خانه » جدیدترین » این داستان خواندنی

این داستان خواندنی

سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹  شماره ۱۲۸۲

به بهانه انتشار کتاب پای مرغ دوست داشتنی نوشته پانیذ ابراهیمی پور

این داستان خواندنی

رضوان میرمحمدی

تابستان برای بچه هایی که سهمی از دستان کوچکشان، به سفره ی خـانه می رسید و کمک ِ حال و کار پدر و مادر بودند، از همان روز ِ آخرین امتحان و تعطیلی درس و مدرسه شروع می شد، تا در حوضچه های کار و ساختمان های نیمه کاره و راه های دور و نزدیک، تنی به آب بزنند و خواب ماهی های سرخ و سفید فردایی بهتر را تعبیر کنند.
بچه های روستا هم کتاب شهر را می بستند و سینه ی گشوده ی دشت را تا آبادی می دویدند و تن تب دار تابستان را به گندمزارها و باغ های گیلاس و تاک های سبز و نورسته می رساندند.
برای بعضی دیگر، تابستان، هجــوم بی امـان کلاس های تابستانی بود و ساعت های طولانی دم کرده در زیر پنکه های سقفی تابدار پر سر و صدا؛ که اضطراب فرودش، خواب نیمه تمام صبح را آشفته می کرد.
گروهی دیگر میان رنگ و کاغذهای ابر و باد و دوات و لیقه، ساز قلم درشتی را با سرمشق های استاد کوک می کردند و دست دل به دریای هنــر می زدنند.
در کش و قوس آمد و رفت و تعدد کلاس ها، بسته به بضاعت مربی و مدرس و محتوا و حوصله ی بچه ها، اندک آموخته ای عــاید می شد و لبخند رضایتی می نشست روی چهره آرزومند والدین.
بساط گرم صف های شلوغ استخـر و عطش شیشه های نوشابه تگری و عرق کرده روی سکوهای سیمانی داغ هم همه جا پهن بود.
برای گروهی دیگر تابستان اما فرصت و مجــالی می داد برای نشستن پای کتاب های نخــوانده و نیمه خوانده رها شده؛ تا طعم گس کوچه های داغ و خلوت ظهرهای تابستان را به عطر دلنشین کتاب در بوی خاک نم خورده و خنکای کولر آبی برسانند و سکوت خانه را پیوند بزنند به عصرهای بازی و دوچرخه سواری دم غروب.
هر چند ردپای همه ی آن حال و هواها را با اندکی تغییر در صورت و محتوا ، هنوز هم می توان دید ، اما این روزها که شیوع بیماری کرونا، همه ساز و کارهای پیشین را تغییر و تاثیر داده و روزهای خانه گزینی و قرنطینه را بر روابط اجتماعی، شیوه های آموزش و رسم و آیین مردمان تحمیل کرده، شاید آنچه در انشاء تابستان خود را چگونه گذراندید، می تواند بدون تغییر و بی کم و کاست، سطرهای خالی تابستان را آذین بخشد، خواندن، خواندن و شجاعت نوشتن است.
به این بهانه در کتابخوان این بار به سراغ نویسنده نوجوان شهرمان رفته ایم که خود یک کتابخوان حرفه ای ست.
پانیذ ابراهیمی پور، متولد سوم دی ماه ۱۳۸۶ در شهر اراک است. نگاهی گذرا به کتابخانه شخصی او، نشان از علاقه و دلبستگی اش به خواندن و دانستن دارد.
ارتباط با دوستانی کتابخوان و بستر خانوادگی ای که دغدغه مطالعه کتاب را دارد و آنرا بطور جدی دنبال می کند، سبب علاقمندی او به خواندن و سپس نوشتن شده است.
او خود در این باره می گوید: «وقتی کوچکتر بودم، مادر جونم (مادر بزرگم) برایم کتاب می خواند؛ آنقدر که در پنج سالگی توانستم به تنهایی کتاب بخوانم.
از آن موقع به بعد، دوستی من با کتاب شروع شد و کتابخانه ام بزرگتر…
«باخانمان هکتور مالو»، «جنگی که نجاتم داد» نوشته کیمبرلی بروبیکر بردلی، «آقای با کلاه» آقای بی کلاه سیلوراستاین، «ماکاموشی» جرونیمو استیلتن، مجموعه «قصه های خوب برای بچه های خوب» مهدی آذریزدی، «داستان های ازوپ» و «اولیور توئیست» چارلز دیکنز و خیلی کتاب های دیگر…
در کنار خواندن، چند نقاشی و داستانم در دو ماهنامه «عروسک سخنگو؛ سخن گوی ادبیات مدرن کودکان ایران» چاپ شد و در یازده سالگی تصمیم به نوشتن یک داستان نیمه بلند با عنوان «پای مرغ دوست داشتنی» گرفتم .
موضوع اصلی این کتاب در مورد تلاش یک کودک است برای رسیدن به هدفش، در کنار داستان اصلی، اهمیت دادن به حیوانات و گیاهان و حفظ محیط زیست نیز به صورت غیرمستقیم و در شکل داستان، به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود.
گاهی خواندن کتاب های خوب کودک و نوجوان، برای بزرگترها هم جذاب و خواندنی است ومی تواند الگوی رفتاری مناسبی برای تشویق کودکان باشد و نیز در ایجاد عادت خوب ِ کتاب خواندن و از آن مهمتر کتاب خوب خواندن، موثر واقع شود.
هر چند در حوزه کتاب های کودک و نوجوان، سهم کتابهای تالیفی بسیار کمتر از کتاب های ترجمه ای ست و همان تالیفی ها هم در بیشتر موارد در انحصار چند نویسنده است و با آنکه ما بیشتر ترجیح مان گفتن و تماشا کردن است تا خواندن و شنیدن، تا نوشتن…. اما همین حال و هوای دنج کتاب خواندن را نگذاریم تا برود، همین که دلمان هوس کند یک کتاب خوب بخواند ، همین حال و هوا را به ریه های کودکانمان هم برسانیم.
کتاب «پای مرغ دوست داشتنی» به نویسندگی پانیذ ابراهیمی پور و تصویرگری «افسانه مهدیان فر»، در ۲۸ صفحه رنگی و توسط انتشارات هنر آبی؛ ناشر تخصصی کتب مهارت های زندگی در تهران و در سال ۱۳۹۸ به چاپ رسیده است .
آیین رونمایی و جشن امضای این کتاب در ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در باغ موزه وکیل شهر اراک با حضور اساتید ، نویسندگان و دوستداران کتاب به همت موسسه فرهنگی هنری«دانش هفت آینه» و انجمن فرهنگی ادبی «کتابیار» برگزار گردید و با استقبال مخاطبان نیز همراه شد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.