خانه » پیشنهاد سردبیر » از نفس افتاده

از نفس افتاده

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۲۴

گفتگوی وقایع استان با علی اصغر بیگدلی کارشناس مسائل ورزشی و اقتصاد ورزش درباره وضعیت ورزش استان مرکزی

از نفس افتاده

یاسر هویدی

در ادامه سلسله گزارش های سرویس ورزشی وقایع استان درباره وضعیت کنونی ورزش استان مرکزی تصمیم گرفتیم با صاحب نظران و کارشناسان خبره این امر در سطح کشور نیز هم صحبت شویم و به این وسیله بتوانیم به نگاه بهتری از دلالیل عقب ماندگی ورزش در استان مرکزی دست یابیم. در شماره امروز گفتگوی ما با دکتر علی اصغر بیگدلی که سال هاست در سطح اول ورزش و در منصب های گوناگون حضور دارند و هم اکنون به تدریس علم اقتصاد در ورزش می پردازند را خواهید خواند. دکتر بیگدلی سال ها مشاور ارشد وزیران ورزش بوده اند و سوای تدریس در مراکز عالی دانشگاهی در زمینه تربیت بدنی و اقتصاد در ورزش، سال ها مشاور ارشد اقتصادی باشگاه های فوتبال کشور بوده و هستند.

دکتر بیگدلی ممنونم که زمان خود را به ما اختصاص داده اید و با وجود سختی های مصاحبه از راه دور، با ما با صبوری همراه شدید. برای شروع گفتگو از میزان شناخت خود از ورزش استان مرکزی برای ما بگویید.
ابتدا باید سلام گرمی به مردم خوب اراک، ساوه، خمین و دیگر شهرهای استان مرکزی داشته باشم و عنوان کنم خیلی برایم جالب بود این پیگیری و اصرار شما به جهت اینکه در خصوص ورزش استان مرکزی گفتگویی داشته باشیم و این نشان از زنده بودن رسانه و روزنامه در استان مرکزی دارد. در خصوص سئوال شما باید عنوان کنم استان مــرکزی بـه دلیل نقش فوق العاده استراتژیکی که در کشور و جغرافیای صنعتی و سیاسی ایران دارد همواره نه تنها از سوی من بلکه برای همه کارشناسان امر ورزش در حوزه های گوناگون پیگیری می شود، خصوصا حالا که وضعیت اقتصادی کشور بسیار حساس شده و کارخانه های بزرگ استان مرکزی که منبع اصلی تغذیه ورزش بوده اند یا تعطیل می شوند و یا تحت تحریم قرار می گیرند، نگاه ها بسیار دقیق تر از قبل خواهد بود. سوای مواردی که عنوان کردم استان مرکزی اخیرا در رشته هایی مانند سپک تاکرا، کانوپولو، هاکی و چند رشته دیگر درخشش خیره کننده ای داشته و در این رشته ها نقش محوری ایفا می کند و فوتبال شما هم که مدام در دسته اول دست و پا می زند، همین باعث می شود که همواره ورزش استان مرکزی در تیررس نگاه کارشناسان ورزش در فضایی خارج از تعریفات جغرافیایی قرار گیرد.

با توجه به تخصص اصلی شما که اقتصاد ورزش است وضعیت اقتصادی ورزش استان مرکزی را چگونه ارزیابی می کنید ؟
اقتصاد ورزش در ابعاد مختلفی قابل ارزیابی است، از اقتصاد خرد تا اقتصاد کلان؛ یا حتی اقتصاد سیاسی و اقتصاد تجاری؛ به عنوان نمونه، حتی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ در جهان با ورزش در تعامل هستند. اگر در ۲۰ سال گذشته به شرکت مایکروسافت پیشنهاد اسپانسری یک باشگاه انگلیسی را پیشنهاد می‌دادید، آنها دنبال دلایل توضیح و تشریح بودند، حتی هیات‌مدیره این شرکت‌ها توجیه نمی‌شدند، اما امروزه خود شرکت‌ها به دنبال باشگاه‌ها می‌آیند این را گفتم که بدانید در خصوص چه موضوع بسیار حساس و مهمی می خواهم سوالتان را پاسخ دهم. یکی از مشکلاتی که در ورزش استان مرکزی داریم، این است که ما تاکنون ورزش استان را به صورت حرفه‌ای از نظر اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار ندادیم، یا اگر حرف‌هایی هم زده شده است، به صورت جزیره‌ای و گوشه‌ای بوده و در مقیاس کلان به کل ورزش استان تعمیم داده نشده است. من تاکنون هیچ تحلیل بنیادی از اقتصاد ورزش مشاهده نکرده‌ام که مختص به ورزش استان مرکزی و با استناد به شرایط اقلیم و سیاست و صنعت استان باشد. البته مطالعات درحد پایان‌نامه‌های دانشجویی صورت گرفته است اما هیچ گاه به حوزه سیاستگذاری راه نیافته است. این اتفاقی است که در استان هایی مثل اصفهان، تهران، خراسان رضوی و تا حدودی خــوزستان رخ داده و همین امــر یکی از اصلی ترین دلایلی است که این استان ها به قطب های اصلی ورزش ایران تبدیل شده اند. متاسفانه یکی از دلایل عقب ماندگی ورزش استان مرکزی این است که مسئولان ورزش استان مرکزی علاقه ای به تدوین برنامه های اقتصادی ندارند اینکه می گویم علاقه ای ندارند کمی با پوشش صحبت کردم و اگر بخواهم عریان تر و به قول معروف رک تر بگویم این است که شاید تخصصی هم در این زمینه نداشته باشند آدمیزاد گرد مسائلی که تخصصی در آن ندارد نمی رود طبیعتا. من برای شما الان مثالی می زنم که هم روشن تر شوید و هم دست مریزاد بگویید که چقدر مسائل ورزش اراک را دنبال می کنم ببینید یک تیم بسکتبالی دارید شما بنام نبوغ سرمایش اگر اشتباه نکنم که کاملا خصوصی است و چند سال است که دارد سرمایه گذاری می کند، پارسال تا نفس آخر برای سهمیه لیگ برتر آمد که دیگر بُرید. بسکتبال شهرداری هم داشتید که نابود شد و از بین رفت و میلیاردی پول را به هدر داد. وقتی از نگرش الزام برنامه اقتصادی صحبت می کنم این در نبوغ سرمایش جلوه می کند که شک نداشته باشید دیر یا زود در سوپر لیگ بسکتبال کشور خواهد بود و وقتی از نبود دید اقتصادی صحبت می کنم یعنی بسکتبال شهرداری شما که نابود شد، یعنی تیم فوتبال شما که نزدیک به ۱۵ سال است با اسامی مختلف و رنگ پیراهن های مختلف در لیگ یک حضور دارد و به هیچ جایی نرسیده و نخواهد رسید

از فوتبال اراک و درماندگی اش صحبت کردید. بد نیست نقبی بزنیم به این موضوع و نظر شما را در خصوص انفعال فوتبال اراک جویا شویم.
فوتبال در اراک به نظر من ریشه اش را بین مردم از دست داده است همین الان شما به من بگو در بازی های خانگی تان با توجه به استادیوم مجهزی هم که در مرکز شهر دارید و دسترسی به آن آسان است آیا بیشتر از ۱۵۰۰ نفر در حساس ترین بازی های این فصل که اوضاع تیم هم بد نیست به استادیوم می آیند؟ این یک دلیل، دلیل بعدی هم به نظر من در اراک از نبود مدیر درجه یک فوتبال که البته سالم هم باشد و عاشق فوتبال هم باشد مانند سعید آذری که خود برندی است در مدیریت فوتبال ایران رنج می برید. اگر یک مدیر درست حسابی و کارکشته در فوتبال داشته باشید خیلی از مشکلات شما حل می شود. و دلیل بعدی اینکه کارخانه آلومینیوم که خیلی هم در زمینه فوتبال اراک زحمت کشیده است هنوز تکلیف خودش را با خودش مشخص نکرده که آیا می خواهد به سطح اول فوتبال که همان لیگ برتر است بیاید و یا می خواهد مالیات ندهد؟ این موضوع هم اگر مشخص شود راه روشن تری در ادامه حیات فوتبال اراک خــواهید داشت.

ورزش در مناسبات کشوری و یا بین المللی به چه مرزهایی از اهمیت رسیده است و استان مرکزی آیا در این زمینه عملکردی داشته است؟
مرزهای ورزش در حال حاضر بیش از هر چیزی که فکر کنید فراتر رفته است. در حالی که ورزش در اقتصاد کشور نقش موثری در حوزه تولید درآمد ملی دارد در دنیای امروز هم ورزش یکی از بهترین، قوی ترین و مهمترین ابزارهـــایی دستیابی به اهداف در دیگر زمینه هاست. یعنی تحولات ورزش جهانی مصادف با تحولات و رویدادهای دیگر می‌شود و این موضوع نشانگر قدرت نفوذ ورزش در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی است. به عنوان مثال تا قبل از برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل، تظاهرات پیاپی را در این کشور شاهد بودیم، اما در زمان برگزاری و بعد از آن شاهد تظاهرات و شلوغی‌ها نبودیم یا اگر وجود داشت بسیار اندک و جسته گریخته بود و مردم در روز‌های بازی تیم ملی برزیل و سایر جهان در حال تماشای این مسابقات بودند. خب این اثر ورزش روی تحولات و خیزش‌های سیاسی را نشان می‌دهد. بنابراین رابطه اقتصاد و ورزش و سیاست بدل به ارتباطی تنگاتنگ شده است. اگر بخواهم بی پرده صحبت کنم در ورزش استان مرکزی خیلی درونمایه ندارید که بتوانید با آن برای توسعه زمینه های دیگر ارتباط بزنید، به دلیل عملکرد های ضعیف طی سالیان متمادی ورزش شما که استعدادهای بی نظیری مانند حسین عسگری دوچرخه سوار را داشته از نفس افتاده است و سخت است برایم که این واقعیت را بگویم که ورزش استان مرکزی دارد به درون مرزهای این استان بر می گردد و خیلی صحبتی از اراک و استان مرکزی خارج از مرزهای استان نیست.
الان شما استان اصفهان را برای سه ماه رصد کنید ببینید چند رویداد کشوری و بین المللی ورزشی را میزبانی می کند خواهش می کنم شما در روزنامه وقایع استان این را بعنوان یک کار مطالعاتی انجام دهید و اصفهان را سه ماه زیر نظر بگیرید ببینید چه حجمی از پول به دلیل این میزبانی ها وارد اصفهان می شود و در کنار آن دیگر برنامه های استانی منتشر می شود، سوای بهبود عملکرد مداوم ورزشکاران آن شهر ببینید چقدر اقتصاد این استان پویا تر می شود بی دلیل نیست که در ورزش کشور همه جا صحبت از اصفهان است بخاطر این است که تفکر مطلوب اقتصادی را به خدمت ورزش درآورده اند.

آقای دکتر بعنوان پرسش آخر راه حل شما برای برون رفت ورزش استان مرکزی از رخوت کنونی چیست؟
‌ببینید وقتی مسئولان دولت در اراک که وظیفه اداره استان را دارند، بخواهد کسب اعتبار و مشروعیت کند، از ورزش استفاده می‌کند، ورزش زمانی به اعتبار و وجهه مسئولان کمک می کند که دارای برنامه باشد. نوع نگاه مسئولان استان در حال حاضر نگاه مناسبی است ولی این تمام ماجرا نیست، ببینید آقای آقازاده به جرات به زعم من ورزشی ترین استاندار کشور است چون سال ها در بخش های مختلف وزارت ورزش خدمت کرده است و همین برای من جای تعجب دارد که با حضور چنین شخص ورزشی در استان به عنوان شخص اول تصمیم گیری چرا ورزش اراک حال و روز خوبی ندارد. نگاه آقازاده به ورزش بسیار حمایتی است خود در بطن ورزش استان قرار دارد ولی متاسفانه اینجا دو اتفاق افتاد که باعث شده ورزش استان مرکزی طراوت نداشته باشد، مورد اول اینکه مسئولان مناسبی در حال حاضر ورزش استان مرکزی را اداره نمی کنند و دوم اینکه نگاه نظارتی از سوی مسئولان استان به ورزش وجود ندارد، شما اگر اشتباه نکنم چندی پیش یک مسابقه کشتی بین المللی را میزبانی کردید. ببخشید مگر اراک کشتی دارد؟ مگر استعداد دارید در کشتی مانند هاکی مانند کانوپولو؟ می دانید چه بودجه برای آن به هدر رفت؟ دست آوردتان چه بود؟ چه پیامی را به دنیای کشتی مخابره کردید؟ کشتی تان به کجا رسید؟ ملی پوش دارید اصلا؟ در کدام رده سنی مقام آوردید پس از آن میزبانی؟ این را موشکافی کردم که ببینید نگاه درستی وجود ندارد و اصلا نظارت و بازرسی از عملکردی وجود ندارد که اینقدر هر روز پیکر ورزش استان مرکزی نحیف و نحیف تر می شود. کار سختی در پیش است برای ترمیم ورزش استان مرکزی. ویدئویی از مشکلات تیم دختران کانوپولوی شما در فضای مجازی دست به دست می شود، واقعا قلب انسان به درد می آید که کانوپولوی شما که ورزش افتخار آفرینی برای استان مرکزی هم می باشد و استعداد های خوبی هم دارید این وضعیت دریاچه تمرینش باشد، ببخشید مگر استخر ندارید اینجا؟ یک استخر سرپوشیده پیدا نمی شود در اراک؟ انتظار دارید خانواده آن دختر بچه ها اجازه دهند جگرگوشه های شان ورزش را ادامه دهد؟ همین می شود که شده دیگر، خروجی این بی مبالاتی ها می شود همین انزوای ورزش استان مرکزی همین رخوت و کسالتی که گریبانش را گرفته است. راستی هندبال تان کجاست؟ چقدر بازیکن درجه یک داشتید سالها پیش چقدر استعداد داشتید ، چه شد چه بر سر هندبال اراک آمد؟ در سایه بی توجهی مسئولان که هندبال را وظیفه هپکو می دانستند ریشه هندبال اراک خشکید .
در پایان امیدوارم دوباره روزهای درخشان ورزش استان شما فرا برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.