خانه » پیشنهاد سردبیر » انصراف تیم آلومینیوم اراک به همراه سه تیم دیگر از جام حذفی فوتبال/نرفته برگشت

انصراف تیم آلومینیوم اراک به همراه سه تیم دیگر از جام حذفی فوتبال/نرفته برگشت

دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۶   شماره ۶۶۰

وقایع استان

فوتبال از آن دست رشته هایی است که در کنار ذات ورزشی بودنش پر است از حاشیه هایی که همین آن را جذاب تر و دیدنی تر کرده، کافی است در یک بازی خطایی شود که به زعم برخی اشتباه باشد، بازیکن محبوبی از تیم برود یا درگیری بین دو تیم معروف رخ دهد و… آن وقت بخش هیجان انگیزتر این ورزش آغاز می شود. البته گستره این حاشیه ها متفاوت است می تواند در سطح بین المللی باشد یا حتی محلی. در شهر اراک نیز فوتبال یکی از ورزش هایی است که کم حاشیه نداشته و ندارد. برای شهری که تنها یک تیم فوتبال تقریبا شناخته شده دارد ( البته اگر تیم شهرداری را که از لیگ دسته سه به دسته دو صعود کرد و به دلیل کم مهری ها هرگز دیده نشد را فاکتور بگیریم) و هر از چند گاهی صحبت از انحلال آن می شود قطعا اخبار و حرف و حدیث هم بسیار و هم با اهمیت است. این تیم که هم اکنون در لیگ دسته یک حضور دارد در فصل گذشته با چالش هایی رو به رو بود. بعد از کسب نتایج ضعیف و اعتراض ها به داوود مهابادی و کادر فنی اش، مهدی پاشازاده در نیم فصل دوم هدایت این تیم را بر عهده گرفت تا بلکه کمی از نتایج جبران شود. البته شرایط برای تیم بهتر شد؛ ولی نتوانست به رده های بالاتر برود و در همان میانه جدول ماند تا حضور خود در لیگ یک را تثبیت کند؛ در همان فصل گذشته مدیرعامل باشگاه ورزشی آلومینیوم نیز تغییر کرد؛ بعد از آن صحبت در خصوص انحلال این تیم بود که بعد از کش و قوس های فراوان آلومینیوم دوباره تن به تیمداری داد و البته تغییراتی نیز در آن رخ داد.در آغاز فصل جدید این علی حنطه بود که بعنوان سرمربی به جای پاشازاده بر روی نیمکت نشسته که البته حضور او با انتقادهای فراوانی رو به رو شد. بعد از مدتی صندلی خالی مدیرعاملی این تیم نیز به علی دهشمند رسید. او در کارنامه کاری خود سابقه حضور در این سمت را داشته و اتفاقا در دوران مدیریت او تیم آلومینیوم از لیگ دسته دو به لیگ یک صعود کرد.
بعد از پایان کش و قوس های فراوان، این تیم آماده حضور در دو میدان جام حذفی کشور و همچنین لیگ دسته یک کشور شد. این تیم در دو دیدار اولیه خود در لیگ دسته اول کشور در برابر صبای قم و مس رفسنجان با نتیجه مساوی کار را تمام کرده است و هم اکنون در رده سیزدهم جدول قرار دارد. این تیم در هفته سوم این رقابت ها در روز پنجم شهریور ماه باید به دیدار تیم نساجی مازندران که پاشازاده مربی پیشین آن هدایتش را بر عهده دارد برود.
اما در جام حذفی کشور تیم آلومینیوم که در جام قبلی تا مرحله یک هشتم نهایی حضور داشت، در رقابت های امسال بعد از اعلام آمادگی و قرعه کشی مرحله دوم امروز دوشنبه سی ام مردادماه باید به دیدار خونه به خونه مازندران در ورزشگاه هفتم تیر بابل می رفت که در آستانه این دیدار انصراف خود را از حضور در این جام اعلام کرد و خونه به خونه بابل با انصراف آلومینیوم توانست بدون بازی به مرحله بعدی صعود کند.
تیم فوتبال آلومینیوم اراک پس از تیم‌های ماشین‌سازی تبریز، مس رفسنجان و صبای قم، از حضور در مسابقات جام حذفی فوتبال باشگاه‌های کشور کنار کشید البته تیم مـــاشین ســــازی و مس رفسنجان قبل از آغاز مرحله دوم و قرعه کشی اعلام انصراف کرده بودند. علیرضا دهشمند مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک ضمن تایید این خبر گفت: با توجه به اینکه تیم ما دیر تشکیل شده بود، علی حنطه سرمربی تیم ترجیح داد در جام حذفی شرکت نکند و از تعطیلات لیگ برای آمادگی تیم استفاده کند.
این در حالی است که چند روز گذشته سعید فتاحی رئیس سازمان لیگ به فارس اعلام کرده بود: تیم هایی که در مرحله دوم جام حذفی از حضور در مسابقات انصراف بدهند با جریمه مالی سنگین و محرومیت از حضور در این مسابقات در فصل آینده مواجه خواهند شد. بنابر همین اعلام قطعا تیم آلومینیوم اراک باید برای این انصراف جریمه پرداخت کند که در شرایطی که مسائل مالی در این باشگاه همیشه از چالش های پیش رو بوده قطعا یک شکست مالی و ضربه اقتصادی نیز محسوب می شود. بیشتر تیم هایی که از این جام انصراف می دهند اغلب با مشکلات مالی رو به رو هستند و البته اینکه چرا سازمان لیگ برای تیم های انصرافی با این شرایط جریمه سنگین در نظر گرفته است خود جای سوال دارد؛ ولی در مورد تیم آلومینیوم اراک که علت اصلی این انصراف را عدم آمادگی تیم عنوان کرده است باید این انتقاد را وارد کرد که چرا با وجود آگاهی از این شرایط تیم از همان ابتدا و قبل از قرعه کشی مرحله دوم جام حذفی این انصراف را اعلام نکردند و این جریمه و محرومیت را به تیم و باشگاه تحمیل کردند.
خبرگزاری ایسنا نیز در تحلیلی اعتقاد دارد این انصراف تبعات زیادی برای تیم آلومینیوم به همراه دارد و نوشته است: «در شرایطی که شاگردان حنطه بیش از هر چیز دیگر برای هماهنگ شدن به بازی کردن در برابر تیم های مختلف احتیاج دارند به نظر می رسد باشگاه از بیم شکستی سنگین عطای حضورش در جام حذفی را به لقایش بخشیده است.»
اما مسئله انصراف تیم ها از جام حذفی مسئله تازه ای نیست بسیاری از تیم ها دقیقا بعد از اعلام قرعه کشی و زمان بندی های بازی ها انصراف می دهند. قرعه کشی برای بازی های جام حذفی سه مرحله دارد در مرحله اول تیم های برتر فوتبال استان ها و لیگ دسته دویی با هم رقابت می کنند که بعد از آن برندگان این دیدارها در مرحله دوم با تیم های لیگ دسته یک قرعه کشی می شوند و باقی ماندگان این دیدارها نیز در مرحله سوم با تیم های لیگ برتر قرعه کشی شده و دیدار خواهند کرد. همانطور که گفته شد هر تیمی می تواند قبل از انجام قرعه کشی های مربوطه اعلام انصراف کند. سال گذشته ۱۴ تیم از این جام انصراف دادند. در آن زمان غلامرضا بهروان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه سه گفت: دلیل اصلی انصراف تیم‌ها فشردگی مسابقات نیست، بلکه مهم‌ترین مسئله مسائل مالی تیم‌هاست و اینکه تیم‌های رده پایین با حریفان قدرتمندی روبرو شده‌اند. ما تیم‌های لیگ برتری را از مرحله یک سی‌ودوم وارد جام حذفی کردیم تا تیم‌های گمنام مقابل تیم‌های مشهور بازی کنند و استعدادهایشان را بروز بدهند.
بهروان در مورد برخورد با تیم‌های انصرافی گفت: پرونده تیم‌هایی که از مسابقات جام حذفی انصراف داده‌اند را به کمیته انضباطی ارسال می‌کنیم تا این کمیته برابر قانون با آنها برخورد کند، البته می‌خواهیم مصوبه‌ای را به هیأت رئیسه سازمان لیگ ببریم تا تیم‌هایی که از جام حذفی انصراف می‌دهند را حداقل ۲ سال از حضور در این رقابت‌ها محروم کنیم تا دیگر جام حذفی را زیر سوال نبرند.
چنین انصراف هایی شاید در هیچ جام و لیگی در دنیا سابقه نداشته باشد البته تمام تقصیر را نیز نباید از جانب تیم دید. از آنجایی که حضور در جام حذفی با هزینه های بالایی رو به رو است و برخلاف کشورهای صاحب فوتبال، صعود به رده های بالاتر برای تیم ها پاداش مالی ای ندارد بسیاری از تیم های لیگ برتری و لیگ دسته یک ترجیح می دهند که در آن حضور نداشته باشند و این هزینه را برای بقای در لیگ برتر و دسته یک هزینه کنند؛ اما مسئله این است که با توجه به اعلام جریمه و محرومیت تیم هایی که هنوز در این خصوص تردید دارند چرا از همان ابتدا و قبل از ورود به مرحله قرعه کشی این تصمیم را اتخاذ نمی کنند تا تیم را بیش از این متضرر نکنند و برنامه های این رقابت ها را نیز دچار اخلال نکنند. امیدواریم این انصراف تیم آلومینیوم نیز عاقلانه بوده و در نهایت نفع آن بیشتر از ضررش باشد و بالاخره در روزهای استراحت لیگ به آمادگی کامل برسد تا بالاخره رده های بالاتری از جدول را ببیند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.