خانه » پیشنهاد سردبیر » استحاله ای در آستانه بهار

استحاله ای در آستانه بهار

یکشنبه ۴ اسفند ۹۸ شماره ۱۲۳۷

گزارش تحلیلی وقایع استان از نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی؛ اصولگرایان و طیف نزدیک به احمدی نژاد، یازدهمین دوره انتخابات مجلس را بردند

استحاله ای در آستانه بهار

سهراب جان بزرگی

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران در حالی به پایان رسید که یکی از سال های نسبتا متفاوت به دوره های قبل به حساب می آمد. از حواشی و حرف و حدیث های پیش آمده از قبل انتخابات تا اعلام ناگهانی شیوع ویروس کرونا با فوت دو مورد مبتلا در شهر قم دو روز قبل از برگزاری انتخابات. عواملی که منجر به نگرانی ها و بحث های پیرامون نسبت به نرخ شرکت در انتخابات شد.
تا لحظه تنظیم این گزارش و با مشخص شدن آمار آرای صندوق های برخی شهرها و گمانه های غیر رسمی می توان گفت ترکیب نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی با ضریب خطای پایین مشخص شده است. گزاره ای که با بررسی نمایندگان منتخب مردم در استان مرکزی به عنوان یک جامعه آماری قابل تایید است. در میان حدود ۴۰ درصد از واجدین شرایط که به پای صندوق های رای آمده اند، حدود ۶۰ درصد آرای به صندوق ریخته شده متعلق به جریان سیاسی معروف به اصول گرا است و ۴۰ درصد باقی مانده سهم جریانی نسبتا جدید تر در سیاست، یعنی طیف نزدیک به رییس جمهور سابق ایران محمود احمدی نژاد است که تحت عنوان جریان بهار شناخته می شود. در این میان دست اصلاحات که بازنده اصلی اما دیگر نه چندان بزرگ انتخابات شناخته می شود، تقریبا خالی مانده است. ترکیبی که شاید پیش بینی اش با مشخص شدن تایید صلاحیت ها چندان سخت به نظر نمی رسید.
روند حضور جریان ها در انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی با برخی رد صلاحیت ها توسط شورای نگهبان آغاز شد. اتفاقی که چندان پایدار نبود در دور بعدی بررسی تقریبا صلاحیت بیشتر کاندیداها تایید شد. با مشخص شدن کاندیدا رقابت بین جریان ها آغاز شد. از تخریب ها در فضای مجازی گرفته تا زد و بندهای سیاسی پشت پرده. دست اصلاحا طلبان که از ابتدا رو شده بود و عملکردشان در این دوره از انتخابات نشان داد که تا کنون نه از سر ذکاوت و هوش سیاسی خودشان، بلکه از روی سادگی مردم و طرفدارانشان توانسته بودند برخی دوره ها با اختلاف فاتح انتخابات ها شوند.
بازی تکراری و از پیش تعیین شده یا به اصطلاح حنای بی رنگشان که همان ژست معترض بودن است باز هم روی میز آمد و این بار نه تنها رقبا بلکه مردم و طرفدارانشان را به خنده وا داشت. در حالی که نزدیک به ۶ سال از ریاست جمهوری حسن روحانی و ۴ سال از انتخابات مجلس که مردم نهایت انتخاب حزبی را با رای دادن به لیست امید نشان دادند و نتیجه این دوران چیزی جز شکست های مکرر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی محسوس نبود، بهتر بود کاندیداهای اصلاحات در کنار هشتک معترضیم از هشتک خودزنی نیز استفاده می کردند. موضوعی که در جامعه و در میان بیشتر اقشار آن با خنده نقل می شد. از سوی دیگر اما اصول گرایان فرصت نقد و تاختن به جناح رقیب را با زیر سوال بردن عملکرد ضعیف مجلس دهم و حتی ریاست جمهوری حسن روحانی به دست آورده بودند، هرچند این حربه نیز در میان مردم دیگر نخ نما شده بود اما باز در یکی از مناظراتی که تقریبا ضربه بزرگی به اصلاحات وارد کرد یکی از کاندیداهای اصولگرایان که امید چندانی هم نداشت، توانست با تاختن به امید اول اصلاحات رای بیشتری برای خود جمع کند. کار اصول گرایان اما این بار سخت تر بود چرا که دیگر اصلاحاتِ از پیش بازنده را به عنوان رقیب نمی دید، کاندیداهای نزدیک به محمود احمدی نژاد که برخی از آنها دور قبل رد صلاحیت شده بودند و همین هم راه را برای امیدی شدن مجلس بیشتر باز کرده بود، این بار خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی مطرح کرده بودند و همانطور هم که نتایج نشان داد توانستند حدود ۴۰ درصد کرسی های مجلس را با گام اول حضورشان پس از چند سال در حاشیه بودن به نام خود کنند. نمونه بارز نمایش قدرتشان در شهر شازند بود که احمدی بیغش در این دوره که تقریبا میزان مشارکت از دوره گذشته به مراتب پایین تر بود، توانست تعداد رای بیشتری از تعداد آرایی که ابراهیمی در دوره قبل با آن وارد مجلس شده بود کسب کند. احمدی بیغش در دوره قبل انتخابات مجلس نتوانسته بود صلاحیت لازم را از شورای نگهبان بگیرد.
اما حضور آرام نزدیکان احمدی نژاد در انتخابات به نظر می رسد تلاشی برای محک محبوبیت شان بود. جریانی که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت و محبوبیتش در جامعه را ندیده گرفت. با حرکت های بعضا هوشمندانه رییس جمهور سابق ایران، که در آن سال ها به سادگی شناخته می شد. اما گویا در این سال ها او مشق سیاست را خوب آموخته است و حالا به دنبال راهی برای احیای خود و جریان منتسبش در بحبوحه پیچیده سیاست و اقتصاد کشور در این سال ها می گردد. باید منتظر نشست و دید که گام بعدی آنها چه خواهد بود. اصولگرایان هم به نظر می رسد روند مشخص همیشگی شان را طی می کنند و مشکل چندانی برای چانه زنی با طیف بهار که زمانی همفکری بیشتری با هم داشتند، ندارند. انتخابات امسال مجلس علاوه بر شرایط پیچیده کشور، از این جهت جلب نظر می کند که دو سال قبل از پایان دوران ریاست جمهوری حسن روحانی است و ترکیب مجلس فعلی با رییس جمهور آینـــده می تواند برای کشور اتفاقی سرنوشت ساز باشد. اتفاقی که نه لزوما به بهبود شرایط، بلکه حتی به سوی سخت تر شدن نیز پیش برود. چرا که دولت روحانی و اصلاحات، این بار اقتصاد و اجتماعی را تحویل رقیب هایشان می دهند که به مراتب از آنچه تحویل گرفتند شکننده تر است. سابقه مجموعه راست سیاسی ایران نیز که دوباره سر بلند کرده است، جای امیدواری چندانی برای برنامه های بنیادی در راستای بهبود اقتصاد و اجتماع کشور ندارد.
استحاله ای که در این دوره از انتخابات اتفاق افتاد و وقوعش هم ناگزیر به نظر می رسید، استحاله اصلاحات به جریان های دیگری بود که شاید همه شان فرزندان رقیب سنتی یعنی اصولگرایی هستند، هرچند اگر در نگاه پدرشان فرزندان چندان خلفی به حساب نیایند. با از دست رفتن پایگاه مردمی اصلاح طلبان که حاصل تمام شدن تاریخ انقضای شعارهایشان بود، دیگر بعید به نظر می رسد در چندین سال آینده بتوانند موقعیتی برای خود دست و پا کنند. این بار نوبت دیگران است تا در آینده بالاترین مقام اجرایی کشور را نیز به دست آورند و آینده مردم و کشور را تحت تاثیر تصمیمات خود قرار دهند.


آمار قطعی منتخبان در استان مرکزی توسط ستاد انتخابات کشور به شرح زیر اعلام شده است.
در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان: علی اکبر کریمی با ٧۶ هزار و ٢۶۶ رای و محمد حسن آصفری با ۵۴ هزار و ٩٢١ رای توانستند بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.
در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه: سبزی با ٢٧ هزار و ۵۴۴ رای توانست بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.
در حوزه انتخابیه خمین: نظری با ١۵ هزار و ١۵٧ رای توانست بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.
در حوزه انتخابیه دلیجان و محلات: علی رضا سلیمی از ۲۷ هزار و ۷۵۳ رای ماخوزه توانست با ۱۰ هزار و ۴۷۱ رای بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.
در حوزه انتخابیه شازند: محمود احمدی بیغش از مجموع ۵٠ هزار و ٩٨۴ رای ماخوذه توانست با کسب ٢۴ هزار و ۴۵٢ رای بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.
در حوزه انتخابیه تفرش: سینا کمالخانی توانست با ١٣ هزار و ٧۵٢ رای بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.