خانه » پیشنهاد سردبیر » اکران فیلم های کودک و نوجوان با آغاز طرح «کانون نمایش» در اراک/بچه های بی سینما

اکران فیلم های کودک و نوجوان با آغاز طرح «کانون نمایش» در اراک/بچه های بی سینما

سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵ شماره ۴۵۹

سمیه انصاری فر
وقایع استان
هم اکنون در تمام دنیا به تربیت فرهنگی و هنری کودکان اهمیت خاصی داده می شود و تمرکز بر هنر یکی از اولویت های آموزشی و تربیتی کودکان محسوب می شود، از ترغیب برای مطالعه کتاب و آشنایی با ادبیات کلاسیک و مدرن تا تئاتر، سینما و موسیقی؛ بخش هایی که در کشور ما یا مورد توجه نبوده و یا اولویت آن بسیار محدود و کم بوده است. سینما و فیلم یکی از این بخش هاست، حوزه ای که با توجه به رونق آن در دهه های۶۰ و ۷۰ ، حالا کم فروغ تر از همیشه شده است و نه تنها تولیدات در آن به کمترین تعداد ممکن در سال رسیده است بلکه مجالی برای عرضه و نمایش آن ها وجود ندارد، چند سالی است که اختصاص فقط چند روز در سال آن هم با عنوان نام جشنواره فیلم کودک و نوجوان تنها فرصت پرداخت به ینمایی از این کشور شده است که زمانی معرف و ویترین سینمای ایران در جهان بود. اما به تازگی راه اندازی کانون نمایش فیلم در کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور راهکاری است تا شاید هرچند کم ولی باز رونقی باشد برای این حوزه، در این طرح ۳۲ سالن نمایش فیلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور از روز ۱۵ آبان ۱۳۹۵ میزبان کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها است.
اما چرا سینمای کودک اهمیت دارد؟ و چرا باید کودکان فیلم خوب ببینند؟ بی شک در جامعه و کشور ما نیز مانند تمام دنیا چشم انداز آینده بسیار مهم است وکودکان و نوجوانان در این میان بعنوان بازیگران اصلی نقش های آینده نیاز به سرچشمه اندیشه و آگاهی دارند بنابراین این اهمیت در زمینه فرهنگی و هنری بیشتر می نماید، هرچند متاسفانه ضعف در تمامی زمینه های فرهنگی و هنری برای این قشر دیده می شود.
در دنیای امروز که هجوم رسانه های مختلف در شکل گیری هویت و شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیر دارد سینما با توجه به جذابیت های خاص خود نیز می تواند یک رسانه قدرتمند باشد، هم اکنون سینمای کودک و نوجوان در دنیا یک ژانر الگوساز و موثر است و کشورهای صاحب نام در سینما سرمایه گذاری ویژه ای در این ژانر دارند بنابراین این کشورها اغلب چندین تولید فیلم و انیمیشن با موضوع و برای کودکان و نوجوانان در طول سال دارند، زیرا دریافته اند که همین کودکان و نوجوانان بخش عظیمی از مخاطبان کنونی و البته مخاطبان آینده آن ها هستند. این توجه به حدی است که کیفیت برخی از آثار این ژانر، آن ها را در صدر پرفروش ترین ها و بالاتر از آثار بزرگسالان قرار می دهد، جدای از بحث ها آموزشی و تربیتی که در این فیلم ها برای کودکان و والدینشان وجود دارد، این سینما از درآمدزایی بالایی برای صاحبان و سازندگانشان نیز برخوردار است؛ اما به نظر می آید در کشور ما چنین نگاهی به هیچ وجه وجود ندارد و این سینما بی فروغ شده و در اولویت های پایین برای مدیران فرهنگی قرار دارد.
این وضعیت در چند سال اخیر حادتر شده است در حال حاضر تولید فیلم کودک در کشور به پایین ترین سطح خود رسیده است. تولید فیلم برای کودکان دیگر در دستور کار قرار ندارد و هیچ ارگان یا سازمانی از این نوع فیلم ها، آن طور که بایسته و شایسته است حمایت نمی کند
امروزکه سینمای ایران رشد و پیشرفت خوبی داشته است، ضعف سینمای کودک و نوجوان بیش از گذشته به چشم می آید و این بحران در حالیست که کودک تنهای امروزی که اغلب بدون خواهر یا برادر و یا هم سن و سالان خود صبح را به شب می رساند، بیش از گذشته به ابزارهای تربیتی مثل فیلم، تئاتر، کتاب و… نیازمند است تا این خلاء ایجاد شده در تربیت و رشد او مشکلی ایجاد نکند.
اما این وضعیت همیشه برای سینمای کودک و نوجوان اینگونه نبوده است زمانی این سینما برای خود رونق و اعتباری داشت، سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب فراز و فرودهایی بسیاری داشته در دهه شصت فعالیت این بخش به طور جدی آغاز و در دهه هفتاد به اوج خود رسید، فیلم هایی که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به یادماندنی شدند از جمله دزد عروسک ها و شهر موش ها… همانطور که در ابتدا هم اشاره شد سینمای کودک و نوجوان رد آن سال ها توانست سینمای ایران را به جهان معرفی کند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این روند بسیار موثر بود زیرا بیشتر فیلم های کودک توسط این نهاد ساخته می شد، بسیاری از بچه های دیروز با فضاهایی مثل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان آشنایی دارند و هنوز هم طعم شیرین خاطراتی که تولیدات این کانون در ذهن آنها حک کرده است را فراموش نکرده اند، اما متاسفانه این مأمن فرهنگی نیز در حال حاضر کارکرد گذشته اش را از دست داده است. البته هنوز اقداماتی از سوی این کانون یا بنیاد فارابی در خصوص سینمای کودک و نوجوان می شود ولی به نظر می آید این فعالیت ها ناکافی باشد. یکی از اقداماتی که به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و معاونت پرورشی آموزش و پرورش در حال انجام است، طرح کانون نمایش است طرحی که شاید فرصتی برای نمایش همان تعداد اندک فیلم های ساخته شده این ژانر برای کودکان و نوجوانان باشد، این طرح هم اکنون در استان مرکزی نیز در حال اجرا است.
رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با اشاره به راه اندازی این کانون همزمان با سراسر کشور در اراک گفت: کانون نمایش با اکران فیلم های سینمایی، کوتاه، نیمه بلند و پویانمایی تولید شده در کانون پرورش فکری آغاز به کار کرده است
جهانبخش قنبری ادامه داد: با توجه به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضوری مستمر و قدیمی در ساخت فیلم و ارائه آثار هنری برای کودکان و نوجوانان داشته است با راه اندازی کانون نمایش در راستای ایجاد دوباره ارتباط مخاطبانش با فیلم هایی که کمتر فرصت نمایش و دیدنشان است، اقدام کرده است.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایه گذار نمایش فیلم کودک است و اجرای طرح کانون نمایش برای افزایش رغبت خانواده ها به منظور دیدن فیلم در فضای مناسب است.
قنبری ادامه داد: ناسور، آتش نشان کوچک و نامه نانوشته از جمله فیلم هایی است که در آیین گشایش برای پایه دوم و سوم مدرسه دخترانه آزادی اراک اکران شد.
وی گفت: رویکرد کانون نمایش، ارایه فیلم های متناسب سنین کودکان و نوجوانان است و فیلم های اکرانی در نوبت عصر حاوی نکات تربیتی لحاظ شده است.
قنبری اضافه کرد: تا پایان سال فیلم هایی شامل گلی برای مریم، کیمیاگر، پندار، نامه نانوشته و آتش نشان کوچک برای کودکان نوجوانان ۶ تا ۱۶سال اکران می شود.
فیلم های عنوان شده در نوبت صبح و با هماهنگی مدارس برای دانش آموزان اکران می شود.
وی تاکید کرد: آموزش کودکان سرمایه ایست که شخصیت و رفتار انسانی او را رشد می دهد و کانون پرورش فکری با اقدامات هدفمند در این عرصه نقش آفرینی می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.