خانه » پیشنهاد سردبیر » تبرئه صنایع و محکومیت مردم در آلودگی هوا/ دیوارکوتاه مردم

تبرئه صنایع و محکومیت مردم در آلودگی هوا/ دیوارکوتاه مردم

متاسفانه آلودگی بیماری وخیم امروز کلانشهرهاست، بیماری که تبعات و خطرات بسیاری را برای مردم کلان‌شهرها دارد، بیماری که درمان آن نسخه ای جامع و بین بخشی دارد و اجرای این نسخه که سهم همه دستگاه ها برای بهبود شرایط و کاهش آلاینده های هوای این شهر مشخص شده همت می خواهد، بیماری که دیگر نمی توان برای درمانش از مسکن ها استفاده کرد وتنها راه مقابله نابودی آن است.
تنگی نفس مزمن اراک معضلی است که غفلت مسئولین آن را تلخ تر کرده، غفلتی به اندازه اجرا نشدن نسخه ای پس از هشت سال، غفلتی به اندازه اجرا نشدن قانون خروج واحد آلاینده از شهر، غفلتی به اندازه مدارا و مسامحه به قیمت جان و سلامت مردم.
آلودگی هوای کلانشهر اراک که این روزها پس از سالها شکایت و پیگیری، اعتراض و تجمع، جلسه و کارگروه، تهدید و فرصت، به قول رییس شورای شهرش دیگر انگار زور تصمیم گیران و مسئولین شهر به صنایع آلاینده که پشتشان گرم است به کانون قدرت و ثروت نرسیده و ترجیح و مصلحت بر آن شده است که زمین بازی تغییر کند و پس از سالها اعتراض به آلوده بودن صنایع، اینک بگوییم که بخشی از آلودگی هوا از سوی مردم تولید می شود و تلاش برای حفظ محیط زیست با همت مردم صورت می پذیرد.
یعنی مردمی که سالها به تاوان داشتن شهر صنعتی، آنهم نه از نوعی که فرزندانشان در آن صنایع شاغل باشند، صنایعی که حتی مدیران غیربومی آن را اداره می کنند و حسابها و منافعشان برای شهر نیست، از دیدن آسمان آبی محروم بوده و سفره دود و آلودگی بر سرشان پهن و بیماری و سرطان میهمان ناخوانده خانه هایشان بوده است و آلودگی ها را تحمل کرده اند و تاوان بیماری ها را داده اند، امروز نیز باید به عنوان دیوار کوتاه تاوان پشت گرمی صنایع را بدهند.
مردم خود چاره اندیشی کنند
و اکنون باید مردم باز هم بعد از ناتوانی چندین و چند استاندار و چندین چند مسئول و مدیر در کنترل و درمان بیماری آلودگی اراک، خود دست به کار شوند و چاره ای کنند بر زخم ریه های شهرشان بیاندیشند.
دو هفته پیش، پس از بسته شدن پرونده شرکت ایرالکو در کارگروه و فرصت دوساله برای نوسازی خطوطش، استاندار مرکزی دستور بررسی سهم دیگر عوامل آلاینده اعم از تردد خودرو ها و انتشار گازهای ناشی از سوخت خانگی و … را صادر کرد، اکنون نوای کمپین های مردمی برای سه شنبه های بدون خودرو، چالش دمای هوای ۱۸ درجه و … به عنوان نسخه هایی برای نقش آفرینی مردم در درمان این معظل مطرح می شوند.
دعوت مردم به نقش آفرینی
در هفتمین جلسه این هفته کارگروه آلودگی هوای اراک مدیر کل محیط زیست استان مرکزی با این توضیح که عوامل مختلفی در هوای سالم نقش دارد و از جمله این عوامل وضعیت آب و هواست، افزود: تعداد روزهای سالم سال جاری تاکنون ۲۷۰ روز و تعداد روزهای ناسالم سال جاری تاکنون ۳۳ روز عنوان کرد و از کاهش روزهای ناسالم نسبت به سال قبل خبرداد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از منشاء آلودگی هوا از منابع متحرک مانند خودروها ست طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو به ابتکار موسسه مردم نهاد محافظان طبیعت جهت فرهنگ‌سازی ارائه شده است.
وی با اشاره به استقبال مردم و تشکل های مردمی از این طرح گفت: بهتر است مسئولین استان نیز در این روز از خودرو شخصی استفاده نکنند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با این توضیح که بخشی از ذرات ۲٫۵ PM ناشی از سوخت گاز مصرفی منازل و اماکن است، افزود: برای کاهش تاثیر گازهای مصرفی در آلودگی هوا چالش دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه مطرح شده که دمای هوای منازل و اماکن در این رنج دمایی نگه داشته شود که در این خصوص باید فرهنگ سازی صورت پذیرد.
ابراهیمی تاکید کرد: حمایت از چنین کمپین های مردمی قطعا در طولانی مدت موجب فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست می شود.
وی راه اندازی کانال تلگرامی اطلاع رسانی آخرین وضعیت هوا را از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست برای فرهنگ سازی عنوان کرد.
طرح پیاده راه در هسته مرکزی شهر اجرا شود
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد و رئیس شبکه زیست محیطی استان مرکزی نیز با بیان اینکه حرکت به سمت دیپلماسی با توجه به میراث نامطلوب باقی مانده از گذشته از مشکلات محیط زیست است در رابطه با ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح اراک گفت: نقاطی که در اراک تقاطع غیر همسطح احداث شده میراثی است که از گذشته بر جای مانده و باید بررسی شود که چه تاثیری در کاهش ترافیک اراک دارد
سیاوش آقاخانی عمده گره های کور ترافیکی که باعث آلودگی هوا شده است را در خیابانهای قائم مقام فراهانی و بهشتی اراک خواند و افزود: در هسته مرکزی شهر اراک می بایست با تغییر نگرش از خودروهای تک سرنشین به سمت پیاده محوری حرکت کرد و ایجاد پیاده راه در هسته مرکزی در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار کرد: سمن ها با نگاه کمک به حل مشکلات زیست محیطی و نه نگاه محاکمه گری آمادگی لازم برای همکاری با ادارات و سازمانهای مربوطه به منظور فرهنگ سازی جامعه را دارند.
اما در دستور کار دوم این نشست به بررسی یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای اراک یعنی گردو غبار پرداخته شد و راهکارهایی برای کاهش گرد وغبار و ناشیاز تالاب میقان که اینروزها به دلیل برداشتهای ناصحیح به یکی از کانونهای بحرانی فرسایش بادی تبدیل شده ، مطرح شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست استان مرکزی را در زمره استانهای بیابانی کشور خواند وگفت: ۴۹۰ هزا رهکتار اراضی بیابانی در استان مرکزی وجود دارد که ۵۰ هزارهکتار آن مربوط به کویر میقان و اراضی اطراف آن است.
یوسف یوسفی افزود: کویر میقان با یک هزار و ۶۹۰ متر ارتفاع از سطح دریا که پست ترین نقطه آن به هزارو ۶۵۸ متر ارتفاع از سطح دریا می رسد، مرتفع ترین کویر دنیا است.
وی اظهار داشت: به دلیل شوربودن خاک منطقه و غیر قابل کشت بودن گیاهان مختلف در کویر میقان اراک یا باید مالچ پاشی شود که بهترین مالچ دوسال بیشتردوام نمی آورد و یا باید از پروژه های مکانیکی استفاده کرد.
یوسفی گفت : اجرای طرح بادشکن زنده و غیر زندهبه منظور کنترل ورود ریزگردها به اراک نیاز به ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار است که در صورت تامین و انجام عملیات بیابان زدایی در منطقه در کویر میقان و اطراف آن می توان طرح جامع گردشگری کویر را ایجاد کرد.
آینده ای بهتر خواهیم داشت
استاندار مرکزی نیز در ادامه نشست صلاح را بر آن دید که محور سخنانش را به موفقیت توافق هسته ای و شرایط پسا برجام قرار دهد و نوید آن را دهد که با اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها سال آینده وضع بهتری خواهیم داشت.
محمود زمانی قمی در ادامه با بر شمردن دستاوردهای توافق هسته ای تاکید کرد: در شرایط پسابرجام نباید توقع مردم را بالا برد.
وی افزود: در شرایطی که درآمد دولت معادل پرداخت یارانه ها است ایجاد انتظار و دامن زدن به مطالبات غیرمنطقی با توجه به قیمت بین ۲۴ و ۲۵ دلار فروش نفت موجب ناامیدی و جداکردن مردم از جمهوری اسلامی می شود که باید از آن پرهیز شود.
استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: لغو تحریم‌ها و اجرای برجام به معنای تمام کردن تمامی پروژه‌های عمرانی و رفع مشکل بیکاری و اشتغال نیست، تأثیر‌های این توافق و رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها نیاز به زمان دارد و رفع مشکل اشتغال در کشور با فرض فراهم بودن تمام شرایط و زیرساخت‌ها ۴ سال به طول می‌انجامد.
پایانی بی ثمر و افزودن مطالبه ای دیگر
هفتمین نشست کارگروه آلودگی هوای اراک اگر چه با هفت مصوبه آن هم از جنس باید های مردمی از جمله عدم استفاده از خودرو در سه شنبه ها، الزام به رعایت دمای ساختمانهای اداری بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، بررسی وضعیت فضای سبز اراک توسط تشکل های مردم نهاد و … داشت ولی چندان که باید برای درمان زخم آلودگی ثمری نداشت.
البته توجه به این نکته نیز ضروری است که عدم استفاده مردم از خودرو شخصی در یک روز از هفته، و گذشت کردن از رفاهشان برای پایداری محیط زیست و داشتن آسمان آبی این مهم را در پی خواد داشت که مردمی که حاضر شدند به جای استفاده از وسیله شخصی از وسیله عمومی استفاده کنند، دیگر تاب تحمل آلودگی هوا را ندارند و از مسئولین و حاکمیت انتظار توجه و شتاب در اجرای وظایف و پیگیری اعتبارات و مطالبات مردم را دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.