خانه » جدیدترین » اصلاحات تنیده در خطوط موازی

اصلاحات تنیده در خطوط موازی

شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵   شماره ۳۹۶

سرمقاله- نیره یوسفی راد

شـورای سیـاست گــذاری مجموعه ای از تمامی احزاب  و شخصیت‌های حقیقی اصلاح‌طلب است که با هدف انسجام‌بخشی و ساماندهی کلیه گروه‌های جریان اصلاحات در زمان انتخــابات تشکیل شده است. اما سوالی که مطرح می شــود ایــن است که  «آیا شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» عملا جایگزین «شورای هماهنگی اصلاح طلبان» خواهد شد یا مجددا و مانند سابق شورای هماهنگی اعلام کننده اصلی مواضع این جریان خواهد بود؟  بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات مجموعه‌ای متشکل از احزاب ۱۸ گانه اصلاح‌طلب با عنوان «شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد» تشکیل شد که وظیفه هماهنگی این احزاب را بر عهده داشت. پس از آن نام این شورا به «شورای هماهنگی اصلاح طلبان» تغییر پیدا کرد و در معدود مواردی نیز احزابی از آن خارج یا به آن اضافه شدند و در حال حاضر شامل بیش از ۲۰ حزب اصلاح‌طلب است. به هر شکل تا سال گذشته محوریت جریان اصلاحات و اعلام مواضع کلی آن بر عهده این شورا بوده است. اکنون می بینیم با توجه به اینکه احتمال موازی کاری در بدنه تشکیلاتی اصلاحات وجود داشته و همچنین برای یک کاسه کردن ظرفیت اصلاح طلبان، طرح تشکیل شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان مطرح و هم از طرف رئیس دولت اصلاحات و هم از طرف شورای هماهنگی این شورا پذیرفته شده است.

در حال حاضر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حالی گام سوم خود را برای انتخابات شوراهای ٩۶ برداشته است که در ایام پس از انتخابات، نقدهایی به عملکرد این شورا در نهایی‌کردن فهرست‌های انتخاباتی به‌ویژه در شهرستان‌ها مطرح بود. این نقدها بیشتر به رفتار نمایندگانی مربوط می‌شود که با فهرست امید راهی مجلس شدند اما به تعهدات فهرستی خود پایبند نبودند. این چهره‌ها عموما اصولگرایان معتدل یا افرادی تحت عنوان حامی دولت بودند که به دلیل مشکل رد صلاحیت‌ها و نداشتن نامزد اصلاح‌طلب وارد فهرست امید شده بودند. همین موضوع حتی اثر خود را بر نام ائتلاف اصلاح‌طلبان گذاشت و نام آن را به ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تغییر داد. حالا ظاهرا قرار است این نقایص برای آغاز دور جدید فعالیت شورای سیاست‌گذاری در کمیته آسیب‌شناسی با ریاست موسوی‌تبریزی بررسی و رفع شود.
حال که ابقای شورای سیاستگذاری اعلام شده،زمان آن هم رسیده که به حرف منتقدان این شورا گوش داده و با بررسی همه نظرات به بازنگری در شورا اهتمام ورزیده تا اختلافات بوجود آمده در انتخابات مجلس در دو انتخابات مهم سال آینده تکرار نشود و گام سوم اصلاح طلبان محکم و بدون لرزش برداشته شود.به امید آنکه در استان مرکزی نیز تجربه بزرگان اصلاحات در کنار نیروی جوانان اصلاح طلب منجر به تشکیل شورایی گردد که امید را دوباره میان مردم زنده کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.