خانه » جدیدترین » اقتصادی با آزمون و خطا

اقتصادی با آزمون و خطا

دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱   شماره ۱۶۰۰

محدثه کاظمی: دو ماه پیش در عمل جراحی اقتصادی قرار بر این بود که تنها ۴ قلم کالا بعد از حذف ارز ترجیحی گران شود، در صورتی که در همان مقطع با کمترین دانش اقتصادی می‌شد فهمید که به دلیل ماهیت زنجیره ای مناسبات قیمتی کالاها و خدمات در اقتصاد، حذف ارز ترجیحی دامن کل قیمت ها را خواهد گرفت که این اتفاق هم رخ داد. در مناطق روستایی چهار استان، قزوین، گیلان، سمنان و قم تورم از صد درصد عبور کرد!
این تصمیم بزرگ، منافع عمومی جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داد و اقدامی که همانند حرکت بر لبه تیغ بود عملی شد. حذف ارز از کالاهای اساسی، بی برنامگی و خلق الساعه بودن تصمیمات در حوزه معیشت بعد از گذشت تنها مدت کوتاهی، به خوبی ضعف سیستم اقتصادی را نشان داد!
وعده دولت برای تبدیل یارانه نقدی به کالا برگ عملی نشد و طبق گفته وزیر اقتصاد در هفته گذشته، هنوز اساس این کار مهیا نشده است. سوال اینجاست که چرا در همان مقطع برنامه ریزی، محاسبه ای برای حذف ارز ترجیحی انجام نشد؟ چرا نظر کارشناسان و اقتصاددانان همچنان جایگاهی در کشور ما ندارد؟ چرا مشارکت و نظرخواهی انجام نمی شود و همه چیز باید از راه آزمون و خطا صورت پذیرد؟ آزمون و خطایی که بار اصلی آن را مردم متحمل می شوند!
در تصمیمات کشور ما، نه تنها نظر مردم مهم نیست بلکه نظر کارشناسان نیز جایگاهی ندارد و گویا مشارکت تعریف نشده است! مشخص نیست اقتصاد ایران دقیقا بر اساس کدام مکتب اقتصادی در حال حرکت است و بر اساس کدام روش علمی اداره می شود که هر روز ضعیف تر از پیش ظاهر می شود! ثبت چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی، هنری نیست که هر مملکتی داشته باشد!
آنچه می توان گفت این است که تیم رئیسی از اقتصاد و اداره کشور آنقدرها نمی‌داند و نگاه مشخصی هم در صحبت‌ها و در برنامه‌هایشان دیده نمی شود و انگار وزرای آقای رئیسی مانند جزایری هستند که ارتباطی با هم ندارند ولی بر هم تاثیر می‌گذارند و تصمیماتی می‌گیرند که بعدها نمی‌توان جمعشان کرد!
اگر کشور با این روش های آزمون و خطا پیش رود و هر بار شوکی اقتصادی را وارد نماید وبعد پشیمان شود، اقتصاد هر روز وضعیت اسفناک تری را خواهد یافت، ارزش پول کم شده و فشار اقتصادی دهک های بسیاری را له خواهد کرد!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.