خانه » پیشنهاد سردبیر » امیرآبادی نماینده قم: تنها نماینده محلات و دلیجان موافق انتقال این دو شهر به قم هست/پاشنه آشیل مجمع/تلاش ادامه دار قمی ها برای جدایی محلات و دلیجان از استان مرکزی

امیرآبادی نماینده قم: تنها نماینده محلات و دلیجان موافق انتقال این دو شهر به قم هست/پاشنه آشیل مجمع/تلاش ادامه دار قمی ها برای جدایی محلات و دلیجان از استان مرکزی

پنجشنبه ۱۱ شهریور ۹۵  شماره ۴۰۷

وقایع استان:

چندی پیش اظهارات عجیب اما نه چندان دور از انتظار نماینده مردم قم از الحاق محلات و دلیجان به این استان به خبر اول استان تبدیل شد. نماینده قم در این اظهارات گفته بود در صدد الحاق محلات و دلیجان به استان قم هستند چرا که به دلیل تک شهرستان بودن اعتبارات کمی به قم تعلق می گیرد. از طرف دیگر استفاده از منابع محلات و دلیجان برای توسعه شهر قم یکی از دلایل اصلی این انتقال به نظر می رسد. نکته جالب توجه در این اظهارات همگام خواندن نماینده مردم این دو شهر با جدایی از استان مرکزی بود.
پی گیری های وقایع استان و طرح سوال در این رابطه از سلیمی نماینده مردم این شهرها در جلسه شورای اسلامی با سکوت معنا دار او همراه بود. اما در پی این اظهار نظرها واکنش های بسیاری از سوی دیگر نمایندگان استان، استاندار مرکزی و فرماندار محلات صورت گرفت که تماما مخالفت خود را با این انتقال اعلام کردند.
استاندار مرکزی آنقدر این موضوع را غیرقابل انجام می داند که حتی مطالعه در این باره را امری بیهوده تلقی می کند.
زمانی قمی در جلسه شورای اداری استان با وزیر ارتباطات گفته بود:« تقسیمات کشوری در استان مرکزی بدون هیچ کم و کاستی باقی خواهد ماند و هیچ نظری را در خصوص بر هم خوردن ساختار تقسیمات کشوری حتی مطالعه هم نخواهیم کرد. ما دنبال رفع بیکاری و اشتغال هستیم و این تقسیمات مشکل کشور و استان نیست.» حسینی نماینده تفرش و رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی نیز با واکنش به این سخنان گفته بود: « طرح این مباحث تنها سرگردانی و تنش مردم را افزایش می‌دهد و امروز نگاه دولت در مدیریت نگاه به منابع است و با توجه به اینکه استان قم استان ویژه‌ای است الحاق به سادگی انجام نخواهد گرفت.»
در ادامه این واکنش ها فرماندار محلات گفته بود قمی ها می خواهند هزینه های بالایشان را از محلات و دلیجان تامین کنند.
سجادی در گفتگویی با ایسنا اعلام کرد: «این زمرمه‌ها همواره بوده است، اما علاوه بـــــر مخــالفت مسئـــولان ایـــن دو شهرستان مردم نیز کاملا با این الحاق مخالف هستند، قم شهری است که هزینه‌های بسیار بالایی دارد و تامین این هزینه‌ها نیازمند درآمد بالاست و با توجه به وجود صنایع و معادن در شهرستان‌های دلیجان و محلات بهترین گزینه برای تامین این هزینه‌ها این دو شهرستان هستند. اگر این انتقال صورت گیرد، محلات و دلیجان عملا از چرخه توسعه عقب می‌ا‌‌فتند به دلیل اینکه باید درآمدهای قم را تامین کنند، به همین دلیل این اتفاق از سوی مردم و مدیران این شهرستان‌ها پذیرفته نخواهد شد.»
اما با وجود این واکنش ها نماینده مردم قم در تازه ترین اظهار نظرش باز هم این موضوع را مطرح کرده است. احمد امیرآبادی فراهانی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به مشکل تک شهرستانی بودن قم اظهار کرد: در دولت قبل در صدد بودیم دلیجان و محلات به قم اضافه شوند و این کار پیش رفت تا جایی که رئیس جمهور قصد اعلام این مسأله را داشت اما به دلایلی منتفی شد تا جایی که فرصت دولت به اتمام رسید.
وی با اشاره به مصوبه دولت درخصوص توقف تقسیمات کشوری خاطرنشان کرد: دولت جدید در نخستین گام در مصوبه‌ای تقسیمات کشوری را متوقف کرد که خلاف قانون مجلس هم بود و اخیراً با پیگیری مجلس این مصوبه باطل شد و ما هنوز پیگیر این مسأله هستیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان اراک با انتقال شهرهای محلات و دلیجان به قم مخالف هستند، افزود: با این حال نماینده محلات و دلیجان موافق انتقال این دو شهر به قم است که پیگیری لازم درخصوص نتیجه بخش شدن این مساله در حال انجام است. این نماینده مجلس علاوه بر پافشاری بر به هم ریختن تقسیمات کشوری در راستای منافع یک شهر، پیشنهاد جالبی را هم مطرح کرده است که این طرح او را کامل می کند.
امیری گفت: پیشنهاد جدیدی هم در این مورد ارائه شده که دو شهر از استان‌های همجوار استان مرکزی به آن اضافه شود و دو شهر محلات و دلیجان هم به قم اضافه شود و این با وجود پیگیری نمایندگان نیازمند عزم دولت است، چراکه این مسائل بیشتر در حیطه اختیارات دولت‌هاست. امیرآبادی با اشاره به مشکلاتی که به دلیل تک شهرستانی بودن برای کارمندان و مردم قم ایجاد شده است، افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، در صدد هستیم ساختار دستگاه‌های اجرایی قم بررسی مجدد شود و سعی داریم درجه‌بندی دستگاه‌های اداری را بالا ببریم.
اگر با همین فرمان آقای نماینده قم پیش برویم در آینده ای نه چندان دور تمام تقسیمات کشور را طور دیگری خواهیم دید. مثلا بجنورد جزئی از آذربایجان شرقی می شود و تبریز به سیستان می پیوندد.
با وجود موج مخالفت ها از سوی مقامات دولتی در استان و نمایندگان مجلس، نماینده محلات و دلیجان همچنان موضع مشخص و روشنی را در این باره اتخاذ نکرده است. البته به گفته نماینده قم، سلیمی با این انتقال موافق است و این موضوع، جسارت این پی گیری ها را به قم می دهد. این الحاق نباید به چشم نمایندگان و مسئولین استانی بی اهمیت و غیر قابل انجام بیاید، چراکه ممکن است در میان خواب خرگوشی ما تحرکات قمی ها که به گفته خودشان نماینده محلات و دلیجان نیز موافق شان است به ثمر برسد و تقسیمات استان مرکزی به هم ریزد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.