خانه » پیشنهاد سردبیر » اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مشخص شدند/نه مردم به شورای چهارم

اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مشخص شدند/نه مردم به شورای چهارم

دوشنبه ۱ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۲
سرانجام شمارش آرای شوراهای شهر و روستا در سراسر استان به اتمام رسید و راه یافتگان به این شوراها مشخص شدند. مشارکت بیش از ۷۴ درصد مردم استان در انتخابات منجر به این شد که شاهد رشد آرای اعضای راه یافته به شوراهایی شهر با وجود کثرت تعداد کاندیداها نسبت به دوره قبل باشیم.
اما در این دوره با توجه به ارائه لیست های متعدد صنفی و سیاسی تاثیر این لیست ها مشخص شد. در شهرهای اراک و محلات شاهد رای آوری بالای اعضای لیست امید اصلاح طلبان برای شوراهای این دو شهر بودیم، اگر به سابقه شورای شهر اراک نگاهی بیاندازیم بخوبی مشخص می شود که مردم این بزرگشهر اکثر انتخاب های خود را برای یازده جای خالی از لیست امید برگزیده اند و بدین ترتیب اصلاح طلبان توانستد پس از سالها ناکامی اکثریت پارلمان شهری را بدست آورند و برای بدست آوردن شهرداری اراک پس از سی سال از دست اصولگرایان به نزدیک ترین حالت ممکن برسند.
اما علت شکست کاندیداهای جناح راست در انتخابات شورای شهر اراک را باید در چه دید؟ پاسخ روشن است، عدم ارائه لیستی مشخص از سوی آنها. اگر اصولگرایان اقدام به ارائه لیست مشخصی به مردم می نمودند رای های هواداران شان سازمان یافته به سمت لیست می رفت و با توجه به اینکه استان مرکزی استانی اصولگرا و با گرایشات بالایی نزدیک به این جناح است مطمئنا می توانستند اکثریت کرسی ها را بدست آورند، امری که اینک برعکس شده است. عدم اقبال دوباره به اکثر اعضای شورای چهارم در اراک و حتی رای اوری پایین این افراد تا جایی که در بین اعضای علی البدل هم دیده نمی شوند نشان از عملکرد نامطلوب شورای چهارم است که مردم را به دادن رای به لیست اصلاح طلبان ترغیب کرد.
نکته ی دیگری که می توان به آن اشاره کرد، عدم اقبال مردم به چهره هایی است که صرفا به جهت ظاهر خود در انتخابات شرکت و قصد داشتند نظر مردم را به خود جلب کنند. شاید برخی از کاندیداهایی که برای انتخابات این دوره از شورای شهر و روستاها شرکت کرده بودند، با عکس‌هایی که از خود در پوسترهای تبلیغاتی منتشر کردند، نظر بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کردند اما در فضای حقیقی اقبالی نداشتند.
یک جامعه شناس ارتباطات در این باره می گوید: در تمام دنیا مرسوم است که از انواع روش‌ها، تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و ابزارهای ارتباطی برای تبلیغات در انتخابات استفاد کنند تا بتوانند پیام خودشان را به مردم برسانند. انواع روش‌های تبلیغاتی در این زمینه وجود دارد که وقتی یک کاندیدا در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد، از این روش‌ها برای رساندن پیام خود به مردم استفاده می‌کند.
حمید شکری خانقاه معتقد است: در بررسی اولیه از عکس‌های تبلیغاتی خانم‌ها و آقایان در این دوره از انتخابات شوراها، دو نکته در پوسترهای تبلیغاتی آنها حائز اهمیت بود؛ یکی از آنها بحث غیرحرفه‌ای بودن استفاده از عکس‌هایشان برای تبلیغات انتخاباتی بود. البته در اغلب موارد این مبحث به همه کاندیداتورها مربوط نمی‌شود، چون برخی از آنها صاحب نام و نشان و سوابق اجرایی بودند که می‌دانستند باید از چه عکس‌هایی برای این کار استفاده کنند.
وی افزود: در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر، نامزدهای انتخاباتی زنان نیز بیشتر به زیبایی ظاهری پرداخته بودند که معمولا مردم در همه‌ی دنیا به این ویژگی گرایش دارند و امری طبیعی است، زیرا هر کسی حتی یک گل زیبا هم می‌بیند نظرش به آن جلب می‌شود اما ما نباید این مقوله را با یک بحث تخصصی اشتباه بگیریم. قبل از هر چیزی در بحث انتخابات شورای شهر چند شاخص مدیریتی مثل سوابق یک فرد در مدیریت، تجربه، تخصص، تدبیر و سواد اقداماتی است که در حوزه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد.
در یک سال اخیر حوادثی نظیر پلاسکو باعث شده است تا مردم به بحث داشتن تخصص در مدیریت شهری بیشتر توجه کنند و در نتیجه سابق مدیریتی را بر زیبایی کاندیدا ترجیح دهند!
برنامه اصلاح طلبان برای شورای شهر چیست؟
برنامه لیست اصلاح طلبان برای شهر اراک بر محور سه اصل حکمرانی خوب شهری، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و تعیین تکلیف پروژه معطل مانده ۵۵ متری است. از جمله برنامه های اصلاح طلبان برای اداره‌ی شورای اسلامی کلانشهر اراک عبارتند از: تدوین و تصویب مقررات در شورا بر مبنای رویکرد تخصصی و کارشناسی، پیگیری شفافسازی فرآیندها در مدیریت شهری (گردآوری، مدیریت و توزیع منابع (اعم از مالی یا غیرمالی))، ارائه گزارش‌هایی منظم و دقیق در ارتباط با نظارت بر عملکردهای مدیریت شهری به مردم، اصلاح و تقویت ساختار و تشکیلات اداری شورای اسلامی کلانشهر اراک، تلاش برای اجرایی شدن تکالیف طرح جامع، تفصیلی و برنامه عملیاتی شهرداری از جمله “پروژه معطل مانده ۵۵ متری “ و تأکید بر تخصص گرایی و بهرهگیری از متخصصین و نخبگان کارآمد در راستای پیشبرد تمامی امور اجرایی و مدیریتی شهر( برنامه ریزی، پایش و ارزیابی، نظارت و اجرا و سیاستگذاری).
لیست امید اصلاح طلبان پیش از ورود به شورای شهر قول داده بود تا در حوزه محیط زیست، تلاش جدی برای کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک از طریق همکاری با دولت و نمایندگان مجلس و نیز تجهیز خودرو های عمومی به سوخت پاک و نظارت بر صنایع آلاینده و کنترل ترافیک به خرج دهد. همچنین برای کاهش آلودگی هوا از طریق کمک و تسهیل فرایند انتقال صنایع و کارگاه های مزاحم آلاینده به خارج از شهر اقدام نمایند و همکاری و بهره گیری از ظرفیت دولت و نهاد های تخصصی در طرح های کاهش ذرات معلق در هوا و سایر عوامل آلاینده محیطی را لحاظ کنند. در بخش فرهنگی نیز اعلام نمودند شهرداری اراک را به یکی از مهم ترین نهاد های مسئول در حوزه فرهنگی با توجه به اینکه مهم ترین چالش کنونی شهر اراک هویت فرهنگی آن و حضور خرده فرهنگ های می باشد، تبدیل می کنند.
باید دید با آغاز بکار اعضای جدید شورای شهر که اکثریت آنها اصلاح طلبان هستند شاهد عملکردی مطابق با برنامه های ارائه شده آنها خواهیم بود و یا در پایان عمر چهارساله تنها شاهد حرف و سخن های بدون عمل و نتیجه باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.