خانه » پیشنهاد سردبیر » اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در میان اهالی رسانه/تبعیدی

اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در میان اهالی رسانه/تبعیدی

پنجشنبه ۱۱ شهریور ۹۵  شماره ۴۰۷

وقایع استان:
حوزه فرهنگ و هنر به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی حوزه ای مظلوم است، البته که بسیاری با این نگاه مدیرکل محترم موافق هستند؛ ولی باید دید برای حوزه ای به این حد مظلوم، متولی اصلی این بخش چه کرده است. نشست مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی با اصحاب رسانه جدای از فرصتی برای تشریح عملکرد مدیرِ ۱۰ ماه این بخش محملی بود برای گِله گذاری و صحبت هایی که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آن را درد و دل عنوان می کرد؛ ولی بیشتر به یک دفاعیه و توجیه می ماند.
مهدی حقیقی در این نشست با اشاره به برخی صحبت ها مبنی بررفتن یا ماند او در استان مرکزی حضور خود در اراک را یک تبعید دانست زیرا به اعتقاد او، یک مدیر ستادی بوده که حالا یک مدیر استانی شده است.
وی گفت: این که دغدغه بسیاری از شما مدیر بومی است بسیار طبیعی است؛ ولی گاه برخی مناسبات در این انتخاب تاثیر دارد ممکن است من فردا نباشم نهایت بودن من در این استان تا پایان دولت است مگر اینکه دولت بازهم رای بیاورد هرچند در این سه سال گذشته، من دومین مدیر هستم و ممکن نیست تا پایان دولت همان دومی بمانم.
حقیقی افزود: من چه امروز، چه پایان دولت از این استان می روم و عمر خدمت دولتی ام رو به پایان است؛ ولی یک وصیت برای شما دارم و آن اینکه فرهنگ در این شهر مظلوم است و به فرهنگ بیشتر توجه کنید.
وی ادامه داد: هم اکنون قطار فرهنگ استان از ریل خارج شده و آنقدر دور شده که در وهله اول باید به مسیر برگردد سپس برای حرکت رو به جلو آن باید تلاش کرد.
حقیقی با بیان اینکه مدیران حوزه فرهنگ و هنر نیاز به حمایت دارند، تصریح کرد: گاهی قضاوت های زودهنگام دیده می شود، من قبول دارم که اشتباه دارم حتی بیش از انکه شما تصور کنید ولی بیایید نیمه پرلیوان را ببنیم.
وی اضافه کرد: من برای فرهنگ و هنر این استان یک فرصت هستم زیرا خودم از جنس فرهنگ و هنر هستم و سینما خوانده ام، قدر این مدیر را باید دانست، درخواست من این است، اگر نقطه ضعفی هست ببینید و بگویید من ماموریتی دارم و تا آخرین لحظه به وظیفه خود عمل خواهم کرد، چشم به هم بزنید من از اینجا رفته ام و اگر درگیر حاشیه شویم کار را از دست داده ایم.
حقیقی بیان کرد: شما اهالی رسانه بیایید و کارشناس و مشاور من شوید، پیشنهاد دهید اگر من قبول نکردم اگر حرف شما را نشنیده گرفتم بگویید که انجام نداد؛ ولی اینکه بدون خواستن هیچ توضیحی از من نقد بی انصافانه می کنید روا نیست.
وی با اشاره به کمبود اعتبار برای فرهنگ و هنر گفت: اگر فرهنگ تعطیل است ربطی به مدیران ندارد بلکه به دلیل کمبود بودجه است.
حقیقی با بیان اینکه برای بودجه امسال مبلغ چهار میلیارد و دویست میلیون تومان از سوی اداره کل برای اولین بار پیشنهاد داده شده، گفت: ولی به دلیل کمبود اعتبار این مبلغ تخصیص داده نخواهد شد و تمام اعتباری که به ما قول داده شده شاید سیصد میلیون تومان هم نشود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی ادامه داد: امروز برای من فرصت درددل است، نقدهایی به کار من می شود ولی مسئله فقط کمبود اعتبار نیست، ما با کمبود جدی نیروی انسانی مواجهیم، من می توانم از تهران یا ادارات دیگر نیرو بیاورم ولی این کار را نمی کنیم چون قطعا آن ها نیز نیروی خوب خود را در اختیار ما قرار نخواهند داد من احساس کردم اداره کل با همین پتانسیل نیز می تواند به کار خود ادامه دهد و این در واقع خیرالموجود است.
حقیقی در ادامه این نشست در خصوص فعالیت های انجام داده در دوره مدیریت خود گفت: من ده ماه و یازده روز است که در خدمت شما هستم در آغاز کارم قول هایی دادمکه تمامی آن ها را به یاد دارم.
وی خاطرنشان کرد: من در ابتدا گفتم که کار فرهنگی نیاز به پول ندارد رونمایی از کتاب، دیدار با هنرمندان و نخبگان فعالیت هایی هست که ما برای انجام آن در این مدت به پول نیاز نداریم و البته در این مدت آن را به طور جدی دنبال کردیم.
حقیقی ادامه داد: من قول داده بودم که مراکز فرهنگی که در تصرف دولت است را به بخش خصوصی واگذار کنیم بخشی از آن انجام شد؛ ولی در بعضی موارد با مقاومت هایی رو به رو شدم که در صورت تمایل در خصوص آن ها شفاف سازی خواهم کرد.
حقیقی با اشاره به مشارکت صنعت در فرهنگ که یکی از شعارهای روزهای اول کارش در این استان بود، توضیح داد: از آنجایی که استان مرکزی یک استان با صنایع مختلف و متعدد است در بدو ورود بسیار امید به جلب همکاری آن ها داشتم؛ ولی این اتفاق عملی نشد.
وی در این خصوص علل این موضوع گفت: اصلی ترین مسئله این است که هیات مدیره بیشتر کارخانه های بزرگ و صنایع مهم در تهران قرار دارد و آن ها هیچ دغدغه ای در این خصوص ندارند.
حقیقی در ادامه به فعالیت انجمن های هنری اشاره کرد و گفت: یکی از قول های من برگزاری انتخابات در انجمن های هنری بود زیرا در هشت سال گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد مسئولین انجمن های هنری خود را با حکم دولتی منتصب کرده بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: به همین منظور این اقدام را با برگزاری انتخابات خانه مطبوعات بعد از ده سال، انجمن خوشنویسان و انجمن هنرهای نمایشی تا حدودی عملی کردیم و در حال حاضر انتخابات انجمن موسیقی و هنرهای تجسمی نیز در دستور کار قرار دارد.
حقیقی بابیان اینکه این مسئله تشخیص مدیران آن دوره بوده، اضافه کرد: ما سعی کردیم که این نگاه حذف شود و خود هنرمندان مسئولیت امور خود را به عهده بگیرند، هم اکنون این انجمن هاد ارای هیئت مدیره و هیئت موسس هستند که خودشان رییس خود را انتخاب خواهند کرد.
وی تاکید کرد: حمایت، هدایت و نظارت است سه وظیفه ذاتی دولت در زمینه فرهنگ و هنر و بقیه امور باید به هنرمندان و اهالی فرهنگ واگذار شود.
حقیقی با بیان اینکه هر انتقادی در نتیجه حرکت است، افزود: کار و فعالیت وقتی که انجام شود قطعا بدون اشکال نخواهد بود این که کار کنی و مورد نقد قرار بگیری بهتر است تا هیچ کاری نکنی.
وی افزود: در فرهنگ و ارشاد استان فعالیت به صورت جزیره ایست ممکن است یک فعالیت را دو سازمان همزمان و بدون هماهنگی با یکدیگر انجام دهند؛ ولی در نهایت دهر مشکلی رد این زمینه پیش بیاید دیگر دستگاه های فرهنگی کنار می روند و مقصر فرهنگ و ارشاد می شود.
وی در ادامه در خصوص سفر هیات دولت به استان مرکزی گفت: سفر ریاست جمهوری در دهه اول مهر ماه به استان مرکزی صورت خواهد گرفت و با رایزنی های انجام شده، ١٨میلیارد تومان جهت تکمیل پروژه تالار مرکزی اراک که نزدیک به ۹ سال است کلنگ خورده است اختصاص یافته است.
در این جلسه خبرنگاران نسبت به مشکل بیمه خبرنگاران، تعرفه های آگهی ها، برخی برخوردهای روباط عمومی ها، رانت بازی های معمول در عرصه خبر، فعالیت غیرقانونی برخی نشریه ها و … سخن گفتند و همچنین از ضعف این اداره در اجرای سه وظیفه ذاتی خود حمایت، هدایت و نظارت انتقاد کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.