خانه » پیشنهاد سردبیر » اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش از شرایط این وزارتخانه در دولت قبل/ناهار با طعم چماق/فانی: زمانی که من به وزارتخانه رفتم؛ چند روز به آغاز مهر مانده بود، مدیر کل ابتدایی وقت به من گفت؛ ۲۴ هزار معلم ابتدایی کم داریم

اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش از شرایط این وزارتخانه در دولت قبل/ناهار با طعم چماق/فانی: زمانی که من به وزارتخانه رفتم؛ چند روز به آغاز مهر مانده بود، مدیر کل ابتدایی وقت به من گفت؛ ۲۴ هزار معلم ابتدایی کم داریم

سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵ شماره ۴۵۹
عباس لعل بار
وقایع استان
مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد و علی اصغر فانی جای خود را به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی داد. در این مراسم جهانگیری معاون اول رییس جمهور، مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش و حداد عادل حضور داشتند.
داستان استیضاح نمودن و سرانجام استعفای فانی در چند ماه گذشته سرو صدای زیادی به پا کرده بود. حضور قشر عظیمی از فرهنگیان، معلمان و دانش آموزان در استان مرکزی ایجاب می نمود که روزنامه وقایع استان با نگاه ویژه ای به تحولات و اخبار این وزارتخانه مهم و کلیدی بپردازد. در گزارش پیش رو پرده آخر حضور وزیر سابق آموزش و پرورش را با برگزاری مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید مرور می کنیم.
زمانی که خبر استعفای علی اصغر فانی پیچید برخی رسانه های اصولگرا اعلام کردند که فانی استعفا نداده و مجبور به استعفا شده است. حتی برخی از نمایندگان مجلس عزل شدن یا استعفا دادن فانی را نامشخص اعلام کردند؛ نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ و سوادکوه عنوان کرد: این سوال وجود دارد که فانی استعفا داده یا عزل شده است چرا که بر اساس گزارش های رسیده استعفای وزیر تسلیم رییس جمهور نشده است. چندی بعد دولت خبر استعفای فانی و دو وزیر دیگر را تایید کرد.
اما هر چه که بود فرصت استیضاح فانی به دلایلی که نمایندگان عنوان کردند از جمله افت کیفیت آموزش در مدارس دولتی، تمرکز بر توسعه مدارس غیردولتی و خصوصی‌سازی آموزش و پرورش، عملکرد غیرشفاف صندوق فرهنگیان و مشخص نبودن وضعیت حقوق‌های دریافتی در این صندوق، انتصابات سیاسی و نگرش‌های تند سیاسی برخی معاونان وزارت آموزش و پرورش، ضعف آموزش و پرورش در بحث عملکرد پرورشی و نگاه سیاسی بر فعالیت‌های بخش پرورشی و نارضایتی بسیاری از معلمان از وضعیت فعلی آموزش و پرورش، مهیا نشد. سرانجام با معرفی احمدی دانش آشتیانی به مجلس و رای اعتماد نمایندگان به وی با ۱۵۷ رأی موافق، ۱۱۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۴ رأی اخذ شده، مراسم معارفه وی روز گذشته برگزار گردید.
به گزارش .قایع استان به نقل از ایلنا، در این مراسم وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در دولت قبل شاهد بودیم؛ زمانی که معلمان جلوی وزارتخانه تجمع اعتراضی داشتند، با چماق‌هایی که در زیر زمین وزارتخانه بود، معلمان را زدند و ظهر به آنها ناهار دادند.
علی اصغر فانی امروز صبح در مراسم تودیع خود اظهار داشت: باید آموزش و پرورش در سال ۹۲ را ترسیم کرد تا سیاست‌های اتخاد شده تحلیل شود. یکی از اقداماتی که در سال ۹۱ اتفاق افتاد اجرای نظام ۶٫۶٫۳ بود که خیلی بد آغاز شد. تحول در نظام به جای پایه اول به یکباره از پایه ششم شکل گرفت و این اجرای ناقص عوارض فراوانی را داشت و هنوز هم دارد.
وی افزود: آموزش و پرورش در آن زمان به ۴۰ هزار نیروی انسانی نیاز داشت و ما بدون مقدمه کلاس ششم را فعال کردیم. در رابطه با فضا ناچار شدند؛ نمازخانه و انبارها را به کلاس درس تبدیل کنند و از دوران راهنمایی به ابتدایی نیرو آوردند.
فانی اضافه کرد: کتاب ششم ابتدایی را من نمی‌دانم چگونه و با چه هدفی نگارش و نوشته شد؟ زمانی که من به وزارتخانه رفتم؛ چند روز به آغاز مهر مانده بود، مدیر کل ابتدایی وقت به من گفت؛ ۲۴ هزار معلم ابتدایی کم داریم.
وی با بیان اینکه در سال ۹۲ با عدم تعادل نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته تحصیلی و دوره‌های تحصیلی رو به رو بودیم، خاطرنشان کرد: تبعیض در حقوق با سایر کارکنان دولت، تورم بالا و افزایش‌های ناچیز روبه رو بودیم بطوریکه درصد رشد حقوق معلم ۱۱ درصد بود. همچنین کسری حداقل ۴ هزار میلیارد تومان را در این سال داشتیم.
وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: ایجاد آرامش در مدارس، برقراری سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی در آموزش و پرورش جزو اولین اقدامات ما در این وزارتخانه بود. در دولت قبل شاهد بودیم؛ زمانی که معلمان جلوی وزارتخانه تجمع اعتراضی داشتند، با چماق‌هایی که در زیر زمین وزارتخانه بود، معلمان را زدند و ظهر به آنها ناهار دادند.
وی افزود: زمانی که ما آمدیم؛ ۷۵۰ چالش شناسایی و راهبرد ما تعیین شد. راهبرد ما ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی بود و سیاست‌هایی از جمله بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، تمرکززدایی و مدرسه محوری و عملیاتی کردن بودجه را در نظر گرفتیم.
فانی افزود: از رهبری، رییس جمهور، دولت، مجلس، فرهنگیان و مردم در کمک به آموزش و پرورش صمیمانه تشکر می‌کنم.
وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش باعث شد که در به روی همه باز شود و یک دغدغه عمومی شکل گیرد، ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه با ۲۳ دستگاه، تقویت شورای آموزش و پرورش استان‌ها، پیگیری عوارض شهرداری‌ها، اجرای روش خرید خدمات آموزشی برای اولین بار از جمله اقداماتی بود که در این راستا ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را با کمتر از یک سوم هزینه اداره کردیم.
فانی بیان کرد: قطعا اگر توسعه مشارکت نبود؛ آموزش و پرورش با یک درصد اعتبار غیرپرسنلی، زمین‌گیر می‌شد. توسعه مشارکت با مقاومت‌های زیادی همراه بود و مجلس قبل تصویب کرد که روش خرید خدمت تا پایان برنامه پنجم اجرا نشود.
فانی عنوان کرد: به عنوان کسی که ۴۷ سال در این دستگاه کار کرده‌ام، می‌گویم که آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است و همه باید کار کنند.
وی با بیان این مطلب که توصیه‌هایی برای آینده آموزش و پروش دارم، گفت: نخست استمرار اجرای سند تحول به کمک نقشه راه است. پیگیری برای استانداردسازی فضای آموزشی از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه به شمار می‌رود که تا پایان برنامه ششم توسعه آقای دانش باید پیگیری کنند.
وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توصیه بعدی من مربوط به منابع انسانی است، تصریح کرد: من تنها وزیری هستم که حدود ۱۰۰ هزار نفر نیروی انسانی را کاهش دادم و میزان حق التدریس را به ۹۷۰ هزار ساعت رساندم در حالی که ۵۰۰ هزار دانش‌آموز افزایش داشتیم.
وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: زمان وزارت حاجی معاونان وزارتخانه را صدا کردند و قرار بود سند ملی آموزش و پرورش تدوین و نوشته شود؛ اما در آن شورا کسی نمیتوانست سند ملی را تعریف کند و من این تعریف کردم. از دکتر جهانگیری درخواست دارم که فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان دستگاه‌ها از بین برود. پرداخت‌های رفاهی در سایر وزارتخانه‌ها برای کارکنان وجود دارد اما برای معلمان نداریم، بنابراین یا این پرداختی‌ها را حذف کنید یا برای معلمان این پرداختی‌ها را اضافه کنید. برخی معلمان روزانه ۱۵۰ کیلومتر برای تدریس می‌رود، اما یک ریا ل حق ایاب و ذهاب دریافت نمی‌کند.
فانی با بیان اینکه توصیه بعدی من توجه به فضای مجازی است، گفت: در ساماندهی فضای مجازی نوجوانان و جوانان تلاش کنیم البته ما این کار را شروع کرده بودیم و انشاا.. دکتر دانش این موضوع را پیگیری کند.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: مشکل بزرگی که اکنون دستگاه تعلیم و تربیت از آن رنج می برد سیطره آموزش بر پرورش است.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی افزود: تفاوت عمده ای که در نظام آموزشی دنیا رخ داده است اینکه مدرسه به عنوان جایگاهی که دانش آموز باید در درجه اول پرورش پیدا کند، مورد توجه قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه این پرورش در مهارت های زندگی تبلور می یابد، افزود: اگر مهارت های زندگی در قالب یک درس برای دانش آموزان ارائه شود، راه به جایی نمی بریم، بلکه باید این موضوع در همه دروس گنجانده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.