خانه » جدیدترین » اما و اگرهای الکترونیک شدن

اما و اگرهای الکترونیک شدن

پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲  شماره ۱۷۶۴

وقایع استان در گفت و گو با رئیس کمیسیون فنی،عمران،ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اراک بررسی می کند؛ مردم می توانند به سیستم جدید پرداخت الکترونیک کرایه اتوبوس در اراک اطمینان کنند؟

فاطمه چاپاری: بالاخره پس از تجربه شکست خورده ای که شهرداری اراک در برچیده شدن فراکارت ها رقم زده بود به تازگی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر این مجموعه از تکمیل روند خریداری و نصب تجهیزات سخت‌افزاری و نرم افزاری هوشمندسازی ناوگان شهر اراک خبر داده است با این وجود شهروندان اراکی که پیش از این سردرگمی های بسیاری را در این زمینه از سر گذرانده اند اطمینان خود را به کل این ماجرا از دست داده اند و حاضر نیستند دوباره اسیر مشکلاتی شوند که شرکت های پرداخت الکترونیک ایجاد می کنند.
ناوگان عمومی شهر اراک در چند سال اخیر وضعیت نابسامانی داشت و با برچیده شدن فراکارت ها انتقاد شهروندان اراک نسبت به این موضوع شدت گرفت. از وقتی کرونا وارد زندگی هایمان شد بسیاری از موارد بهداشتی که رعایت شان شاید پیش از این برایمان چندان ضروری نمی نمود، برایمان حکم ضرورت پیدا کرد و نبود کوچکترین زیرساخت های کاهش دهنده شیوع این ویروس نگران مان کرد نابسامانی وضیعت اتوبوس ها و قطع شدن سیستم فراکارت اتوبوس ها از جمله مواردی بود که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا انتقادهای مردمی را برانگیخت و همین مساله مدیران شهری را واداشت تا بلافاصله بعد از فروکش کردن بحران کرونا برای حل این مشکل چاره ای بیاندیشند و حال پس از خرید اتوبوس های جدید رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک ضمن اعلام خبر تکمیل نصب سخت افزارهای پرداخت هوشمند کرایه در اتوبوس های شهر از افزایش ۴۰۰۰ تومانی نرخ کرایه می گوید.


چه کسانی مشمول افزایش نرخ کرایه اتوبوس شهری به ۴۰۰۰ تومان می شوند؟
به گفته رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک چنانچه شهروندی نسبت به تهیه کارت بلیط و یا از اپلیکیشن هوشمند مهتا جهت پرداخت کرایه سفر اقدام ننماید، مشمول افزایش نرخ کرایه اتوبوس از ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ به ۴۰۰۰ تومان می شود.
محمد حسین ساده وند اظهار می کند: تاکنون ۶۰ هزار کارت بلیط توسط شهروندان اراکی خریداری شده است و حدود ۳۰ درصد از شهروندان از وجه نقد جهت پرداخت کرایه سفر خود با اتوبوس استفاده می نمایند.
وی می افزاید: شهروندان می توانند با مراجعه به باجه های فروش و عرضه این کارت بلیط ها که در میدان شورا، خیابان قائم مقام و ابتدای خیابان شهید رجایی واقع شده، نسبت به تهیه کارت بلیط جهت پرداخت الکترونیکی کرایه اتوبوس اقدام نمایند.
اما بشنویم از نظرات شهروندان، احمد یکی از مخاطبان روزنامه است که در اینباره می گوید: لطفا در رابطه با شارژی که در کارت های سال های قبل از مردم گرفتید هم یک حرفی بزنید دائما در باره گرفتن می گویید یکبار هم برای دادن پول مردم بگوئید پول شارژ کارت های قدیمی در جیب چه کسی می باشد؟این موضوع باید پیگیری شود، در غیر اینصورت قابل پیگرد است و شاکیان فراوان البته باید با جریمه اش پرداخت شود و علاوه بر آن چه بی احترامی هایی هم به صاحبان کارت ها در سوار و پیاده شدن ها شده چون نمی دانستند که باید کارت جدید تهیه کنند پس هر چه زودتر تعیین تکلیف نمایید.

علیرضا از دیگر مخاطبان روزنامه وقایع هم می گوید: دوره قبل هم کلی کارت فروختید و بعد کل سیستم رو جمع کردید….چه تضمینی وجود داره چند ماه دیگه هم این کارت ها غیرفعال نشه؟
برای پیگیری انتقادهای مردمی به سراغ علی اصغر غفاری رئیس کمیسیون فنی،عمران،ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر اراک رفتیم و سوالات شهروندان را با وی در میان گذاشتیم:
خوشبختانه روند نصب تجهیزات پرداخت هوشمند به پایان رسید، اما هنوز برخی از اتوبوس های شهر فرسوده هستند در این زمینه هیچ برنامه ای ندارید؟
میانگین سنی ناوگان عمومی شهر اراک بین ۳ تا ۵ سال است که این عدد برای شهری چون اراک بسیار مطلوب است و تنها چند دستگاه اتوبوس قدیمی در شهر وجود دارد که تعمیرات اساسی شده اند و گذشته از این دستگاه پرداخت کرایه هوشمند بدون استثنا در تمامی اتوبوس ها نصب شده و ناوگان عمومی در تمام خطوط در شبکه نرم افزاری قابل رصد است.


تکلیف کارت های قبلی پرداخت هوشمند چه خواهد شد؟
در خصوص مشکلات کارت های پرداختی که در گذشته به مردم عرضه شده بود بر اساس ماده ۳۸ ما در دادگاه پرونده ای با شرکت سیمرغ تجارت داریم و به دلیل اختلافات مالی مجموعه شهرداری و شرکت سیمرغ تجارت هنوز رایی در این خصوص صادر نشده است، ما در نظر داشتیم کارت ها را جمع آوری کنیم و در عوض به مردم کارت جدید بدهیم اما به دلیل عدم دسترسی به موجودی کارت ها نمی توانیم موجودی را به کارت های جدید انتقال دهیم. اطلاعات کارت های پرداخت قدیمی در اختیار شرکت سیمرغ تجارت است و این شرکت در خصوص خسارت های مالی ادعاهایی دارد و با این بهانه اطلاعات را در اختیار ما نمی گذارد در حالی که مقصر این مشکلات مجموعه شهرداری نیست بلکه بحران کرونا شرایط مالی شرکت را به این سمت برده است.
از آنجا که مردم یک تجربه بد را در خصوص پرداخت الکترونیکی کرایه اتوبوس در اراک از سر گذرانده اند چه اطمینانی می توان داد که این موضوعات تکرار نشود؟
یک تفاوت اساسی در کارت های پرداخت فعلی و قدیمی وجود دارد و آن این است که در مرحله قبلی شرکت سیمرغ و تجارت به عنوان یک سرمایه گذار این کارت ها را صادر کرده بود و تمام اطلاعات آماری کار را نیز در اختیار داشت اما در این دوره مجموعه شهرداری تمام هزینه ها را تقبل کرده و تمامی دستگاه ها و نرم افزار متعلق به مجموعه شهرداری است و شرکت ساایران بسیاری از آیتم ها را برای شهر اراک شخصی سازی کرده است و تمام آمار و طالاعات هم در اختیار شهرداری است و این گونه نیست که شرکتی بیاید و بعد از اینکه کاری را نصفه و نیمه انجام داد همه چیز را رها کند و برود، از همین رو این اطمینان را به مردم می دهیم که در این خصوص دیگر شاهد مشکلات گذشته نباشند.


برای مرحله بعدی هوشمندسازی چه اقداماتی را در نظر گرفته اید؟
در همین راستا قصد داریم در مرحله بعدی نسبت به نصب مانیتور در اتوبوس ها اقدام نماییم تا مردم بتوانند مسیر حرکت اتوبوس را روی صفحه نمایشگر مشاهده کنند، که تهیه این تجهیزات زمانبر خواهد بود. در خصوص تاکسی ها نیز در نظر داریم با همکاری رانندگان شرکت تاکسیرانی پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی را فعال نماییم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.