خانه » پیشنهاد سردبیر » امنیت از ارکان مهم در توسعه صنعت گردشگری/یک جای امن

امنیت از ارکان مهم در توسعه صنعت گردشگری/یک جای امن

سه شنبه ۶ مهر ۹۵ شماره ۴۲۶
وقایع استان-سمیه انصاری فر
گردشگری امروزه یکی از ارکان مهم اقتصادی و یک صنعت سودآور محسوب می شود. گردشگری صنعتی است که در ارتباط مستقیم با تعامل و فرهنگ است و از آنجاییکه گردشگری در فرآیند مسافرت رخ می دهد مقصد گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است، این روزها مقصد گردشگران نسبت به دهه های قبل تغییرات عمده ای کرده است و معیارهای گردشگران و توریست ها نیز تغییر کرده است،
امنیت یکی از مهم ترین معیارهایی است که این روزها در انتخاب مقصد گردشگران بسیار حائز اهمیت است و مسلما هیچ گردشگری نمی خواهد در شرایط بحرانی و ناامن یک منطقه حاضر باشد.
منظور از امنیت فقط نبودن در بحران هایی چون جنگ، حمله های تروریستی و وجود بیماری ها نیست؛ بلکه امنیت جاده‌ای، ایمنی پرواز، تشریفات اداری دریافت ویزا، پوشش کامل بیمه‌های سفر، برخورد نیروی انتظامی، فعالیت کسبه و محدودیت‌های آمد و شد همه از مقوله امنیت گردشگری هستند که تک‌تک‌ آنها در موفقیت یا نبود موفقیت صنعت گردشگری در تمامی جهان تاثیرگذار است؛ اما نکته ای که بیش از هر چیز اهمیت دارد همان امنیت در سایه تعامل و دوستی با کشورهای دیگر است زیرا اگر کشوری تمام زیرساخت ها و ظرفیت های مهم در صنعت گردشگری را داشته باشد؛ ولی فضای امنی برای گردشگر نباشد هرگز نمی تواند در این صنعت مدرن و سودآور موفق باشد. در واقع گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد و بودن گردشگران بسیار در یک کشور، از بودن امنیت در آن حکایت دارد. رونق گردشگری بین کشورهای همسایه، ثبات منطقه ای به همراه دارد و در یک فرآیند کلی تر به ثبات تمام جهان می انجامد. مسئله گردشگری یکی از اولویت های دولت یازدهم بوده است و از آنجاییکه در توسعه اقتصادی کشورهایی چون ایران می تواند موثر باشد تلاش برای ایجاد شرایط بهتر گردشگری در کشور در برنامه ریزی های کلان مورد توجه قرار گرفته و به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است، البته مسئله مهمی چون ایجاد تعامل با دنیا در راستای توسعه این صنعت از چشم مدیران آن پنهان نمانده است به طوریکه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری در حضور رییس جمهور گفت: تعامل با جهانیان به جای مناقشه، فرصت مناسبی برای رشد صنعت گردشگری و جذب بیشتر گردشگر را فراهم کرده است.
به گزارش ایسنا مسعود سلطانی فر صنعت گردشگری را ابزاری قوی در دیپلماسی دانست که موجب آشنایی هرچه بیشتر ملت‌ها با یکدیگر می‌شود و افزود: سلامت جسم و روان، تعاملات فرهنگی، نشر ارزش‌های معنوی، آگاهی، توجه به سنت‌ها، توجه به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، حفظ ارزش‌ها و آئین‌های سنتی و محلی، توسعه صلح جهانی و … از دیگر دستاوردهای توسعه گردشگری است.
وی بیان کرد: گردشگری ضمن اینکه یکی از منابع درآمدزایی و ورود ارز به حساب می‌آید، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی را بر عهده دارد.
سلطانی فر یادآور شد: از زمان فعالیت دولت یازدهم و خصوصا در فضای پسابرجام، شاهد این هستیم که گردشگری به کانون توجهات بین مسئولان بخش‌های مختلف قرار گرفته، ضمن اینکه در بین عموم مردم نیز رشد این صنعت به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.
وی همچنین اظهار کرد: گردشگری در سه سال گذشته مسیر خود را از امتناع به رضایت عمومی گردشگران تغییر داده و به عنوان یک مطالبه عمومی قرار گرفته است.
معاون رئیس‌جمهور گفت: در برنامه ششم نیز گردشگری به عنوان یک موضوع خط‌دهنده مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک ابزار مهم در دیپلماسی مورد توجه است.
سلطانی فر سپس تلاش برای جذب گردشگران خارجی با رویکرد رشد ۱۰ درصدی سالانه مانند سه سال گذشته، رونق گردشگری داخلی و ایجاد تسهیلات مناسب برای امکان اقامت همه اقشار مختلف مردم، توسعه گردشگری الکترونیکی و استفاده از ظرفیت تمام بخش‌ها با توجه به اقلیم مناسب ایران را چهار رویکرد اساسی و اصلی دانست که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پی تحقق آنها است.
وی اضافه کرد: در سه سال گذشته به طور میانگین سالانه شاهد رشد ۱۰ درصدی جذب گردشگران خارجی هستیم که این موضوع دو برابر میانگین رشد جهانی است و با این روند تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در هر سال هستیم.
همانطور که در صحبت های رییس سازمان میراث فرهنگی به آن اشاره شد، گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی شان بپردازند.
از طرفی گردشگری هم اکنون یکی از راه های مهم اشتغال زایی است و می تواند در جنبه های مختلف حرفه و مشاغل جدید نیز ایجاد کند؛ اما از آنجاییکه آثار تاریخی، باستانی و جذاب یک کشور در یک نقطه متمرکز نیست هم باید تمهیدی برای معرفی تمامی آثار داشت و مقاصد جدیدی برای گردشگران تعریف کرد و هم اینکه فرهنگ گردشگر پذیری و ضرورت وجود و توسعه آن را در میان جوامع محلی و قومی تبیین کرد.
استان مرکزی نیز یکی از استان هایی است که دارای مقاصد گردشگری بسیاری است؛ ولی به دلیل عدم معرفی صحیح و فراهم نبودن زیرساخت های مناسب هنوز نتوانسته به طور کامل از این ظرفیت مهم و دستاوردهایش استفاده کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی نیز با اشاره به اهمیت گردشگری گفت: گردشگری یکی از مهمترین صنعت های دنیاست که در ایران ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد وتوسعه دارد.
سید محمد حسینی با بیان اینکه امروزه گردشگری یکی از پررونق‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان است، افزود: این صنعت اکنون در بسیاری از کشورها با رشد سریع‌تر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، یک صنعت پیشرو تلقی می‌شود. امروزه گردشگری به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را (صادرات نامرئی) نام نهاده‌اند.
وی اضافه کرد: باتوجه به شعار امسال که به نام گردشگری برای همه وهمه برای گردشگری است، توجه به حضوراقشار مختلف جامعه درراستای توسعه گردشگری وتلاش وکوشش همگانی برای رونق توسعه گردشگری در اولویت برنامه ها می باشد.
حسینی در خصوص اقدامات گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: افتتاح مجتمع گردشگری هفت آسمان اراک،افتتاح مجتمع گردشگری فدک گیتی اراک، افتتاح دفتر خدمات مسافرتی هماپرواز مرکزی اراک، افتتاح دفترخدمات مسافرتی آفتاب طلایی اراک، ، افتتاح دفترخدمات مسافرتی هورادسیرنوین اراک، افتتاح دفترخدمات مسافرتی کهن گشت رها اراک، افتتاح منطقه نمونه گردشگری دره گردو (آغاز عملیات اجرایی توسط شهرداری اراک)، برگزاری تورهای استان گردی ومسابقات فرهنگی از برنامه های این اداره کل در شهرستان اراک می باشد.
وی تصریح کرد: افتتاح اقامتگاه بوم گردی نراق، افتتاح هتل آبگرم محلات، افتتاح مرکز تفریحی سرگرمی ارگ آسیا ساوه، افتتاح دفترخدمات مسافرتی گردشگران ستاگ ساوه، بهره برداری از توسعه هتل پیام اراک، افتتاح خانه استیجاری خمین، افتتاح اقامتگاه بوم گردی دلیجان، رونمایی ازکتاب سایه های معماری در استان مرکزی محلات، افتتاح مجتمع گردشگری دیانا محلات، افتتاح سفره خانه سنتی کوروش ساوه از دیگر برنامه های اداره کل در شهرستان های استان می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.