خانه » پیشنهاد سردبیر » ایستاده روی پای اراده

ایستاده روی پای اراده

سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۰۱

وقایع استان گزارش می دهد؛ آخرین آمار معلولیت در استان به تفکیک شهرستان ها

ایستاده روی پای اراده

  • شهرستان اراک درصدر انواع معلولیت ها است

  • استان مرکزی دارای ۳ هزار بیمار اعصاب و روان است

  • بر اساس آخرین آمار استان مرکزی دارای ۳۳ هزار معلول است

  • بیشترین آمار سالمندان معلول و از کار افتاده در شهرستان تفرش و آشتیان است

کوروش دیباج

چندی پیش خبری مبنی بر اقدام خودکشی یکی از معلولان تحت پوشش بهزیستی اراک، غوغای رسانه ای را در فضای مجازی به پا کرد، هر رسانه به دنبال پیدا کردن فرد مورد نظر و مصاحبه از او بود، حتی برخی کانال ها و رسانه ها سعی در استفاده سیاسی و حزبی خود از این موضوع بودند که شاید بتوانند از این نمد کلاهی برای خود بسازند، ولی نکته قابل تامل به حاشیه رفتن خود معلول و مشکلات آن بود که حتی در رسانه ای شدن هویت فرد در قالب گزارش یکی از رسانه ها، کرامت انسانی فرد مذکور رعایت نشده بود. معلولان با وجود توانمندی ها و استعدادهای شگرفی که خداوند در وجود آنان قرار داده است قطعا با مشکلات فراوانی روبرو هستند که نیاز است اقدام جدی برای رفع مشکلات آنان صورت گیرد، به همین جهت باید در اولین اقدام، رسانه های استان و افکار عمومی از آمار دقیق معلولان شهر و استان خود آگاه باشند و سپس اقدامات بعدی صورت گیرد، از این رو وقایع استان در گزارش پیش رو به بررسی آمار دقیق معلولان استان بر اساس نوع معلولیت پرداخته است.
معلولان، افرادی هستند که گرچه به ظاهر و به دلایلی از جمله نقص جسمانی، متفاوت از افراد دیگر به نظر می رسند، اما تاریخ نشان داده کسانی از میان همین افراد بوده اند که بیش از یک فرد سالم در طول زندگی خود برای جهان مثمرثمر بوده اند به گونه ای که بسیاری از آنها و آثارشان بر بلندای قله های علم، ادب و هنر قرار گرفته اند.
کمتر کسی است که نام «لودویگ فان بتهوون» موسیقی دان پرآوازه و البته ناشنوای اتریشی را نشنیده باشد که با سمفونی های شاهکار خود در موسیقی جهان، قلب و روح افراد را تسخیر می کند. «هلن کلر» بانوی آمریکایی نابینا و ناشنوای مادرزاد کـــه بـا سختی های فراوان به درجه های بالای هنری دست یافت و سرانجام تبدیل به یک فعال اجتماعی شد نیز از سرآمدان افراد معلول در جهان است. «وینست ونگوگ» نیز یکی از مشهورترین نقاشانی بود که با وجود داشتن افسرگی حاد در طول عمر خود، به دلیل آثارش در ذهن و قلب علاقه مندان به هنر نقاشی ماندگار است.
«استیون ویلیام هاوکینگ»فیزیک دان برجسته و بنام انگلیسی که سال هاست از نوعی بیماری مغزی با نام سندرم «ALS» رنج می برد و تمام توانایی های جسمی خود از جمله کنترل دست ها، پاها و قدرت تکلم را از دست داده، یکی دیگر از نوابغ دوران است که با وجود معلولیت کامل، صاحب نظریات بسیاری در خصوص علم فیزیک است.
«کریستی برون»نویسنده، نقاش و شاعر ایرلندی نیز که از بزرگان جهان هنر محسوب می شود، از زمان تولد، از نوعی عقب ماندگی مغزی رنج می برد و نمی توانست به خوبی از اعضای بدن خود استفاده کند. برون با کمک پای چپ خود می نوشت و از آن طریق با انسان ها ارتباط داشت. او موفق شد رمان « پای چپ من» را بنویسد که به نوعی داستان زندگی خود او بود و فیلمی به همین نام نیز از زندگی او ساخته شد و جایزه اسکار را گرفت.
از این دست افراد، یعنی معلولانی که با کوشش خود می خواهند به جهان ثابت کنند، معلولیت برابر با ناتوانی نیست در ایران نیز کم نیستند.«ماهانا تالانی»کارشناس ارشد شیمی و قهرمان معلولی است که سال گذشته و در روز جهانی معلولان توانست همه پله های برج میلاد تهران را با دست بالا برود از جمله این افراد است. او جمله ای دارد که می گوید: امیدوارم روزی همه آدم ها روی پای اراده بایستند نه پای تن.
در حالی که معلولان تاکنون اثبات کرده اند که معلولیت شان دلیلی بر ناتوانی شان نیست، اما باید این حق را به آنها داد که حقوق برابر و انسانی شان را که به ارتقای هر چه بیشتر سطح زندگی این افــراد کمک می کند را از جامعه و مسئولان مطالبه کنند؛ حقوقی که اگر چه در اعلامیه های بین المللی و قوانین مختلف بارها از آن یاد شده، اما آنچه در عمل دیده می شود با آنچه در قوانین و شعارها در رابطه با لزوم رعایت حقوق افراد دارای معلولیت عنوان شده است، فاصله زیادی دارد. به گونه ای که افرادی از این قشر به دلیل نداشتن امکانات لازم، ترجیح می دهند از جامعه کناره گیری و حوزه فعالیت های خود را محدود کنند.
هم اکنون جامعه معلولان که گفته می شود جمعیتی بالغ بر یک دهم جمعیت جهان را تشکیـل می دهند، به عنوان یکی از بزرگ ترین اقلیت ها در بیشتر موارد از روی ناچاری به فقر، بیکاری و انزوای اجتماعی تن داده اند. این افراد که بیش از دو سوم آنان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، در معرض اشکال مختلف تبعیض و محرومیت های اجتماعی قرار دارند. بر این اساس روزنامه وقایع استان به منظور بررسی دقیق وضعیت معلولان استان مرکزی از امیرحجت نوروزی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی آخرین آمار تعداد معلولان استان را جویا شد، وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار استان مرکزی دارای ۳۳ هزار معلول است، گفت: بیشترین تعداد معلولیت متعلق به شهرستان اراک است و سپس شهرستان های ساوه و خمین به ترتیب بیشترین میزان آمار معلولان را دارند. اراک دارای ۱۷ هزار ، ساوه دارای ۳ هزار و خمین نزدیک به ۳ هزار معلول است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اظهار کرد: معلولان در چند شاخه جسمی و حرکتی، بینایی، ذهنی، بیماران اعصاب و روان، شنوایی و سالمندان تقسیم می شوند که در استان مرکزی بیشترین تعداد معلولان از لحاظ نوع معلولیت، معلولان جسمی و حرکتی هستند که بخش عمده ای از دلیل این امر به بالا بودن تصادفات جاده ای در استان بر می گردد.
نوروزی با بیان اینکه استان مرکزی دارای ۵۳۰ نفر معلول ضایع نخاعی است، گفت: از این تعداد ۲۵۶ نفر متعلق به شهرستان اراک است. بیشترین معلولیت در استان مرکزی از لحاظ دسته بندی بعد از جسمی و حرکتی، سالمندان است. بنابر آمار تعداد سالمندان استان بیش از ۱۵۰ هزار نفر است که از این تعداد ۵ هزار سالمند معلول و از کار افتاده تحت پوشش بهزیستی استان هستند.
وی ادامه داد: بیشترین آمار سالمندان معلول و از کار افتاده در شهرستان تفرش و آشتیان است که ۲۰ درصد جمعیت ۵ هزار نفره سالمندان تحت پوشش بهزیستی استان را به خود اختصاص می دهند، سپس شهرستان اراک با ۱۱ درصد به عنوان بالاترین شهرستان های دارای سالمند شناخته می شوند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تصریح کرد: معلولیت ذهنی در رده بعدی از لحاظ تعداد افراد قرار دارد، که در استان ۷ هزار معلول ذهنی تحت پوشش اداره کل بهزیتسی استان هستند که شهرستان اراک با جمعیتی بالغ بر هزار نفر، سپس شهرستان ساوه با جمعیتی بالغ بر هزار نفر و سپس شهرستان خنداب با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ نفر بـه عنوان شهرستان های دارای بیشترین معلول ذهنی در استان محسوب می شوند، که تعداد معلولان ذهنی شهرستان خنداب بر اساس تعداد جمعیت این شهرستان قابل توجه و بررسی است.
نوروزی گفت: بعد از معلولیت ذهنی، ناشنوایی در رده بعدی قرار دارد که استان دارای ۴ هزار و ۲۰۰ ناشنوا است، که مجدد شهرستان اراک با دارا بودن ۶۶۰ نفر ناشنوا در رده نخست شهرستان های استان در این نوع معلولیت محسوب می شود، سپس شهرستان خمین با دارا بودن ۶۰۰ ناشنوا و ساوه با دارا بودن ۲۸۰ نفر ناشنوا در رده های بعدی قرار دارند.
وی ادامه داد: بیماری اعصاب و روان از لحاظ تعداد افراد در رده بعدی معلولیت ها در استان قرار دارد و استان مرکزی دارای ۳ هزار بیمار اعصاب و روان است که تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان هستند. شهرستان اراک با دارا بودن ۱۳۰۰ نفر، شازند نزدیک به ۲۵۰ نفر، خمین نزدیک به ۲۲۰ نفر به عنوان شهرستان های دارای بیشترین بیماران اعصاب و روان شناخته می شوند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان آخرین نوع معلولیت از لحاظ تعداد در استان را بینایی دانست و گفت. نزدیک به ۳ هزار نفر مشکل بینایی دارند که تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان هستند و شهرستان هایی که دارای بیشترین افراد با مشکل بینایی هستند، شامل شهرستان اراک با ۱۲۰۰ نفر، کمیجان با ۲۳۰ نفر و خمین با ۲۰۰ نفر می شوند.
نوروزی در پاسخ به ارزیابی حمایت های دولت از معلولان گفت: در بحث قانون حمایت معلــولان مطالبه ای که دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور داشت، بحث افزایش مبالغ و اعتبارات کمک به معلولان بود که خوشبختانه در چند روز گذشته به نتیجه رسید و مبالغی به حساب خانواده معلولان واریز شد. این مبلغ برای خانواده های دارای یک معلول جسمی و حرکتی شدید ۱۷۰ هزار تومان، خانواده های دارای دو نفر معلول از ۱۲۰ الی ۱۶۰ هزار تومان بوده است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان در پایان بیان کرد:به مبلغ ۱۶۱ هزار تومان هم اکنون ۱۲۱ هزار تومان اضافه شده است، حق پرستاری معلولان که قبلا ۳۰۰ هزار تومان بود، هم اکنون به ۵۴۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. بنده فکر می کنم هم اکنون شرایط خوبی برای معلولان پیش آمده زیرا دولت بیش از گذشته به آن ها در قالب یارانه، حق پرستاری و… کمک می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.