خانه » پیشنهاد سردبیر » استاندار و مجمع نمایندگان استان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند/تلاش برای رفع تنگناهای استان

استاندار و مجمع نمایندگان استان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند/تلاش برای رفع تنگناهای استان

پنجشنبه ۲۵ آبان ۹۶   شماره ۷۲۴

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

استاندار مرکزی همراه با نمایندگان استان در مجلس با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. این دیدار به بهانه درج طرح های ملی استان در لایحه بودجه سال ۹۷ در تهران برگزار شد. سید علی آقازاده استاندار مرکزی در خصوص حضور در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان مرکزی با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست، مباحث مختلف استان مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارش به رئیس مجلس ارائه شد. سید علی آقازاده افزود: مقوله هایی در زمینه تقویت ظرفیت های استان، بازنگری و بررسی در برخی از قوانین و تلاش برای رفع تنگناهای استان مرکزی از محورهای مطروحه در نشست روز جاری بود. نماینده عالی دولت در استان مرکزی با اشاره به حمایت رئیس مجلس شورای اسلامی از مقوله توسعه صادرات، بیان کرد: صادرات در استان مرکزی با وجود تنگناهای مختلف در هفت ماهه نخست سال ۹۶ به اندازه مجموع صادرات سال ۹۵ بوده که افزایش صادرات، ظرفیت ارزشمندی است و بیانگر استعداد بکر استان مرکزی در این بخش است.
دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب درمجلس نیز در این نشست گفت: طی جلسه استاندار ومجمع نمایندگان استان مرکزی بارئیس مجلس به عقب افتادگی شدید مرکزی ازنظر بودجه ای ونیاز مبرم به تقویت بودجه استان تاکید شد. وی اظهار داشت: علی رغم افزایش بودجه های استانی و با توجه به عقب افتادگی های شدید استان مرکزی در میان استان های کشور از نظر بودجه ای طی سال های گذشته، اعتبارات بودجه ای استان مرکزی نیاز به تقویت دارند و در جلسه نیز بر این موضوع تاکید شد. وی افزود: سال گذشته از محل درآمدهای نفتی به میزان سه درصد به بودجه های استانی اضافه شد، اما در این میان رشد کمتری نصیب بودجه و اعتبارات استان مرکزی شد و عمده رشد و افزایش به استان های نفت خیز کشور تعلق گرفت.
کریمی ادامه داد: در مجموع اعتبارات استان مرکزی حدود ۴۳درصد افزایش پیدا کرد که با توجه به عقب افتادگی هایی که از ادوار گذشته شامل حال استان مرکزی شده بود، مقدار چشمگیری نبود.
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان داشت: بر همین مبنا در این جلسه از رئیس مجلس شورای اسلامی خواستیم تا پیگیری های مجمع نمایندگان استان مرکزی برای حل این مشکل را در بودجه سال آینده مورد حمایت قرار دهد. وی خاطرنشان ساخت: در خصوص وضعیت درآمدی استان نیز در حال حاضر ظرفیت های استان مرکزی سبب شده که حجم بالایی درآمد از جمله حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان درآمدهای استانی و ۱۳۰۰ میلیارد تومان درآمدهای ملی کسب کند که مجموع این دو رقم، رقم قابل توجهی را تشکیل می دهد. وی اضافه کرد: با وجود این، وضعیت درآمدی استان در مقایسه با اعتبارات تملک دارایی های استانی که در مجموع حدود شش هزار میلیارد ریال است به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس اذعان داشت: از دیگر مباحث مطرح شده امکان برخورداری استان از درآمد مازاد در بودجه سال جاری است، تا استان هایی مثل مرکزی که درآمدهای بالایی دارند از درآمد مازاد خود برخوردار شود و انگیزه برای کسب درآمد بیشتر و تولید داشته باشند.
کریمی تصریح کرد: همچنین استان مرکزی در حوزه بهداشت و درمان و تخت های بیمارستانی نیز با مشکل مواجه است و برای رفع این مساله، مقرر شده بیمارستان ۶۶۰ تختخوابی در شهر اراک با فاینانس کره جنوبی ساخته شود که ۱۵ درصد از مجموع هزینه های طرح باید از محل بودجه ملی و ۸۵ درصد از محل فاینانس تامین شود. وی در رابطه با هزینه های این بیمارستان یادآور شد: بابت پیش بینی ردیف بودجه ای مناسب برای این پروژه به منظور تامین ۱۵ درصد اعتبار مورد نیاز بیمارستان نیز کمک و حمایت مجلس را خواستار شدیم تا این موضوع در بودجه سال ۹۷ درنظر گرفته شود.
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس مطرح کرد: نکته مطرح شده دیگر لزوم حل مشکل مردم در خصوص موسسات بانکی غیرمجاز بود در حالی که در سطح ملی عمده توجه ها فقط به یک موسسه اعتباری معطوف است.
کریمی افزود: همچنین در خصوص افزایش تعداد نمایندگان استان نیز با رئیس مجلس صحبتی داشتیم و پیشنهاد ما افزودن دو نماینده به مجمع نمایندگان استان مرکزی بود که اولویت اول وجود یک نماینده مستقل برای شهرستان کمیجان و خنداب و نماینده دیگری نیز برای حوزه های دیگر استان است. وی در پایان اظهار داشت: لزوم استفاده از ساز و کار بیمه ای برای ساختمان های واقع در شهر نیز از دیگر مباحث مطرح شده بود تا به هنگام وقوع بلایایی مثل زلزله مردم با حوادث حادی مواجه نشوند و بتوانند بدون دغدغه از محل بیمه خسارت های خود را جبران کنند.
سیدهدی مقدسی دیگر نماینده اراک، خنداب و کمیجان نیز درباره جلسه با لاریجانی بیان کرد: در این نشست علاوه بر مسایل ملی، دغدغه‌های منطقه‌ای مطرح شد و خوشبختانه به دلیل هماهنگی‌های بعمل آمده با تنظیم نامه‌ای مشترک از سوی مجمع نمایندگان استان و استاندار مرکزی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی به مسایل عمومی تر پرداخته شده است. مقدسی با تاکید بر محدودیت منابع دولتی به منظور اجرای پروژه‌های بزرگ در کشور اظهار کرد: تامین منابع برای اجرای پروژه‌های بزرگی که در نامه تنظیمی مطرح شده است از طریق فایناس و سایر ردیف های اعتباری موضوع مهمی بود که در این نشست بدان تاکید شد و مقرر شد منابعی برای اجرای این طرح‌ها تعریف و تامین شود.
این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به دغدغه های کارگری و مشکلات صنایع استان به عنوان موضوع دیگر این نشست اشاره کرد و گفت: مشکلات عدیده‌ واحدهای صنعتی استان و چالش‌های کارگری در این نشست مطرح و تصمیمات خوبی برای برطرف شدن اساسی مشکلات آن اتخاذ شد.
وی اصلاح ساختار دولت برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های جاری کشور را مستلزم یک تصمیم جسورانه و انقلابی دانست و گفت: در این بین اگر وزرا صرف نظر از تکالیف قانونی خود اقدام به ارائه گزارش کاملی از برنامه ها و اقدامات خود در وزارتخانه متبوع و روند عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه کنند قطعا بسیاری از موانع و مشکلاتی که توسط وزرا در مجلس مطرح می شود با تصمیم درست و اصولی برطرف خواهد شد و مسیر توسعه کشور روان تر خواهد شد. وی در ادامه از دعوت مجمع نمایندگان و استاندار از رئیس مجلس برای سفر به استان مرکزی خبر داد و گفت: سفر رئیس قوه مقننه به استان در بررسی ظرفیت ها و مشکلات استان بسیار موثر است و می‌تواند در تنظیم بودجه با توجه به شناخت کامل وی از استان تاثیرگذار باشد.
مقدسی تصریح کرد: این نشست آثار و برکات فراوانی برای مردم استان خواهد داشت و قطعا بسیاری از مشکلات با دستور ریاست مجلس شورای اسلامی برطرف خواهد شد.
محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان هم در نشست با اشاره به ارسال بخشنامه بودجه سال ۹۷ در اوایل شهریورماه به دستگاه های مختلف، بیان کرد: دستگاه های دولتی بر اساس سیاست های برنامه ششم توسعه و شرایط اقتصادی کشور، باید انتظارات خود را عنوان کنند
وی با اشاره به رقم قابل توجه درآمد استان مرکزی از محل وصولی درآمدهای مالیاتی اظهار کرد: این رقم بالغ بر سه هزار میلیارد تومان به صورت استانی و ملی است، اما متاسفانه سطح اعتبارات استانی با عنایت به این میزان درآمد مالیاتی بسیار پائین است. وی با اشاره به سهم چهار درصدی استان مرکزی از محل اعتبارات ملی گفت: این عدد نسبت به سایر استان های کشور رقم بسیار پائینی است و می طلبد برای افزایش میزان اعتبارات پایه استان، مجمع نمایندگان استان، استانداری و سازمان برنامه و بودجه اقدام عملی برای جبران کاهش اعتبارات ملی انجام داد.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام ارزشمند استاندار مرکزی با تشکیل جلسه شورای برنامه ریزی در استان با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و مجمع نمایندگان گفت: این جلسه با سه رویکرد تقویت اعتبارات در سال ۹۷ به منظور تکمیل پروژه های نیمه تمام استان که از ردیف اعتباری ملی برخوردار هستند، تعیین تکلیف برای طرح های فاقد کمیسیون ماده ۲۳ و برآوردن انتظارات جدید در حوزه آب، راه و بهداشت و درمان استان است که موجب ارتقای شاخص های توسعه ای استان و تامین زیرساخت های مناسب برای توسعه متوازن استان خواهد شد.
حسینی در ادامه گفت: در خصوص اعتبارات استانی نیز براساس برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است که پایه اعتبارات استانی را تا ۳۰ درصد جمع اعتبارات عمرانی افزایش دهد و به نوعی تلاش خواهیم کرد که این موضوع محقق شود و در کمیسیون برنامه و بودجه با ارتباطاتی که وجود دارد در چارچوب قوانین و مقررات مطالبه گر حقوق حقه مردم استان باشیم.
وی گفت: برای افزایش میزان اعتبارات استان مرکزی نیز از مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور برای سفر به استان دعوت بعمل آمده است تا طی هفته های آینده با سفر به استان و بازدید میدانی از شاخص ها و شرایط استان مطلع شوند و برای حل مشکلات کمبود آب، راه، اشتغال و صنعت و کشاورزی اقدامات موثری صورت گیرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید روی موضوع صادرات در کشور کار شده و ایرادات در این بخش حل شود، بیان نمود: باید صادرکنندگان کشور مورد حمایت بیشتری قرار گیرند و حتی می‌توان در این راستا پشتوانه‌های مستمری برای صادرکنندگان لحاظ کرد چرا که اگر صادرات با رونق جدی روبرو نشود، اوضاع اقتصادی کشور خیلی پیشرفت نمی‌کند.
نماینده مردم قم در مجلس بر لزوم حمایت مجلس از صادرکنندگان تاکید کرد و اضافه کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به موضوع برون‌زا بودن در زمینه اقتصاد توجه شده است و در این راستا باید اقدامات لازم انجام شود. رئیس قوه مقننه ادامه داد: در شرایط کنونی در کشور شرکت‌های بزرگی که بتوانند در زمینه صادرات عملکرد قابل توجهی داشته باشند وجود ندارد و باید در این راستا اقدامات اساسی صورت گیرد چرا که گاهی کم دقتی‌ در صادرات محصولات باعث می‌شود برخی از بازارها را در دنیا از دست بدهیم.
رئیس نهاد قانونگذاری در خصوص مشکلات استان مرکزی گفت: اینکه منابع مالی برای توسعه طرح‌های عمرانی در استان‌ها محدود بوده یک موضوع قابل تأمل است بنابراین باید از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌های عمرانی استفاده شود و در این راستا می‌توان از ظرفیت منابع صندوق توسعه ملی و فاینانس در پروژه‌های مختلف مانند ساخت بیمارستان استفاده شود.
لاریجانی اضافه کرد: در ساخت جاده و راه‌ها نیز موانعی وجود دارد که اگر برطرف شود بخش خصوصی سرمایه‌گذاری بیشتری در راه‌سازی انجام خواهد داد، در موضوع تقویت ناوگان ریلی نیز می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و در این راستا حمایت‌های لازم صورت خواهد گرفت. وی تصریح کرد: شرایط بالقوه برای جهش اقتصادی در کشور وجود دارد اما موضوعاتی مانند واردات بی‌رویه برخی اقلام و قاچاق کالا مانع از پیشرفت شده است که باید این مسائل رفع شود. وی ادامه داد: مسائل و مشکلات در زمینه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی در حال رسیدگی است و باید این موضوع ساماندهی شود، همچنین در بحث پرداخت یارانه‌های نقدی باید یارانه‌ به افراد نیازمند پرداخت شود تا مشکلات حل شود. رئیس مجلس در پایان گفت: مشکلات کارخانه رنو در شهرستان ساوه باید مورد رسیدگی قرار گیرد، همچنین مسائل کارخانه قند شازند نیز باید رفع شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.