خانه » پیشنهاد سردبیر » اعتراض عده ای از کارگردانان استان به بازبینی جشنواره استانی تئاتر/آدم ها انتخاب شدند نه آثارشان

اعتراض عده ای از کارگردانان استان به بازبینی جشنواره استانی تئاتر/آدم ها انتخاب شدند نه آثارشان

شنبه ۳ مهر ۹۵ شماره ۴۲۳
وقایع استان:
بیست و هشتمین جشنواره استانی تئاتر استان مرکزی بعد از حرف و حدیث های فراوان چهارم تا ششم مهرماه برگزار خواهد شد. روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریور بازبینی ببیست و دو اثر نمایشی توسط ناصر ایزدی فر، افشین عبداللهی و خلیل ا…خسروبیگی انجام شد که پس از آن هشت نمایش «اتحاد جماهیر تنهایی»، «ردی از خاطره»، «گزارش یک تصادف»، «سایه سکوت»، «پیله»، «برای تو که نیستی»، «حسی ها» و «وداع با اسلحه» برای رقابت در جشنواره استانی تئاتر انتخاب شدند هر چند که هم اکنون اعتراض هایی به این بازبینی به دلیل حضور و انتخاب برخی گروه های نمایشی به دلیل رعایت نکردن آئین نامه جشنواره های استانی به گوش می رسد.
طبق آئین نامه اجرای جشنواره های استانی تمام نمایش هایی که برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی می کنند باید اجرای عموم رفته و همچنین قبل از آن در جشنواره ای حضور پیدا نکرده باشند، البته طبق نرمشی که از سوی اعضای جدید هیئت رییسه انجمن نمایش استان صورت گرفت به دلیل اینکه تعدادی از متقاضیان شرکت در جشنواره شرط اجرای عموم را نداشتند و قطعا حذف آن ها در آمار شرکت کنندگان تاثیر داشت این شرط برداشته شد و گروه هایی که در حال تمرین بودن با شرایط تعهد اجرا بعد از جشنواره نیز توانستند در بازبینی شرکت کنند؛ اما گویا انجمن نمایش استان چشم پوشی ها و اغماض های دیگری هم داشته و آثاری که در چند جشنواره متوالی شرکت و تولید چند سال گذشته بوده نیز با همان کارگردان ها و بازیگران اجازه بازبینی پیدا کردند.
البته نمایش های تولیدی سال های گذشته می توانند در جشنواره ها حاضر شوند اما در صورتی که گروه اجرایی آن تغییر کند یعنی کارگردانی دیگر با نگاهی متفاوت و بازیگران دیگر آن متن را دوباره اجرا کند، اما جالب این بود که تعدادی از آثار بازبینی شده آثار گذشته کارگردانانی بود که یا نام اثر را تغییر داده بودند و یا تنها نام کارگردان را به صورت صوری تغییر داده بودند و باقی نیز خود را به بیخبری مصلحتی زده بودند.
این در حالی بود که هشت اثر منتخب برای حضور در جشنواره دقیقا آثاری بود که بیشترشان اجرای عموم نرفته بودند و سه اثر نیز از جمله آثار تولیدی سال های قبل بودند که یا در جشنواره های دیگر حضور داشتند و یا نام خود را بدون هیچ تغییر در عوامل اجرایی فقط عوض کرده بودند.
در این میان تعدادی از کارگردانان حاضر در بازبینی جشنواره از عملکرد انجمن نمایش در این زمینه انتقاد داشتند البته تنها کارگردانانی که آثارشان در این جشنواره انتخاب نشده به این موضوع معترض نیستند بلکه تعدادی از کارگردانانی که آثار آن ها نیز پذیرفته شده است در این خصوص اعتراض دارند و این قضیه را منصفانه نمی دانند.
حشمت ا… زارعی کارگردان و بازیگر تئاتر که با نمایش «کی از گری بدش میاد» در بازبینی جشنواره حضور داشته در این خصوص گفت: باعث تاسف است که عده ای فعالیتی در طول سال ندارند، بعد در زمان جشنواره کارهای آماده سال های قبل خود را معرفی می کنند و اتفاقا امتیاز هم می گیرند.
وی ادامه داد: انتقاد من در وهله اول به این است که چرا باید الزام اجرای عموم برای شرکت در جشنواره برداشته شود البته اگر هم برداشته می شودحداقل آثاری باشند که شرایط دیگر حضور در جشنواره را زیرپا نگذاشته باشند.
زارعی با بیان اینکه اجرای عموم در ارتقا سطح کیفی آثار موثر است، ابراز کرد: قطعا آثاری که اجرای عموم رفته باشند محک خورده و نقاط ضعف و قوت خود را شناخته اند، پس کیفیت آثاری که تمرین بیشتر و اجرای عموم رفته اند قطعا بالاتر است.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره هر استان ویترین نمایش آن استان است زیرا بهترین های یک سال نمایشی در آن انتخاب می شوند ولی با وضعیت کنونی و انتخاب این آثار دوباره استان ما هیچ نماینده شایسته ای در جشنواره های منطقه ای و فجر نخواهد داشت.
زارعی با بیان اینکه جالب است یک سری افراد باید همیشه در جشنواره حضور داشته باشند و انگار قرار نیست تغییری در این لیست ایجاد شود، توضیح داد: یک نگاه اجمالی به کارهای حاضر در جشنواره های تئاتر استان نشان می دهد انگار برخی کارگردان ها سهمیه همیشگی دارند حالا چه کارشان کیفیت داشته باشد چه نداشته باشد، چه اجرای عموم رفته باشند چه نرفته باشند.
وی ادامه داد: این عملکرد انجمن جدید با توجه به تمام شعارها و قول هایی که به هنرمندان داده بودند نشان دهنده این است که شاهد هیچ تغییر روندی در وضعیت تئاتر استان نخواهیم بود.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: به نظر می آید در این شهر هر چقدر کمتر فعالیت داشته باشی بیشتر دیده می شوی و البته که رابطه در این دیده شدن بی تاثیر نیست.
زارعی ادامه داد: اعتراض اصلی من به رییس انجمن است زیرا انتظار بود که با تامل و دوراندیشی بهتری بازبینی های این دوره جشنواره انجام شود.
وی با بیان اینکه هیات بازبین جشنواره امسال نسبت به سال های پیش ضعیف تر بودند، اظهار کرد: دلیل این گفته من انتخاب های این هیات است که البته بازتاب آن در جشنواره دیده می شود.
زارعی ادامه داد: من و عده ای دیگر از دوستان معترض از مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خواسته ایم تا این موضوع را پیگیری کنند هر چند از دوستان رده پایین چون معاونت فرهنگی و رییس امور هنری در این خصوص تعلل دیده می شود.
وی گفت: متاسفانه در استان ما جشنواره نسبت به اجرای عموم اولویت بیشتری دارد در حالی که اصل تئاتر مخاطب و برقراری ارتباط با اوست.
امید عباسی یکی دیگر از کارگردان های حاضر در بازبینی نیز گفت: متاسفانه در بازبینی امسال جشنواره آئین نامه برگزاری جشنواره رعایت نشد و کارهایی که قبل از این جشنواره های متعدد شرکت کرده بودند اجازه بازبینی با همان گروه قبلی را پیدا کردند.
وی افزود: این مسئله باعث شد تا حق گروه هایی که در طی سال تمرین کرده و کار و ایده جدیدی داشتند گرفته شود و به نوعی ابطال حق شود.
عبدالحسن اطمینان زاده نیز یکی دیگر از کارگردان های معترض به بازبینی جشنواره بیست و هشتم است. وی گفت: به زعم من و دوستان معترض انجمن نمایش به جای کار بازی می کند و برخی افراد به طور ثابت در همه جشنواره ها حضور دارند و کسی به چنین وضعیتی هرگز انتقاد نمی کند.
وی افزود: در واقع این موضوع باعث شده که اگر سایر هنرمندان کار خوب و با کیفیت داشته باشند به دلیل حضور همیشگی عده ای کارشان کنار گذاشته شود.
اطمینان زاده ادامه داد: جالب است که این روند از سوی انجمنی دیده می شود که به دنبال تغییر وضعیت و شرایط تئاتر استان بوده است.
وی با بیان اینکه که این یک رسم است که اگر بازیگران کاری ناشناخته باشند به راحتی کنار گذاشته می شوند، گفت: جالب است که اگر بازیگر من شناخته شده نباشد هر چقدر هم که کارش خوب باشد باز دیده نمی شود زیرا این آدم ها هستند که به جشنواره می روند نه کار و کیفیت ارائه اثرشان.
اطمینان زاده ادامه داد: این روند به حدی در این شهر ادامه دارد که آثار با کارگردان های و بازیگران شناخته شده با انواع امتیازها چون عدم اجرای عموم، حضور در جشنواره های متعدد می توانند در بازبینی شرکت کنند و حتی انتخاب شوند در حالیکه باقی سرمایه های این شهر نادیده گرفته می شوند. وی گفت: در خصوص هیات بازبین بغیر از یکی از دوستان من نسبت به بقیه هیچ شناختی نداشتم ولی به ما گفتند که کارشناسی هستند که از تهران آمدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.