خانه » جدیدترین » انتخابات و جریان های سیاسی

انتخابات و جریان های سیاسی

شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴     شماره ۳۲۵

سرمقاله- دکتر مجید حاج بابایی

بـا اعلام نتــایج بــررسی صلاحیت ها در هیئت اجرایی استان ها انتخابات وارد مرحله جدید و جدی ای شده است. انتظار می رود تا فضای انتخابات داغ تر شود. اما سردی فضا نشان می دهد تا چه اندازه ضرورت وجود احزاب فراگیر باید جدی گرفته شود.آنچه در کشور مشهود است، نبود احزاب فراگیر و تاثیرگذار است که نماینده افکار عمومی باشند و کاندیداهایی را معرفی کنند  که مسئولیت پذیر و نماینده خواسته های مردم باشند. قوانین انتخاباتی باید به گونه ای طراحی شوند که احزاب فراگیر رشد کنند و از آنها حمایت شود تا شاهد شکل گیری احزاب فصلی و با عمر کوتاه نباشیم.  مسئله مهم دیگر قانون حاکم بر انتخابات است که متناسب با نظام  حزبی  نوشته نشده است. در این روند فرصت تبلیغات بسیار کم است.برای مثال اکنون که سی و چهار روز تا انتخابات فرصت باقی است، کاندیداهای نهایی هنوز مشخص نشده اند و همین امرموجب خواهد شد  در یک فرصت یک هفته ای که بسیار کم است،کاندیداها تبلیغاتی را انجام دهند. در نتیجه این سیستم،افرادی که پول زیادی دارند با استفاده از این ثروت تبلیغات گسترده تری را انجام می دهند و ممکن است افکار عمومی را به سوی خود جذب کنند. در حالی که اگر مدت زمان تبلیغات انتخاباتی بیشتر باشد و از چند ماه قبل نامزدها  مشخص شده باشند و با مردم گفتگو کنند، آگاهی مردم  بالا میرود و امکان انتخابات شدن کاندیداهای اصلح نیز بالاتر می رود.

اگر در کشور نظام حزبی حاکم باشد و مدت زمان تبلیغات انتخاباتی بیشتر باشد، مردم امکان شناخت بیشتری نسبت به نمایندگانشان به دست می آورند، آگاهی مردم بالا می رود و این مهم در ارتباط مستقیم با قوانین انتخابات است. گسترش فعالیت حزبی باعث بالا رفتن آگاهی مردم، سطح مطالعه و تعمیق و تدقیق مطالبات سیاسی مردم می شود و یاد می گیرند سیاست، بخشی از زندگی اجتماعی و اقتصادی آنها است و بدون سیاست و فعالان سیاسی که دیدگاه های مثبت دارند، امکان تحول در کشور وجود ندارد.
اگر احزاب فراگیر و تاثیر گذار در کشور وجود داشته باشند و هر جریان فکری حزب و نماینده خود را داشته باشد و افراد از طریق احزاب اعلام وجود کنند، شاهد شکوفایی سیاسی در کشور خواهیم بود.این در حالی است که متاسفانه امروزه در کشور ما درگیری جناحی بیشتر از آنکه حسن باشد، عیب محسوب میشود. باید قبح فعالیت حزبی و جناحی شکسته شود و به مردم آموزش داده شود تا به جریانات شناخته شده و افرادی که آنان معرفی می کنند رای دهند. زیرا امکان پیگیری مطالبات بیشتر فراهم می شود.
امروز مشاهده می شود که به دلیل فقدان فرهنگ حزبی و جریانی هیچ کس مسئولیت عواقب تصمیمات نادرست گذشته را بر عهده نمی گیرد و کسانی که از عوامل اصلی نابسامانی های گذشته بوده اند با تغییر تابلو درصدد جذب رای مردم هستند. باید به جد از مردم دعوت کرد تا در رای خود به افراد وابستگی های فکری و سیاسی آنها را مورد توجه قرار دهند. انتخابات صحنه انتخاب بین افراد مختلف نیست بلکه انتخاب بین جریان های موجود در عرصه سیاست است. پس در انتخاب خود دقت کنیم.

۱ دیدگاه

  1. به نظر می رسد با برگزاری انتخابات متعدد و فعالیت جریانها و احزاب سیاسی احساس نیاز در سطح نخبگان و فعالین سیاسی به کار جدی تشکیلاتی و حزبی جدی و نمایان می گردد.ما یک کشور در حال توسعه حتی در زمینه کار حزبی می باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.