خانه » اخبار » احتمال افزایش ۲۰ درصدی حقوق معلولان

احتمال افزایش ۲۰ درصدی حقوق معلولان

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸  شماره ۱۱۲۱

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی خبر داد:

احتمال افزایش ۲۰ درصدی حقوق معلولان

بُعد خانوار به مستمری اضافه خواهد شد و مستمری به کل اعضای خانواده هم داده می شود

انفصال از خدمت دولتی و اخراج از مناصب دولتی در انتظار هر دستگاهی که قوانین حمایت از معلولان را رعایت نکند

حسن امجدی

قانون حمایت از حقوق معلولان در آخرین روزهای سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و طی نامه ای در اردی بهشت ۱۳۹۷ از سوی رییس جمهور ابلاغ گردید.
در ماده ۲ این قانون آمده است: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر ‌و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد. وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی ‌و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت، ساختمان‌ها و اماکن عمومی،‌ ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه مصوب ‌سالانه خود مناسب‌سازی نمایند.
در استان بنابر اظهارات معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی ۳۳هزار معلول با طیف‌های مختلف داریم که از این تعداد تقریبا ۱۵ هزار نفر در خود شهرستان اراک هستند.
امیرحجت نوروزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان، می افزاید: بیشترین آمار مربوط به معلولان جسمی حرکتی است و رتبه دوم معلولان ذهنی هستند و در رتبه سوم معلولان شنوایی بینایی قرار دارند و رتبه چهارم اختلالات روانی و اعصاب و روان و در آخر سالمندان هستند.
وی ادامه می دهد: حدود ۱۰ درصد جمعیت استان سالمند هستند که بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار نفر می‌شوند که تعدادی تحت پوشش ما هستند و در بحث مناسب‌سازی در راستای حمایت از این قشر در شورای عالی سالمندان هر سه ماه یک بار با ریاست استاندار برنامه‌هایی داریم که ارائه می‌شود.
نوروزی با بیان اینکه در استان مرکزی شورای عالی مناسب‌سازی و شورای عالی سالمندان هر سه ماه یکبار در استان و شهرستان‌ها انجام می‌شود گفت: بهزیستی به عنوان دبیر این شورا‌ها و به عنوان مطالبه‌گر معلولان در جلسات حاضر می‌شود و گزارش دستگاه‌هایی که عضو این شورا هستند را گرفته و نهایتا برای اجرا به دستگاه‌های مختلف نامه نگاری می‌کند.
وی ادامه می دهد: بعضی دستگاه‌ها همکاری خوبی با ما دارند و بعضی از دستگاه‌ها کمرنگ ترند، اما به این علت که استاندار و دفتر فنی استانداری رییس دو شورای مناسب سازی و سالمندان هستند، ضمانت اجرایی کار‌ها بیشتر با خود استاندار و فرمانداران شهرستان است که کمک می‌کنند مصوبات به خوبی اجرا شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای دستگاه‌های مختلف وظایفی را مشخص کرده و آن‌ها را مکلف به انجام کرده گفت: اگر احیانا هر دستگاهی که قوانین حمایت از معلولان را رعایت نکند حتی انفصال از خدمت دولتی و اخراج از مناصب دولتی هم در قانون تعیین شده و به همین خاطر ما به عنوان دستگاه مطالبه‌گر همیشه در جلسات حامی معلولان هستیم.
وی چند نمونه از کار‌های انجام شده را بیان کرد به عنوان مثال: برای اشتغال معلولین در سال گذشته و امسال توانستیم در گزینش ۳ درصد استخدامی که سازمان‌ها باید داشته باشند در جلسات گزینش این افراد یک نماینده داشته باشیم و از حقوق معلولان دفاع کنیم.
در بحث مسکن اتفاق خوبی برای معلولان افتاد وحدود ۹۵ نفر خانواده دو معلول به بالا با کمک سازمان بهزیستی و دستگاه‌های دیگر مثل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خانه دار شدند.
سال گذشته ۱۳ میلیارد تومان وام خود اشتغالی و کارفرمایی دادیم که امسال خوشبختانه این وام از ۲۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و رقم کل پولی که پرداخت شده ۳۳ میلیارد هست که سه برابر شده و با پولی که مددجو می‌گیرد اشتغال خوبی برای خودش می‌تواند ایجاد کند که به صورت قرض‌الحسنه در اختیار او قرار داده می‌شود.
در بحث معیشت حمایت‌هایی از طریق سازمان در سال جدید انجام می‌شود که به احتمال خیلی زیاد ۲۰ درصد از حقوق معلولان افزایش پیدا می‌کند و تصمیم بر این است که بعد خانوار هم به مستمری اضافه بشود که مستمری به کل اعضای خانواده هم داده شود.
قبلا به خود معلول هزینه دانشجویی می‌دادیم الان قرار است که در سال ۹۸ در صورت تامین اعتبار به اعضای خانواده هم هزینه بدهیم؛ و مواردی مانند تجهیزات پزشکی که منتظر هستیم اعتبار آن در سال ۹۸ تامین شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.