خانه » پیشنهاد سردبیر » این درد مُسکن ندارد

این درد مُسکن ندارد

شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰  شماره ۱۴۵۷

وقایع استان در گفتگو با رئیس اتحادیه مصالح فروشان اراک، رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک و مدیر شعب بانک های مسکن در استان مرکزی بازار آشفته مسکن را بررسی می کند

این درد مُسکن ندارد

نگاهی به تاثیر گرانی سیمان، تعیین سقف افزایش اجاره بها و طرح اقدام ملی مسکن بر قیمت مسکن

زهرا مدنی

در ماه های اخیر شاهد ورود سیمان به بازار بورس و افزایش قیمت این کالا بوده ایم از طرفی در همین مدت رکود بازار خرید و فروش مسکن، افزایش قیمت رهن و اجاره را به دنبال داشته است. در این مدت دولت برای کنترل این وضعیت مداخلاتی داشته اعم از تعیین سقف افزایش اجاره‌بها، تمدید خودکار قراردادها و کمک هزینه ودیعه مسکن که به گفته فعالان این حوزه برخی از این راهکارها نه تنها باعث بهبود شرایط نشده بلکه بازار مسکن را متشنج نموده است به طوری که بخشی از افزایش اجاره بها در بازار مسکن را می توان معلول این مساله دانست و گذشته از آن به اعتقاد کارشناسان تاثیرات منفی ناشی از گرانی سیمان و تاثیرات مثبت طرح اقدام ملی مسکن در دراز مدت تاثیر خود را بر بازار مسکن خواهند داشت.
وقایع استان در گفت و گو با رئیس اتحادیه مصالح فروشان اراک، رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک و مدیر شعب بانک های مسکن در استان مرکزی به بررسی مشکلات بازار مسکن پرداخته است.
رئیس اتحادیه مصالح فروشان اراک در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: نمی تون قطعی برق را در افزایش قیمت سیمان و مشکلاتی که در عرضه این محصول پیش آمده بی تاثیر دانست، اما دلیل اصلی این معضلات عرضه این محصول در بازار بورس است.
مهدی لطیفی افزود: سیمان وارد بورس کالا شد و از قیمت۴۷۶ هزار تومان درتن به۹۰۰هزار تومان افزایش یافت و به قول اهالی انجمن سیمان این کالا قیمت واقعیش را پیداکرد که به اعتقاد ما این یک بی عدالتی به زیان مصرف کننده است، انجمن سیمان دلیل این امر را کوتاه کردن دست دلال ها از بازار بورس عنوان می کند در حالیکه دلالان سال ها است که بوده اند و بین همه فعالین این حوزه شناخته شده هستند و با وارد کردن نقدینگی در قالب وام در رفع قسمتی از مشکلات مالی کارخانه ها موثر بوده اند و به همین خاطر تا به امروز از فعالیت آن ها استقبال می شده است. گذشته از آن در حال حاضر نیز بیشترین سهام سیمان دربورس را همین دلالان خریده اند و در بازار عرضه می کنند.
وی تصریح کرد: بهانه دیگر انجمن سیمان برای ورود این کالا به بورس ایجاد رقابت بین تولید کنندگان بود درصورتی که در گذشته هم این رقابت وجود داشت و این انجمن بود که مانع از ادامه این رقابت شد و با سرکوب واحدهایی که عرضه ارزانتری داشتند مخالفت کرد.
رئیس اتحادیه مصالح فروشان اراک خاطر نشان کرد: بهانه بعدی این انجمن عدم رشد قیمت سیمان متناسب بانرخ تورم درطول زمان بود درصورتی که این محصول نسبت به دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد نزدیک به پانصد درصد رشدقیمتی داشته، بحث وارد شدن سیمان به بازار بورس درسال ۸۴ و پایان دولت خاتمی با این ادعا که اگر سیمان وارد بورس نشود همه تولیدکنندگان ورشکست می شوند مطرح شد، درآن زمان تولیدسیمان در کشورحدود۳۸ میلیون تن بود در حالی که امروز به۸۸میلیون تن رسیده و هیچ کارخانه ای هم ورشکست نشده به اعتقاد ما هدف این کار تنها خروج سیمان ازسبدنظارت وسبدحمایتی دولت می باشد تا هر گونه سیاست گذاری در این خصوص دراختیار بورس و انجمن صنعت سیمان قرارگیرد.
رئیس اتحادیه مصالح فروشان اراک با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس با حجم بالای ۵۰ تن صورت می‌گیرد، اشاره کرد: برای خرید ۵۰ تن سیمان از بورس حداقل باید بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان وجه نقد پرداخت شود، در حالی که مصالح فروشان بر خلاف تصور عموم که گمان می‌کنند وضع مالی خوبی دارند، اکثرا کسبه ضعیفی به لحاظ مالی هستند که تامین این مبالغ برای خرید از بازار بورس برای آنها مشکل ساز است، این در حالی است که علاوه بر خرید سیمان باید هزینه جداگانه‌ای برای حمل آن نیز پرداخت شود.
لطیفی اظهار کرد: پیش از وارد شدن سیمان به بازار بورس، عاملین بر حسب اعتبار مصالح فروش، به او محصول داده و بعد از فروش بار نسبت به اخذ وجه خود اقدام می‌کردند و این امر مشکلات ناشی از نداشتن نقدینگی را تا حدودی مرتفع می نمود اما برای خرید سیمان از بورس وجود وجه نقد ضرروی است. از طرفی خدمات این صنف تنها در عرضه سیمان خلاصه نمی‌شود بلکه بسته به نیاز مشتری دیگر مصالح ساختمانی نیز باید تامین شده و در اختیار خریداران قرارگیرد که تحقق این امر نیازمند نقدینگی بیشتری از هزینه خرید سیمان است.
وی نوسانات قیمت سیمان را از دیگر مشکلات ناشی از ورود این کالا به بازار بورس عنوان کرده و افزود: تحویل سیمان پس از خرید از بازار بورس با چند روز تاخیر اتفاق می افتد، در این میان قیمت پایه سیمان در بورس بعد از خرید و تحویل تغییر کرده و موجب می شود خریدار مبلغ بیشتری را در هنگام تحویل سیمان پرداخت کند.
لطیفی بیان کرد: پیش از این دلالی در بازار سیمان چندان موثر و مشکل ساز نبود چرا که عاملین با مجوز کسب شده وبا نظارت اتاق اصناف، اتحادیه و سازمان صمت بازار را تنظیم می‌کردند، و این امر مانع از بی‌سرو سامانی در بازار سیمان می شد، در حالی که امروز بسیاری ازمصالح فروشان به هردلیل موفق به اخذ کد بورسی نشدند و درشهر دچار کمبود شدید سیمـان گشته ایم و متقاضیان سیمان دچار زحمت واعضای مصالح فروش دچار مشکل معیشتی شده اند، سیمانی که به قیمت هر تن ۴۷۰هزار تومان مصوب شده بود با قیمتی نزدیک به یک میلیون تومان در بورس به فروش می رود.
وی در پایان اشاره کرد: طبق مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت هر کیسه سیمان می بایست بین ۳۸هزار تا ۴۰هزار تومان باشد که با توجه به ورود این کالا به بورس قیمت آن به بالای ۵۵ هزار تومان رسیده ودر دست دلالان به کیسه ای ۸۰ هزار تومان هم به فروش می رود.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: ماهیت بازار مسکن به گونه ای است که از مواردی چون افزایش سیمان در ماه ها اخیرموثر می شود، به طور میانگین می توان گفت ۲۰ درصد از مصالح یک ساختمان را سیمان تشکیل می دهد بنابراین قطعا افزایش قیمت آن باعث بالا رفتن هزینه ساخت خواهد شد که در بلند مدت افزایش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.
بهروز عسگری فراهانی افزود: در حال حاضر بازارمسکن در حوزه اجاره بها از یک آرامش نسبی برخوردار است بنابراین بهتر است قیمتی تایین نشود تا مردم با توافقات بین خودشان دست به خرید و فروش ملک بزنند.
وی اظهار کرد: امسال اجاره بها افزایش چشمگیری داشت و در حال حاضر تعداد تقاضا در این بازار در مقایسه با عرضه بالا است که یکی از مورادی که موجب این وضعیت گشته صحبت های غیرکارشناسی برخی از مسئولان می باشد که با گذاشتن شرایطی خاص قصد کنترل بازار اجاره بها را داشتند که در این امر شکست خورده و تنها باعث متشنج شدن بازار اجاره بها شدند.
عسگری گفت:کنترل بازار مسکن با یک برنامه بلند مدت امکان پذیر خواهد بود و تاثیرگذاری برنامه ها در بازار مسکن طی یک بازه حداقل دو ساله مشاهده خواهد شد از آن جا که ساخت و ساز زمان بر است با تبلیغ و گفتمان نمی توان به کنترل این بازار پرداخت چرا که مسکن از نیازهای ریشه ای و مبرم مردم است و نمی توان گفت ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در این مقطع از زمان بر بازار مسکن تاثیر گذاشته باشد.
وی افزود: به طور کلی می توان گفت علت رکود بازار خرید و فروش مسکن و افزایش اجاره بها را باید در کاهش توان اقتصادی مردم جست و جو کرد چرا که مردم وقتی توان خرید مسکن را نداشته باشند به اجاره و رهن رو خواهند آورد.
صید نبی حیدریان مدیر شعب بانک های مسکن در استان مرکزی نیز به خبرنگار وقایع استان گفت: بانک مسکن در جهت تامین قسمتی از هزینه های ساخت و ساز در حال فعالیت است و متناسب با میزان تورم و افزایش قیمت مصالح در بازار سطح تسهیلات ارائه شده افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: همچنین استان مرکزی استان پایلوت پرداخت تسهیلات مسکن مهر بود که با ۳۲ تعاونی در خمین آغاز شد که در مجموع به ۴۱ هزار و پانصد واحد مسکونی بابت طرح مسکن مهر توسط بانک مسکن تسهیلات پرداخت شد.
حیدریان گفت: در اقدام ملی مسکن مقرر شده به ۲۲ هزار واحد مسکونی تسهیلات بانک مسکن پرداخت شود که ثبت نام آن ها انجام شده که از این تعداد ۶۰۰ واحد مربوط به بنیاد مسکن در کوی کوثر اراک و سه پروژه ۴۸۵ واحدی، ۳۸۵ واحدی و ۹۰۰ واحدی از طرف ستاد فرمان امام در ساوه در حال اجرا می باشد، بعلاوه یک پروژه ۳۲۰ واحدی در دلیجان و یک پروژه۵۰ واحدی در خمین که در مجموع ۱۵۸۰ تا ۱۶۰۰ واحد می باشند که تا کنون انعقاد قرارداد شده اند و ما بقی در دست انجام است.
وی در خصوص پایین بودن سقف تسهیلات نسبت به قیمت مسکن در بازار گفت: با در نظر گرفتن مدت بازپرداخت امکان افزایش سقف تسهیلات بیش از آن چه اکنون ارائه می شود وجود ندارد، بانک مسکن هیچ نقشی در شرایط گرانی مسکن و مصالح ساختمانی و .. نداشته اما سعی داشته ایم در این مجموعه با تنوع بخشی به محصولات در این وضعیت بازار مسکن حمایتی از مردم داشته باشیم تا مردم با شرایط مختلف بتوانند از تسهیلات این بانک استفاده نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.