خانه » پیشنهاد سردبیر » بازار انگور هزاوه و محصولات جانبی آن در گفتگوی «وقایع استان» با بخشدار مرکزی اراک/ناخنک دلالان به زحمات کشاورزان

بازار انگور هزاوه و محصولات جانبی آن در گفتگوی «وقایع استان» با بخشدار مرکزی اراک/ناخنک دلالان به زحمات کشاورزان

سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ شماره ۹۸۹

***

وقایع استان

الهه فراهانی

***

در زمان های قدیم تنوع خوراکی ها بسیار کمتر از امروز بود، اما آنچه بود قطعا سالم و مقوی و کارآمد بود. در زمستان ها ساکنان مناطق سردسیر به غذایی گرم و انرژی زا نیاز داشتند و آنچه در زمستان می توانست استخوان ها را گرم کند و خون را با قدرت در رگ ها به جریان درآورد معجونی بود که از سخاوت تابستان حاصل می شد. معجونی که گاه با برف، همان سخاوت زمستان ترکیب می شد و خوراکی لذت بخش را در سرمای زمستان بــر سفره می نشاند.
نقاط بسیاری در ایران و استان مرکزی، شاهد سخاوت در پرورش میوه ای جادویی به نام انگور بوده و هستند. انگور میوه ای بهشتی است و برای اثبات برکت بهشتی آن نیاز چندانی به تلاش و بحث و دلایل عقلی و نقلی نیست. انگور مصداق مسلم حکمت و سخاوت خداوند عالمیان در انفاق روزی به بندگان است و مردم این خطه و بسیاری دیگر از نقاط ایران که به تولید محصولات جانبی این میوه ارزشمنـــد می پردازند، از دیرباز به خوبی به این مهم پی برده اند.
هزاوه به عنوان یک روستای گردشگری از مناطقی است که انگور آن معروف می باشد. برگزاری جشنواره انگور اقدامی است که در راستای بازاریابی انگور و محصولات جانبی آن در این روستا به انجام رسیده و به نظر می رسد مردم این روستا از دستاوردهای این جشنواره راضی اند، اما آن چیزی که همچنان و همچون دیگر بخش ها در این روستا نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد بازار برای محصولات و نظارت بر تولید کالایی است که یا به برند تبدیل شــده یــا می خواهد به برند تبدیل شود.

خلاء بازاریابی
یکی از مشکلات روستای هزاوه در بخش بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی است. یکی از تولیدکنندگان فرآورده های انگور در هزاوه در این باره می گوید: در حال حاضر قصد داریم تولید شیره را متوقف کنیم چون بازار درستی نداریم و الان گرفتار بازاریابی برای فروش دو تن محصولی هستیم که تولید شده و باید به فروش برسد.کسانی از ملایر برای تولید حلوا ارده از هزاوه ای ها شیره می خرند و شیرینی پزی ها هم مشتری آنها هستند، اما در کل مشتری چندانی در حال حاضر برای محصولات آنها وجود ندارد. آنها برای بسته بندی از ظروف پلاستیکی دردار استفاده می ‌کنند که هزینه چندانی برای تولیدکننده به بار نمی آورد. شیره تا بهار که هوا خنک است آسیب نمی‌بیند، با گرم شدن هوا ممکن است کمی شکرک بزند که با کمی گرم کردن به حالت اولیه باز می گردد و در کل تا یکسال می توان شیره را در یخچال نگهداری کرد. میزان ماندگاری شیره به کیفیت پخت آن هم بستگی دارد، هرچه پرجوش‌تر باشد دوامش بیشتر و نگهداری‌اش راحت‌تر است.

تقلب در برند محصولات هزاوه
متاسفانه شیره هزاوه هم از دستبــــرد متقلبــان بی نصیب نمانده و این روزها آنچه باعث نگرانی تولیدکنندگان این شیرینی خاص شده ارائه شیره تقلبی در بازار است که به گفته یکی از روستاییان هزاوه به سختی قابل شناسایی است و بیشتر از روی قیمت پایینش می توان آن را شناخت.
برخی می گویند در ساخت شیره تقلبی از شیره خرما یا شیره چغندر استفاده می شود و در این شرایط بهترین کار برای خریدار، تهیه شیره از محل های عرضه مطمئن است و با توجه به اینکه چنین محل هایی در شهر تعریف نشده است، بهترین کار خرید شیره از هزاوه است با اینکار هم سیاحتی صـــورت می گیرد و هم محصول مطمئنی خریداری می شود.

درباره شیره انگور
درخصوص ویژگی یک شیره انگور مرغوب، گفته می شود که شیره‌انگور لازم نیست در یخچال نگهداری شود و چنانچه در بیرون یخچال کپک بزند و یا ترش شود شیره مناسبی نیست و آبکی بوده است.
شیره‌های رقیق دارای رطوبت و آب بالاتر و قند کمتر هستند. بنابراین شیره‌ای که یک غلظت مناسب دارد دارای مواد مغذی بیشتری است و مقوی‌تر است.
شیره مرغوب دارای رنگ شفاف بوده و نبـــاید خاک آلود باشد و شیره انگوری که از انگورهای شیرین و مرغوب تهیه می‌شود کیفیت بالاتری دارد. از این رو بایستی این محصول را از محل‌های معتبر و مطمئن تهیه کرد.
شیره نباید ترش باشد، نباید شکرک زده باشد و کم جوش یا شل نباشد، گل نداشته و رنگش شفاف باشد. بهترین روش این است که شیره را از روستا تهیه کنند که هم مطمئن تر است و هم در صورت کیفیت پایین، مورد قابل پیگیری است.

ضربه سنگین دلالان به هزاوه
تقلب در تولید شیره ضربه بزرگی به اقتصاد این محصول می زند. یکی از روستاییان روستای هزاوه در این باره بیان می کند:برخی افراد محصولات بی کیفیت را با محصول هزاوه داخل می کنند و با قیمت پایین تر در بازار عرضه می کند و اینکار به برند هزاوه آسیب می زند.
تاکنون اقدامی در خصوص مبارزه با این مشکل انجام نشده و شما می توانید در مناطقی همچون دروازه مشهد و خیابان کشتارگاه اراک شیره تقلبی پیدا کنید، البته باید بگویید شیره ارزان می خواهم، آنوقت شیره تقلبی دریافت خواهید کرد.
آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است و تولیدکنندگان این محصول از آن نگرانند ضربه خوردن جایگاه شیره هزاوه از ناحیه عرضه محصـول بی کیفیت، درست در زمانی است که بازار این محصول در حال رشد است و شناخت افراد از این محصول نیز در حال گسترش است، در چنین شرایطی عرضه محصول تقلبی باعث سلب اعتماد خریدار و از بین رفتن بازاری می شود که تلاش دارد پا بگیرد. برخی در فصل شیره پزی شیره تقلبی را بسته بندی می کنند و به نام شیره هزاوه با قیمت پایین می فروشند .

هزاوه بستر خوبی برای جذب هــر نوع سرمایه گذار است
ابوالفضل یوسفی، بخشدار بخش مرکزی در گفتگو با وقایع استان از روستای هزاوه و تولید انگور این روستا گفت. یوسفی بیان داشت: روستای هزاوه به دلیل وجود امامزاده، زادگاه و منزل امیرکبیر و قابلیت های کشاورزی پتانسیل های خوبی برای رونق اقتصادی در این روستا وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه هزاوه بستر خوبی برای جذب هر نوع سرمایه گذار است، افزود: به دلیل فاصله کوتاه این روستا به شهر اراک جذابیت سرمایه گذاری در این روستا نسبت به سایر روستاها بیشتر است.
یوسفی ادامه داد: مضاف بر این مزیت، فرآورده های انگور این روستا مانند باسلوق، شیره انگور، رب انگور، آب غوره، کشمش و سرکه در جشنواره انگور به مردم سایر شهرستان ها فروخته می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط حدود ۲ هزار نفر در روستای هزاوه مشغول کشاورزی بوده و در کنار کشاورزی با تولید فرآورده های انگور و مشتقات آن، ارتزاق می کنند.
یوسفی افزود: دولت تسهیلات خوبی در این زمینه به روستاییان برای عدم مهاجرت به شهر و حفظ اشتغال موجود در روستاها ارائه می کند که تعدادی از این متقاضیان را به بانک ها معرفی کردیم.
وی گفت: حدود یک سال است که فرآورده های انگور این روستا توسط یکی از کارآفرینان با بسته بندی به فروش می رسد که زمینه خوبی برای جلوگیری از تقلب و سوء استفاده از برند هزاوه ایجاد کرده است.
یوسفی اظهار داشت: در نظر داریم یک نمایشگاه دائمی در روستا برای فروش محصولات این روستا دایر کنیم. یک زمینی در ابتدای ورودی این روستا وجوددارد که قصد تملک آن را برای نمایشگاه دائمی کشاورزان داریم.
وی ادامه داد: این زمین دولتی بوده و همجوار میدان امیرکبیر واقع شده است . همچنین در نظر داریم در کنار این نمایشگاه ، پارکینگ خودرو به منظور رفاه برای تردد مراجعین ایجاد کنیم.
یوسفی افزود: هزاوه می تواند به عنوان یک الگوی خوب در استان و کشور باشد و سایر روستاها به منظور ارتقای رونق اقتصادی از آن الگوبرداری کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.