خانه » پیشنهاد سردبیر » از این به بعد مردم اراک هم فیلم خوب می بینند/هنر و تجربه با «پرویز» به اراک آمد

از این به بعد مردم اراک هم فیلم خوب می بینند/هنر و تجربه با «پرویز» به اراک آمد

شنبه ۲۲ اسفند ۹۴    شماره ۳۳۱

گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر

مهرماه ۹۳ بود‌‌ که سینمای هنر و تجربه با هد‌‌ف اکران آن د‌‌سته از فیلم‌های با ارزشی که د‌‌ر میان فیلم‌های غیرتجاری قرار د‌‌اشتند‌‌ و اکران‌شان جایگاه شایسته و د‌‌رخوری برای سازند‌‌گان این فیلم ها د‌‌ر جامعه سینمایی به ارمغان می آورد‌‌؛ متولد‌‌ شد‌‌.
فیلم‌هایی که امروز د‌‌ر گروه هنر و تجربه اکران می‌شود‌‌ فیلم‌هایی است که نمی‌توان آن ها را با اد‌‌بیات تجاری اکران کرد‌‌، د‌‌ر مرامنامه و اهد‌‌اف این گروه سینمایی آمد‌‌ه است :«فیلم هنری» به اثری سینمایی د‌‌ر هر قالب زمانی کوتاه و بلند‌‌ و د‌‌استانی و مستند‌‌ و انیمیشن گفته می‌شود‌‌ که فرم و محتوای آن تمایلات و حساسیت‌ها و کنجکاوی‌های زیبایی‌شناسانه تماشاگران را برانگیزد‌‌ و ذوق و سلیقه بصری آنان را ارتقا د‌‌هد‌‌.
«فیلم تجربی» نیز به فیلمی اطلاق می‌شود‌‌ که شیوه‌های تازه‌ای د‌‌ر بیان و روایت سینمایی د‌‌ر آن تجربه شد‌‌ه باشد‌‌ که سینمای تجاری و عامه‌پسند‌‌ به سوی آن نمی‌رود‌‌. البته برخی فیلم‌های متفاوت و بر‌تر سینمای بد‌‌نه هم که حاوی جنبه‌های هنری و تجربی هستند‌‌ و به د‌‌لیلی امکان این را د‌‌ارند‌‌ که جایی د‌‌ر اکران سینمای بد‌‌نه پید‌‌ا کنند‌‌، می‌توانند‌‌ د‌‌ر چارچوب این طرح نیز به نمایش د‌‌رآیند‌‌
پس از کرج، اصفهان، تهران و شیراز، هم اکنون اراک پنجمین شهری است که اکران فیلم های سینمای هنر و تجربه را در سینمای عصر جدید آغاز کرده است.
این اتفاق با اکران فیلم «پرویز» ساخته مجید برزگر و با حضور عوامل فیلم و مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه و گروهی از علاقمندان به این نوع سینما در اراک رخ داد.
اکران هنر و تجربه راهی به سوی عدالت فرهنگی
مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه در این خصوص گفت: فیلم هایی که توسط سینماگران هنر و تجربه ساخته می شود عمدتا گروه های مرجع جامعه را دعوت به دیدن می کند.
امیرحسین علم الهدی افزود: با هماهنگی به عمل آمده با مالک سینما عصر جدید اراک مقرر شد هفته ای یک فیلم سینمایی هنر و تجربه در این سینما به نمایش درآید که درصورت استقبال مردم و نخبگان این خطه، پس از عید به طور هفتگی یا روزانه و به صورت جدی سینمای هنر و تجربه را در اراک خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: امیدواریم با استقبال شمار زیاد تماشاگران و گروه های هدف و مرجع دانشجویی؛ نمایش فیلم های هنر و تجربه در سینما عصر جدید اراک همانند کرج، اصفهان، شیراز و مشهد روزانه تا دو سانس اکران شود.
مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه با بیان اینکه اکران فیلم های هنر و تجربه در کنار سایر فیلم ها ایجاد عدالت فرهنگی است، افزود: سینمای هنر و تجربه؛ سینمای جشنواره ای و مطرح ایران است که توانسته محل تنفسی برای پرده سینما پیدا کند و نوع متفاوتی از فیلم ها را در تهران و تمامی شهرهایی که سالن نمایش دارند برای جوانان و مخاطبان به منظور عدالت فرهنگی به اکران در می آورد.
علم الهدی در پاسخ به اینکه موفقیت سینمای ایران در عرصه بین الملل بیشتر بر دوش کدام سینماست، اظهار کرد: سینمای هنر و تجربه بیشترین جوایز بین المللی سینمای ایران را به خود اختصاص داده و فیلم های «پرویز»، «ماهی گربه» و «تلخ» از جمله فیلم هایی است که بیشترین جوایز را در این بخش به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: سینمای هنر و تجربه نوع دیگری از روایت سینما را برخلاف سنت های رایج مطرح می کند، سینمایی که برخلاف جریان سینمای تجاری می خواهد باعث بالندگی و تجارب جدید برای خلاقیت بصری شود و بخشی از سینمای ایران که امکان دیده شدن را ندارد به منظور افزایش کیفیت سینمای ایران به نمایش درآورد.
این مقام مسئول افزود: سینمای هنر و تجربه فارغ از بحث اقتصاد و جریان سازی که بر روی بخش نخبه سینما دارد به طور قطع و به تدریج می تواند نقش خود را روی سینمای بدنه و مخاطب عام بگذارد.
علم الهدی بیان کرد: شیراز ، مشهد، کرج، اصفهان و تهران هم اکنون روزانه حداقل سه سانس نمایش فیلم های هنر و تجربه را در دستور کار خود قرار داده اند.
وی اظهار کرد: در ۱۹ ماه گذشته ۴۰ تا ۴۵ فیلم هنر و تجربه که اکران عمومی نبود و مخاطبان صرفا آنها را در اولویت چندم خود قرارداده بودند عمدتا برای گروه های مرجع و دانشجویان به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.
علم الهدی اظهار کرد: قطعا سینمای هنر و تجربه به دنبال جذب مخاطب عام نیست و این نگاه را ندارد بلکه مخاطب جدی و حرفه ای جامعه هدف آن است.
اکران هنر و تجربه فرصتی که باید حفظ شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در افتتاحیه این رویداد هنری گفت: استان مرکزی یک استان فرهنگی است و در تمامی زمینه ها چون سینما، ادبیات، پژوهش، خوشنویسی، علما و علوم پایه نخبه ها و مفاخر بسیار دارد و به جرات می توان گفت شمار مفاخر این استان از تمامی مفاخر کشور بیشتر است.
مهدی حقیقی اضافه کرد: به علت ورود صنعت به این استان هنر و نخبگان به حاشیه رانده شده اند، از طرفی به علت مهاجرت افراد مختلف به این استان برای کار در کارخانه ها، خرده فرهنگ های بسیاری در آن ایجاد شده است که بر کلیت فرهنگ استان تاثیر داشته است.
حقیقی ادامه داد: استان مرکزی بعنوان پنجمین استان کشور هم اکنون اکران کننده سینمای هنر و تجربه است با توجه به اینکه سال ها موضوع و چالش نمایش سینمای هنر و تجربه در سینماها وجود داشت، این اتفاق ارزنده است.
وی گفت: مشکلاتی چون عرضه، تقاضا و بحث سرمایه گذاری در این نوع سینما وجود دارد که با ابتکار آقای علم الهدی در دولت تدبیر و امید مرتفع این اتفاق از تهران آغاز شد و نتایج بسیار چشمگیری داشت.
حقیقی اضافه کرد: امیدواریم استان مرکزی این موقعیت را با تمام توان حفظ کند و مدیر سینمای عصر جدید این فرصت را با جدیت دنبال کند.
وی تصریح کرد: تلاش و پیگیری و جلب مخاطب از مسائل مهمی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا با توجه به بحث سرمایه گذاری فیلم اکران شده باید گردش مالی مورد نظر را در عرضه و پخش داشته باشد.
اکران سینمای جدی برای مخاطب جدی
مدیر پردیس سینمایی عصر جدید هم در حاشیه این مراسم گفت: تصمیم نمایش و اکران سینمای هنر و تجربه ایجاد یک فرصت برای اصحاب هنر است تا علاوه بر دیدن فیلم های جدی فرصت رویارویی با عوامل فیلم و نقد و بررسی آن برای علاقمندان این حوزه ایجاد شود.
محسن ذوالفعلی اضافه کرد: هم اکنون برنامه ما برای اکران این گروه یک تا دو روز در هفته است و ما به دنبال تبلیغ گسترده تر برای آگاهی مخاطبان این بخش هستیم.
وی ادامه داد: در راستای تبلیغ بیشتر ما به همکاری ارگان های فرهنگی نیاز داریم تا این فرصت ارزنده برای اهالی جدی هنر و سینما از دست نرود.
هرچند به دلیل برخی بی برنامگی ها افتتاح سینمای هنر و تجربه در اراک خیلی با استقبال رو به رو نشد و بیشتر گروه های هنری و فرهنگی شهر اراک از این رویداد هنری بی خبر بودند؛ ولی امید می رود با تبلیغات مناسب این بخش به یک بخش زنده و پویا در سینمای استان تبدیل شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.