود.
روزنامه گاردین چاپ لندن نیز نوشت: نتایج آرای مجالس ایران سبب گسترش مناسبات این کشور با غرب شده و همچنین می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران نیز تاثیر داشته باشد.
روزنامه های روسی نیز در گزارش های خود با بازتاب نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، مردم ایران با آرای خود خواستار اصلاحات اقتصادی شدند روزنامه نزاویسیمایا گازتا، در مطلبی با عنوان «حسن روحانی بخت ادامه اصلاحات را یافت»، با اشاره به اینکه بر اساس نتایج اولیه انتخابات، نامزدهای اصلاح طلب و میانه رو به پیروزی دست یافتن، نوشت: نتایج انتخابات حاکی است که برجام و سیاست جلب سرمایه های خارجی مورد حمایت مردم ایران قرار دارد و اصلاحات اقتصادی ادامه خواهد یافت. این روزنامه افزود: مردم ایران با آرای گسترده ، حمایت خود را از دولت نشان داده و بر اقتدار آن افزودند .نزاویسیمایا گازتا موفقیت اصلاح طبان را نشانه رضایت مردم ایران از طرح حل و فصل مساله برنامه هسته ای ایران و اجرای برجام و لغو تحریم های اقتصادی دانست که با رای اکثریتی تبلور یافت.
روزنامه یواس ای تودی با اشاره به این که لیست های ارائه شده از سوی اصلاح طلبان برای پارلمان و مجلس خبرگان تنها شامل نامزدهای اصلاح طلب نمی شد بلکه نامزدهای از جناح های دیگر را نیز شامل می شد، نوشت : این وحدت انتخاباتی موجب تقویت حکومت ایران خواهد شد.این روزنامه در ادامه گزارش خود به قلم ایلان برمن نایب رئیس شورای سیاست خارجه امریکا نوشت : گنجانده شدن برخی از نامزدهای محافظه کار در لیست اصلاح طلبان به طور اتفاقی صورت نگرفت بلکه ناشی از رد صلاحیت ها بود.یواس ای تودی معتقد است که این توافقنامه تنها باعث تقویت حکومت ایران شده و مزایای اقتصادی گسترده ای نصیب جمهوری اسلامی کرده است تا بتواند بیش از غرب مانور دهد. به گفته یواس ای تودی : انتخابات ایران رای مردم در حمایت از توافق هسته ای بود.
به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی «ان.اچ.کی» ژاپن در گزارشی از برتری «اصلاح طلبان» در انتخابات خبر داد و نوشت:این رسانه ژاپنی در پایان گزارش خود اینگونه نتیجه گیری کرده است: بنابر نظر کارشناسان، نتایج بدست آمده در انتخابات اخیر ایران حاکی از افزایش حمایت هابی مردمی از خط مشی دولت حسن روحانی در عرصه سیاست های بین المللی است.
شین هوا ، خبرگزاری رسمی چین نیز با اشاره به جزئیاتی از آمار مربوط به نتایج منتشر شده از سوی وزارت کشور می نویسد: هر چند که رقابت نزدیک اصلاح طلبان و وابستگان به جناح معتدل در ایران با اردوگاه اصولگرایان، رقابتی سخت و نزدیک دارند اما واقعیت آن است که در الگوی سیاسی پارلمان آتی ایران، شاهد تغییراتی عمده خواهیم بود.
شبکه تلویزیونی فونیکس نیز در گزارشی تصویری از روند برگزاری انتخابات اخیر در کشورمان در تحلیلی با عنوان «روز تغییر برای مجلس ایران» اعلام کرد: در شرایطی که برخی گروه ها تمام تلاش خود را برای وارد آوردن فشار بر دولت ایران به کار بسته بودند، حامیان دولت و جریان های نزدیک به آن را باید پیروز انتخابات اخیر در ایران بدانیم.
فونیکس در خاتمه گزارش خود اینگونه نوشت: باید حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق های رای و انتخاب نمایندگان حامی دولت تدبیر و امید و جریان اعتدالی را به نوعی تائید سیاست های دولت حسن روحانی از جانب ملت ایران تفسیر کنیم.
روزنامه لبنانی السفیر نیز در ارزیابی خود از نتایج دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نوشت: با حضور همه جریان ها، در پارلمان ایران توازن سیاسی برقرار و صفحه ای جدید در تاریخ ایران گشوده شده است. السفیر خاطرنشان کرد که تشکیل ائتلاف ها با حضور اصولگرایان معتدل و هواداران حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مرحله آینده زمینه اتخاذ سیاست های بسیار منسجم تر را برای ایران فراهم می کند.این روزنامه لبنانی تصریح کرد: پارلمان معتدل آینده به رئیس جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت طرح های اصلاحی او که بر اقتصاد متمرکز است، کمک می کند. السفیر همچنین نوشت: به طور خلاصه می توان از برگزاری انتخابات در ایران نتیجه گرفت که گزینه «توافق هسته ای» پیروز شد.این روزنامه لبنانی به نقل از فرانس پرس افزود: بیشتر اصولگرایانی که انتخاب شده اند از معتدل هائی هستند که توافق هسته ای را تایید و درک کرده بودند که مطالبات مردم تغییر کرده و از دولت حمایت می کنند.الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت : پارلمان آینده ایران یک « مجلس جامع» و متشکل از همه سلایق سیاسی و مستقل ها است و جمهوری اسلامی ایران در پایان ماراتون انتخابات یک موفقیت بزرگ دیگر با مشارکت ۶۲ درصدی مردم کسب کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.