خانه » جدیدترین » استاندار استاندارد نیازمندیم

استاندار استاندارد نیازمندیم

چهارشنبه ۱۵ شهریور ۹۶   شماره ۶۷۴

علی آقا ایرجی.روزنامه نگار

بعد از انتخاب شهردار، با توجه به ضرب الاجل وزیر کشور مبنی بر تعیین تکلیف استانداران و فرمانداران تا پایان شهریور ماه، بحث داغ محافل سیاسی و مدیریتی استان و موافقین و مخالفین استاندار فعلی، ماندن یا نماندن وی می باشد و از افراد متعددی به عنوان محتمل ترین گزینه ها در صورت حذف زمانی قمی نام برده می شود. با توجه به بحث هایی که همیشه در ایام انتخاب استاندار مطرح می گردد پرداختن به معیارهای استاندار مطلوب یا به تعبیری استانداردهای استاندار لازم به نظر می رسد.

بارها گفته اند و شنیده ایم که مدیر ارشد هر استان به‌مثابه رئیس‌جمهور آن استان تلقی می‌شود؛ باید دانست مدیریت استانی، مدیریتی جامع و فرابخش محسوب می‌شود و به همین دلیل افرادی که به این سمت منصوب می‌شوند، باید از تجارب عمومی وعلاوه بر آن از تجارب ویژه‌ای برخوردار باشند. ذکر این نکته ضروری است که تجارب عمومی هر استاندار مربوط به مدیریت عمومی جامعه است و هر استاندار علاوه برتجارب عمومی که شرایط آن در قوانین کشور به‌صورت واضح و مبرهن آمده است، باید دارای تجارب ویژه و تخصصی باشد. استاندار باید مدیریت بحران، مدیریت سیاسی و از مدیریت بین‌بخشی آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند بین بخش‌ها و سازمان‌های مختلف در حیطه مسئولیت خود ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب باید اذعان کرد که یک استاندار بدون داشتن این تجارب نخواهد توانست مسئولیت‌هایی که به واسطه این پست حیاتی به وی واگذار شده است را به نحو احسن به انجام برساند. لازم است که یک استاندار دارای سابقه حضور و فعالیت در وزارت کشور باشد و باید دانست که فرد منتخب برای اداره مسئولیت اجرایی هر استان باید رده‌های مختلف مدیریتی را در وزارت کشور مانند بخشداری، فرمانداری و… گذرانده باشد تا به عنوان یک مدیر موفق در حوزه مسئولیت خود بتواند عمل کند.علاوه بر این، استاندار باید با مسائل سیاسی و اجتماعی استانی که قرار است مدیریت آن را عهده دار باشد، آشنایی کافی داشته باشد. می‌توان ادعا کرد که یک استاندار موفق علاوه برداشتن تجربه مدیریتی باید آشنایی کافی با مشکلات استان تحت مدیریت خود داشته باشد. پرواضح است فردی که با مسائل فرهنگی و اجتماعی آشنا نباشد، نمی‌تواند به خوبی یک استان را با وجود مشکلات فراوان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به درستی مدیریت کند.
علاوه بر شرایطی که به عنوان ویژگی‌های یک استاندار موفق ذکر شد باید دانست شعارها و وعده‌هایی که رئیس‌جمهور به مردم می‌دهد تنها راه تحققش، از طریق مدیران استانی‌ است که وی از طریق وزارت کشور آنها را منصوب می‌کند؛ در واقع این مدیران استانی هستند که باید شعارها و برنامه‌های رئیس‌جمهور را در هر استان با اقدامات خود به منصه ظهور برسانند. با توجه به وعده‌ها و شعارهایی که آقای روحانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از آن در جریان دولت تدبیر و امید به مردم داده است و علاوه برآن نیازهایی که اکنون در بخش‌های مختلف استان احساس می‌شود، توجه به حقوق شهروندان و اعتمادسازی دولت در قبال مردم از عواملی است که می‌تواند در پیشبرد امور دولت موثر باشد.
استاندار باید اعتقاد راسخ به شعارهایی داشته باشد که دکتر روحانی در جریان انتخابات و در برنامه‌های دولت تدبیر و امید ذکر کرده است و در جهت حفظ اعتماد ملی، عملی شدن این شعارها و برنامه‌ها را در صدر عملکرد خود قرار دهند. این موضوع را هم باید دانست که تلاش برای برقرار کردن عدالت اجتماعی و اجرای حقوق شهروندی مردم از وظایف یک استاندار است. بنابراین نیاز به وجود افراد با تجربه و توانمند در مدیریت استانی یک ضرورت است. البته این شائبه از سوی برخی مطرح می‌شود که افراد باتجربه معمولا دارای میانگین سنی بالاتری هستند که در پاسخ باید ذکر کرد در مدیریت استانی، قانونی در مورد سن استانداران وجود ندارد، آنچه مهم است داشتن تجارب مدیریتی و دانش لازم برای مدیریت بحران برای هراستاندار است. هرچند در قانون یا عرف انتخاب استانداران بحثی در مورد سن آنها مطرح نشده اما یک فرد زمانی که به عنوان استاندار معرفی می‌شود باید دارای توانایی جسمی کافی برای انجام مدیریت اجرایی باشد.
باید اذعان داشت مدیریت اجرایی یک استان مدیریتی پیچیده و دارای ابعاد مختلف است بنابراین افرادی که برای اداره این پست مهم و البته سخت انتخاب می‌شوند باید علاوه بر اینکه دارای تجربه مرتبط در وزارت کشور هستند، از دانش و توان کافی برای بر دوش کشیدن این مسئولیت مهم بهره‌مند باشند. یک استاندار باید به لحاظ نشاط جسمی توان انجام مسئولیت‌های اجرایی را داشته باشد. از آنجا که همه کارشناسان معتقدند یک استاندار باید دارای تجربه برای قبول مسئولیت این پست مهم باشد اما داشتن نشاط جسمی کافی هم می‌تواند به مدیر اجرایی کمک می‌کند تا بتواند مسئولیت خطیری که بر عهده گرفته است را به نحو احسن انجام دهد. با توجه به مطالب پیش گفته شده ، از امام جمعه مرکز استان و مجمع نمایندگان، توقع و انتظار می رود با توجه به واقعیت های حاکم بر فضــــای سیاسی – اجتماعی، اقتصادی – صنعتی و فرهنگی استان و به خصوص شهر اراک، استانداری استاندارد از وزیر کشور و هیات دولت برای استانمان طلب نمایند و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکرده و به خاطر منافع جناحی یا سیاسی و بعضا اقتصادی به این درخواست حداقلی پشت پا نزنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.