خانه » جدیدترین » آیین رونمایی کتاب فرهنگ آب و آبیاری در استان مرکزی برگزار شد

آیین رونمایی کتاب فرهنگ آب و آبیاری در استان مرکزی برگزار شد

یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸  شماره ۱۱۵۵

 به همت شرکت آب منطقه ای مرکزی و با همکاری جهاد دانشگاهی؛

آیین رونمایی کتاب فرهنگ آب و آبیاری در استان مرکزی برگزار شد

آیین رونمایی از کتاب «فرهنگ آب و آبیاری در استان مرکزی» با حضور مدیرعـامل شرکت آب منطقه ای، رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی، مؤلفین کتاب و معاونان و مدیران شرکت آب منطقه ای مرکزی در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهندس عزت اله آمره ای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ضمن خیرمقدم به مدعوین از مؤلفین کتاب تشکر و قدردانی کرد و گفت: برنامه ریزی ها در حوزه آب، کشاورزی و صنعت با چشم پوشی از تجربیات چند هزار ساله فرهنگ بومی و از بین بردن سنت ها به بسیاری از منابع آبی طبیعی لطمه زده است. به نظر می رسد بخش اعظم تنگناهای کنونی عرصه مدیریت منابع آب در ایران ناشی از کاربست الگوهای ناکارآمد و ناسازگار با اقلیم طبیعی این سرزمین است بنابراین لازم است با شناخت و مطالعه تجربیات چند هزار ساله و استفاده از آنها در سیاست گذاریها و برنامه ریزی های حوزه آب زمینه بهره برداری صحیح از این منابع فراهم گردد.
مهندس آمره ای افزود: در راستای این هدف شرکت آب منطقه ای مرکزی با تولید این کتاب تلاش نموده از طریق شناخت پیشینه فرهنگی آب و آبیاری و استفاده از الگوهای کنونی و گذشته آن و ارائه راهکارهای علمی به مراجع سیاستگذار و برنامه ریز در جهت حفظ و توسعه منابع آبی زمینه جلوگیری از گسترش بحران را بیش از پیش فراهم نماید.
وی ادامه داد: این کتاب ماحصل یک کار تحقیقاتی است که با همکاری جهاد دانشگاهی انجام شد و در استان مرکزی نظیر ندارد و نسبت به موارد مشابه در کشور از جامعیت بیشتری برخوردار است و می تواند یک الگوی مناسب برای سایر استانها باشد.
مهندس آمره ای گفت: ما قاعدتاً باید آداب و رسوم و شیوه های قدیمی و سنتی خود را مدون کنیم تا به دست نسل های آینده برسد و این کتاب آیین و سنتی که در گذشته در مورد منابع آب مورد توجه گذشتگان ما در استان بوده را گردآوری کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ضمن اشاره به محتوای این کتاب خاطر نشان کرد: با مطالعه این کتاب خواننده به اهمیت آب و ارزش بالای آن در بین گــذشتگان پی می برد و متوجه می شود که آنها آب را یک کالای مقدس می شمردند.
وی افزود: ما به این موضوع واقف هستیم که در بحث آب دیگر دوران عرضه و مدیریت عرضه تمام شده و در حال حاضر بحث مدیریت بهره برداری بهینه از منابع آب مطرح است و ما در این خصوص آمادگی خود را جهت همکاری با بخش های مختلف و انجام طرح های پژوهشی اعلام می داریم.
مهندس آمره ای به برنامه ملی سازگاری با کم آبی اشاره کرد و گفت: مفهوم برنامه ملی سازگاری با کم آبی این است که کشور ما کشور کم آبی است و بنابراین ما نمی توانیم با کم آبی یا خشکسالی مقابله کنیم و باید خودمان را با کم آبی سازگار کنیم همانگونه که گذشتگان ما این کار را کردند.
وی بیان کرد: برنامه های سازگاری با کم آبی در استان تهیه شده و به زودی به تصویب خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با بیان اینکه آنچه ما مصرف می کنیم بیش از آنچه است که باید مصرف بشود، اضافه کرد:۶۷۰ میلیون مترمکعب باید از مصارف در بخش های مختلف کم کنیم تا برسیم به آب قابل برنامه ریزی و عموماً این آب برمی گردد به بخش کشاورزی که باید این میزان مازاد بر مصرف آب را طی هفت سال یعنی تا افق طرح که سال ۱۴۰۵ است، کاهش دهیم.به بیانی دیگر ما باید سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون مترمکعب از مصرف آب زیرزمینی کاهش دهیم تا بتوانیم کسری مخزن آب زیرزمینی امان را جبران کنیم و یک مدیریت جامعی در مدیریت منابع آبی داشته باشیم.
وی ادامه داد: استان مرکزی عموماً متکی به آب زیرزمینی است و ۸۰ درصد از نیازمان از طریق آب زیرزمینی تأمین می شود ولی با این حال استان در شرایط بحرانی قرار ندارد و ما هم امیدواریم با مشارکت و همراهی مردم به خوبی منابع آبی استان را مدیریت کنیم.
در ادامه این نشست رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به فعالیت های این سازمان در حوزه های مختلف گفت: این فعالیت ها در گروه های مختلفی همچون گروه پژوهشی توسعه اجتماعی، گروه پژوهشی توسعه اقتصادی و گروه پژوهشی توسعه شهری صورت می پذیرد.
مهندس شهرجردی ادامه داد: این طرح تحقیقاتی در گروه پژوهشی توسعه اجتماعی جهاد دانشگاهی و با مشارکت شرکت آب منطقه ای مرکزی انجام شد که امیدواریم این کار تحقیقی ارزشمند مورد استفاده همگان و مسئولان قرار بگیرد.
در این نشست دکتر زهره شهبازی یکی از مؤلفین کتاب آب و آبیاری بیان کرد: این کتاب در ۲ بخش قابل توضیح است یکی به لحاظ بخش ساختاری که کتاب در ۶ بخش نگاشته شده است و یکی به لحاظ محتوایی که کار کاملاً بر اساس متدهای علمی انجام شده است و سعی شده از همه ابعاد به موضوع نگاه شود.
دکترشهبازی خاطر نشان کرد: این کتاب در استان مرکزی نظیر ندارد و نسبت به موارد مشابه در کشور از جامعیت بیشتری برخوردار است.
وی ادامه داد: این کتاب موضوعاتی همچون آب و مساله مندی فرهنگی آن، تقدس آب در میان ملل و ادیان مختلف، مشاغل مرتبط با آب و آبیاری، منابع آب و سازه های آبی، نظام های آبیاری و آیین ها و مراسم مرتبط با آب از گذشته تاکنون در استان مرکزی را شناسایی و بررسی نموده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.