خانه » جدیدترین » الوند بی الوند

الوند بی الوند

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹   شماره ۱۳۲۷

مخالفت نماینده شازند با پیشنهاد ساخت پتروشیمی الوند که توسط استاندار به دولت ارائه شده است

الوند بی الوند

علی امیدی

چند روز بیشتر از اعلام خبر موافقت هیات وزیران با ساخت یک واحد پتروشیمی در اراک نمی گذرد که نماینده شازند با برگزاری یک نشست خبری مخالفت خود را با آن به صراحت بیان می کند. سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی خبر داده است که پیشنهاد ساخت این واحد پتروشیمی موسوم به الوند از سوی استانداری مرکزی مطرح و در نشست اعضای هیات دولت در دوم مهرماه با آن موافقت شده است. وی گفت: هیات وزیران با صدور مجوز احداث پتروشیمی الوند در محدوده شعاع ۳۰ کیلومتری شهر اراک با رعایت الزام‌های محیط زیستی و دیگر قوانین و مقررات مربوط و مستثنا شدن آن از محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۳۰ کیلومتری شهر اراک موافقت کرد.
استاندار مرکزی اظهار کرد: ساخت این واحد پتروشیمی در اراک ضمن ایجاد اشتغال قابل توجه در اراک نقش مهمی در توسعه صنعتی و معرفی تولیدات دیگر صنایع این خطه خواهد داشت.
اما محمود احمدی بیغش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در این باره گفت: استان مرکزی به ویژه شهرستان شازند به لحاظ وجود صنایع آلاینده یکی از استان‌های با آلودگی زیست محیطی فراوان است و تلاش های زیادی جهت جلوگیری از افزایش آلودگی در این شهرستان انجام شده، اما متاسفانه به سبب عدم همراهی و همسویی دستگاه‌های مربوطه، این مهم محقق نشده است.
وی با اشاره به وظایف نماینده مجلس که قانونگذاری و نظارت است، افزود: وضعیت زیست محیطی از منظر آلودگی در استان و شازند وحشتناک است، از بدو آغاز مجلس یازدهم پی بردیم که علیرغم قانونی که بر مضر بودن وجود هر نوع صنعتی در ۳۰ کیلومتری شهرها تاکید می کند، متاسفانه افراد غیربومی و مسئول در استان اصرار دارند، افراد وابسته به قدرت یا ثروت در این شهرستان صاحب منافع نجومی شوند.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، پتروشیمی الوند را مصداق این موارد دانست و با بیان اینکه وزیر وزیر نفت بر رای منفی خود در این خصوص تاکید داشت، اضافه کرد: بیش از ۳۰ سال پیش وزارت نفت محلی را از اوقاف در مکان فعلی پالایشگاه شازند خریداری یا اجاره می‌کند، حدود هفت سال پیش یک بخش خصوصی متشکل از دو شخص که یکی وابسته به دولت است، بخشی از پالایشگاه را تصاحب کردند که این موضوع به وزیر نفت منتقل شد و وزیر نفت این اتفاق را جزو عجایب دانست. طبق اسناد موجود، مکاتبات رسمی ابتدا با وزیر نفت در این خصوص آغاز و دلایل مخالفت با این طرح از جمله آلودگی زیست محیطی و قانون عدم ایجاد صنعت در ۳۰ کیلومتری شهر مطرح شد. سپس این موضوع با رئیس سازمان محیط زیست کشور در میان گذاشته شد و وی بیان کرد که نظر ما عدم آلایندگی این پتروشیمی است.
وی ادامه داد: پس از بررسی ها مشخص شد آب سد کمال صالح به این پتروشیمی فروخته شده و این مجموعه در این چند سال تنها یک حصارکشی داشته و اقدام مشخصی انجام نداده است، به گفته وزیر نفت این افراد هر ساله برای تمدید مجوز به وزیر نفت مراجعه کرده اند که البته از اوایل تیرماه سال جاری مجوز دیگری برای این پتروشیمی صادر نشده بود، اما در نهایت در جلسه هیات دولت با حضور رییس جمهور این مجوز تایید شده که به نظر می رسد نظر وزیر نفت لحاظ نشده بوده است.
وی اظهار کرد: اسنادی در خصوص این پتروشیمی وجود دارد که اگر اثبات شود برای استان فاجعه است، انتظار ما بر این بود که مسئولان استان اصرار بر راه اندازی این پتروشیمی نداشته باشند. قرار نیست هر کس برای منافع خود مردم را نابود کند. حدود سه ماه است که با ورود بنده به این موضوع فعالیت این پتروشیمی از سر گرفته شده و این در حالی است که تنها چند روز است که مجوز آن تایید شده است.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: جوی در تهران راه اندازی شده مبنی بر اینکه نماینده مردم شازند با بیانات مقام معظم رهبری درخصوص جهش تولید مخالف است، در حالی که در واقع چنین نیست و بنده تنها با مکان استقرار این پتروشیمی مخالف هستم. اگر قرار است این پتروشیمی خوراک برای کارخانه ریسندگی بافتینه ملایر تولید کند پس بهتر است در همان محل راه اندازی شود و از امکانات آن منطقه هم استفاده کند، اما دست های پشت پرده و برخی لابی ها باعث شده این پتروشیمی در شازند جانمایی شود.
وی افزود: برخی ادعا کردند ملایر آب کافی برای فعالیت این پتروشیمی را ندارد، باید در نظر داشت که شازند هم از آب کافی برخوردار نیست. تمام چشم ها به سد کمال صالح دوخته شده است در صورتی که سد کمال صالح بر اساس مصوبه وزارت نیرو باید به ۴۶ روستا همزمان با اراک آبرسانی کند، اما هیچکدام اجرایی نشده است. این پتروشیمی با منافع زیست محیطی مردم مغایرت دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.