خانه » جدیدترین » استان در سالی که گذشت

استان در سالی که گذشت

شنبه ۲۲ اسفند ۹۴    شماره ۳۳۱

گروه اجتماعی- فاطمه عسگرنیا
امسال هم تمام شد با همه خوب و بدش با همه زشت و زیبایش سالی که باید از آن به عنوان سال کلکسیون خبری در مرکزی یاد کنیم بازار همه جور خبری در قلب ایران داغ بود از اخبار صنعتی گرفته تا زیست محیطی، هر صفحه تاریخ ۹۴ را که در استان ورق می زنیم برای خودش جذابیتی دارد سالی که در اغازش سکان هدایت استان به دست سرپرستی بود و اغاز وقایعش را با ابتکار خاص شهرداری اراک در اجرای اولین پروژه شهری و تخریب قبرستان قدیمی شروع کردیم، شروعی نازیبا که دل خیلی از مردم را به درد آورد هرچند شهرداری کوشید با عذر خواهی از مردم و تسریع در اجرای طرح رضایت خانواده های شاکی را جلب کند.
شهردار اراک در دوم اردیبهشت ماه اولین نشست خبری خود با اهالی رسانه را برگزار کرد تا خبر دهد از افتتاح ماهانه یک پروژه بزرگ شهری در کلانشهر اراک، خبری که البته گمان می کرد در سایه تحقق اعتبارات نجومی که شورا برایش نوشته محقق می شود ولی تا پایان سال با آن آب و تابی که او سخن می گفت عملیاتی نشد، نه ۵۵ متری امان به سرانجام رسید نه آن حوض ملودی زن پارک ملتمان که قرار بود شهریور ماه برایمان بنوازد و اراکیها دور تا دورش دلی شاد کنند در کنار خانواده.
چهارشنبه سوری ؛ سنتی که یک سال در مرکزی ماند
شاید چهارشنبه سوری یکی از مراسم پایانی هر سال در آستانه ورود به سال جدید در بین ما ایرانیان باشد اما این سنت کهن سال گذشته که امد کنگری خورد و لنگری انداخت در استان ما که نگو، هر روز در یک نقطه از استان آتشی به پا می کرد ، اتش سوزی باغ میوه در محلات شروع شدو با آتش سوزی ۹۰ هکتار از مراتع خمین،یک هکتار از باغات میوه در روستای فرنق خمین، ۳۱ هکتار از اراضی منابع طبیعی خنداب، سه هکتار باغ و مزرعه در خمین، نیمی از باغات شهر شهباز،پنج هکتار از اراضی گندم روستای مرزیجران و با آتش سوزی ۶ هکتار از مراتع خمین،شش هکتار از مراتع هفتاد قله اراک و آتش سوزی شرکت زرین خوشه اراک پایان یافت
طاعون نشخوار کنندگان به جان کل و بزها افتاد
البته اتفاقات تلخ زیست محیطی استان مرکزی در سال ۹۴ به این آتش سوزیها ختم نشد و بلایی که به جان ۷۰ قله افتاد در میان این حوادث غوز بالا غوز دیگری بود، بلایی که بنام طاعون نشخوار کنندگان که بالغ بر ۴۵۰ راس کل و بز همان نماد زیست محیطی امان را از پا دراورد. طاعونی که خیلی ها به زبان طنز آنرا مراسم استقبال محیط زیست از مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان دانستند مدیرکلی که سابقا تجربه مبارزه با این میهمان ناخوانده را در فارس داشت و با اقدامات به موقع و کارشناسی توانست در سایه بسیج همگانی طاعون را از پای دراورده و استان مرکزی را به الگوی مبارزه با این بیماری تبدیل کند.
ایرالکو بازهم زیر آبی رفت
به همان اندازه که در مبارزه با طاعون موفق بودیم و از پای دراوردیمش زورمان به ابر صنعت آلاینده شهر اراک نرسید، صنعتی که در سایه سیاست همیشگی خود یعی همان تغییر مدیریت ها نظام تصمیم گیر استان را به سخره گرفت و وعده هایی برای کاهش آلایندگی اش داد تا پایان سال که مدیرعاملش بادی به غپغپش انداخت و گفت اجرای تعهداتمان پول می خواهد، دولت اعتبار دهد تا اطاعت امر کنیم!!!!
بماند که وکیل ۲۰۰ میلیاردی این شرکت برای اثبات عدم آلایندگی این کارخانه چه سوژه داغی شد برای رسانه هایمان در سال ۹۴ که البته خیلی ها از این آب گل آلود ماهی گرفتند.
جیمبوها به فرودگاه نیامدند
فرودگاهی که در یک دهه اخیر به بهانه نقص فنی اعم از نداشتن باند استاندارد و روشنایی مناسب فعالیتی یک خط در میان داشت و بیشتر برای نشستن هواپیماهای تشریفاتی مسئولان کشوری فرش قرمزش پهن می شد سرانجام در سال ۹۴ با تکمیل عملیات بهسازی خبر دادند که آماده راه اندازی مجدد است پروازهایی هم تبلیغاتی و اسپانسری انجام شد اما در نهایت آنچه مردم شاهدش بودند تعطیلی مجدد این فرودگاه بود .

حال بد صنعت در سالی که گذشت
امسال هم نبضش کند زد، صنعت را می گویم همانکه هم برندمان است در کشور هم نبض اقتصادمان در استان، بخشی که در سال ۹۴ مدیرانش سینه خیز رفتند و کارگرانش خون دل خوردند، اعتصابات کارگری در خیابانهایمان دیگر حرکتی غیر عادی نبود و اخراج کارگران از حد اعلایش گذشت.
اتفاقات تلخش هم کم نبود از کارگران بیگناهی که در اورهال پالایشگاه سوختند و اخر سر مقصر هم شدند تا کارگران کمباین سازی که گروهی اخراج شدند.
حالا صنعتمان چشم امید دارد به دریای وعده های دولت در سال ۹۵ از قطعه سازان خودرو گرفته تا لوکوموتیو سازان، از صنایع بزرگ آذرب تا ماشین سازی و هپکو، صنایع مادری که عظمتشان از بیرون انگشت حیرت بر دهان مسئولان کشوری گذاشته اما در درون استان وضعیت اسفبارشان اشک همه را دراورد ه است.
تکیه قمی بر کرسی استانداری مرکزی
مهمترین اتفاق سال ۹۴ را شاید بتوان تکیه محمود زمانی قمی بر کرسی استانداری مرکزی دانست، استانداری غیر بومی که با حواشی بسیاری از جمله مخالفتها و اعتراضات گروههای مختلف پا جای پای مردی از تبار خمین گذاشت همان مدیر بومی که تکیه بر کرسی معاونت وزیر کشو را در برابر خدمت در استانش ترجیح داد و راهی وزارت کشور شد .
زمانی قمی حالا حدد یک سالی می شود سکان اداره استان را در دست گرفته و امید آن دارد سال ۹۵ در سایه برکات برجام اوضاع به هم ریخته استان در بخشهای مختلف صنعتی و … به فرجام خواهد رسید.
میراث خبرساز
اما یکی از اون بخشهایی که در سال ۹۴ همواره تیتر شد و محل رفت و آمد مسئولان کشوری بود حوزه میراث فرهنگی امان بود، حوزه ای که خبرهایش از بازار تاریخی اراک آغاز شد و به چالش حمام چهار فصل ختم شد.
اعتراض جرز نشینان بازار در برابر دستور تخلیه به همان میزان امسال اداره کل میراث فرهنگی را درگیر خود کرد که دستور توقف استاندار مرکزی از تغییر کاربری حمام چهارفصل بعد ازااعتراضات مردمی! البته اتفاقهای خوب هم در این حوزه افتاد مثل ایجاد زیرساختهای لازم برای ثبت جهانی قنات ابراهیم آباد.
خبرهای خوب چه بود؟
تولد دو نوزاد به روش لقاح آزمایشگاهی در استان مرکزی از خبرهای خوبی بود که موجب دلگرمی آن دست از خانواده هایی شد که برای درمان مجبور بودند راهی پایتخت شوند البته این خبر برای مسئولان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان که بالاخره زحماتشون به نتیجه رسید نیز در نوع خود خوشحال کننده بود.
خلق حماسه ملی در انتخابات
از اتفاقات خوب دیگر که در روزهای پایانی سال واقع شد خلق حماسه ملی مردم در انتخابات بود، حضوری آگاهانه که در نهایت منجر به انتخاب افرادی شد که به اعتقاد مردم کارنامه خوبی در عملکرد مدیریتی خود داشتند امید واریم در دور دوم نیــز این شعـور انتخاباتی مردم کمک کند به راه یابی دلسوزان واقعی مردم به صحن بهارستان
راهیابی تیم والیبال شهرداری اراک به لیگ برتر کشور
افتخاری که حالا جوانان ورزشکار اراک برای شهر خود کسب کردند موجی از شادی و غرور را در بین علاقمندان به والیبال این شهر براه انداخته است، راهیابی تیم والیبال شهرداری اراک به لیگ برتر ثابت کرد جوانان این خطه هم می توانند در سایه کمی حمایت نام اراک را در عرصه های ورزشی پر آوازه کنند.
واگذاری اسناد زمین های شهرک علی ابن ابوطالب(ع) اراک آغاز شد
وقتی بعد از آن همه درگیری و دلواسی اهالی محروم منطقه کوی علی ابن ابیطالب خبر واگذاری اسناد زمینهایشان را شنیدیم خوشحال شدیم که سرانجام این همه پیگیری و دلواپسی اهالی نتیجه داد و حالا می توانند سال نو را با خیالی راحت در خانه های نقلی خویش آغاز کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.