خانه » جدیدترین » اگر مردم رعایت کنند

اگر مردم رعایت کنند

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ شماره ۱۳۴۵

اگر مردم رعایت کنند

گفتگو با معاون خدمات شهری شهرداری اراک درباره تاثیر گذاری محدودیت های مصوب ستاد کرونا

فاطمه چاپاری

با شیوع روز افزون بیماری کووید۱۹، طبق مصوبه ستاد مبارزه با کـرونا محدودیت هایی در خدمات شهری صورت گرفته است، از جمله این محدودیت ها بسته شدن آرامستان، مراکز تجاری، سرویس های بهداشتی در پارک ها و مکان های عمومی و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در ساعاتی از شبانه روز بوده است. اگر چه تمامی این محدودیت ها در جهت کنترل شیوع این بیماری بوده و هست، اما این تمهیدات بدون توجه مردم به الزامات بهداشتی و رعایت آن موثر واقع نخواهد شد. با توجه به اینکه طبق مصوبه ستاد کرونا بزودی شاهد ممنوع شدن تردد خودروهای شخصی در کلانشهرها از ساعت ۲۱تا ۴بامداد خواهیم بود، فعالیت و خدمات رسانی حمل و نقل عمومی شهر در قالب اتوبوس ها و تاکسی ها اهمیتی دو چندان یافته که اهمیت توجه به رعایت الزامات بهداشتی در استفاده از این وسایل را به دنبال خواهد داشت. سیستم حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشده و مورد بی توجهی قرار گیرند همان طور که می توانست عاملی مثبت و تاثیرگذار در فعالیت ها و رفت و آمد های مردم باشد، می تواند نقشی منفی ایفا کرده و تبدیل به مرکز شیوع بیماری کرونا شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک در این خصوص به خبرنگار وقایع استان گفت: حمل و نقل عمومی، هیچ وقت حتی با تشدید شیوع کرونا تعطیل نخواهد شد و خدمات رسانی این بخش با توجه به ممنوع بودن تردد ماشین های شخصی در ساعاتی از شبانه روز، اهمیتی ویژه می یابد، با توجه به این که در این ساعات مردم برای مراجعه به پزشک یا هر کار ضروری دیگر به وسایل حمل و نقل احتیاج دارند، آماده به کار بودن و ضدعفونی مرتب این وسایل از الزامات شرایط کنونی می باشد.
محمد عسگری افزود: از زمان شیوع کرونا اتوبوس های شهری هر شب و تاکسی ها هفته ای دو مرتبه ضدعفونی و گند زدایی می شوند.
وی در ادامه بیان کرد: اتوبوس ها طبق پروتکل های بهداشتی جانمایی شده تا مسافران یکی در میان روی صندلی ها بنشینند. همچنین طبق پیشنهادی که از طرف شهرداری داده شد و مورد تصویب قرار گرفت، مقرر شد در هر تاکسی به جای چهار مسافر، سه مسافر بنشیند و کرایه بین مسافران و راننده سرشکن شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک اظهار کرد: این طرح یک هفته در بعضی از خطوط به طور آزمایشی اجرا شده و با گرفتن مصوبه دستور العمل ابلاغ خواهد شد و اتحادیه تاکسیرانی طبق آن عمل خواهد کرد.
وی همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی را ملزم دانسته و گفت: ما طبق پروتکل ها در اتوبوس ها اقدام به جانمایی کرده ایم اما اگر خود مسافران در رعایت این الزامات کوتاهی کنند، راننده و پـرسنل نمی توانند دست به درگیری با افراد بزنند.
عسگری گفت: به طور رسمی برابر مصوبه ستاد کرونا، آرامستان شهر بسته می باشد و برای کسانی که متوفی دارند برای خاکسپاری بین ۲۰ تا ۲۵ نفر کارت ورود صادر می شود. اما افراد به شکل غیر رسمی در جمعه بیشتر دست به ورود به آرامستان با بالا کشیدن از دیوارها می زنند یا برای برگزاری مراسم از روی دیوار و درهای بسته صندلی رد می کنند.
وی افزود: در این چند ماه اخیر شهرداری انواع و اقسام روش ها را در آرامستان به کار گرفته، بسته بودن آرامستان تبعات خود را دارد، مردم گله می کنند، خیلی از افراد شاغل در مغازه هایی که در فضای آرامستان است و مداحان بیکار شده اند. اما باز بودن آن به طور کامل نیز میسر نیست، چرا که ما دو عدد از درها را باز گذاشتیم برای رفت و آمد افراد و ورود ماشین ها ممنوع بود، با این حال جلوی در تجمع صورت می گرفت. هر چند اکنون آرامستان بسته است اما در حال خدمات رسانی به مردم می باشد پرسنل آرامستان محدود بوده و وظیفه آن ها برخورد با مردم که بعضا با چند متر فاصله جلوی آرامستــان تجمع می کنند یا به هر شکلی قصد ورود به آنجا را دارند نیست.
عسگری ادامه داد: اگر چه در حال حاضر آرامستان بسته است، ما در حال بررسی برای ارائه پیشنهاد به ستاد کرونا برای کنترل و مدیریت آرامستان در صورت باز بودن درها هستیم و از مردم خواستاریم اگر پیشنهادی دارند ارائه دهند. چرا که اگر مردم الزامات بهداشتی را رعایت کنند ما نیازی به این اقدامات نخواهیم داشت.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک در پایان با اشاره به محدودیت های شکل گرفته در پارک ها گفت: پارک بانوان که امکان تعطیلی آن بود در حال حاضر بسته است. در بقیه پارک ها که فضای بـــاز می باشند بیشتر سرویس های بهداشتی بسته و تعطیل اند و تعدادی که باز هستند حداقل دو روز یک بار ضدعفونی می شوند، همچنین با نصب بنر نسبت به آگاه سازی و دعوت از مردم برای رعایت الزامات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اقدام شده است. هر چند با سرد شدن هوا، حضور افراد در پارک ها کاهش یافته و مشکل چندانی در این خصوص وجود ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.