خانه » جدیدترین » آیین رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت پسماند «اکو» برگزار شد

آیین رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت پسماند «اکو» برگزار شد

شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱   شماره ۱۵۶۵

آیین رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت پسماند اکو با حضور مدیران و مسئولان استانی و شهری در محل فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وقایع استان، شهردار اراک در این آیین گفت: در سبک زندگی انسان امروز تولید زباله اجتناب ناپذیر است به گونه ای که ما امروز با بحران ازدیاد زباله در دنیا روبرو هستیم که این امر بسیج مسئولان و عوامل اجرایی را می طلبد. علیرضا کریمی افزود: در اراک هر نفر روزانه به طور میانگین ۵۵۰ گرم زباله تولید می کند که خوشبختانه این رقم از میانگین کشوری پایین تر است. حدود ۳۰درصد از این پسماندها خشک هستند که اگر ۱۰ درصد از این میزان قابل بازیافت باشد نتایج اقتصادی و زیست محیطی مطلوبی را به همراه خواهد داشت. وی اظهار کرد: از ضروریات توسعه پایدار مقابله با این بحران خواهد بود. کارشناسان دو راهکار عمده برای این کار در نظر گرفته اند که اولی کاهش تولید پسماند و دیگری بازیافت زباله است که در دنیا مرسوم شده است. کریمی خاطرنشان کرد: در کشور مقوله بازیافت زباله از طریق شهرداری ها در حال پیگیری است، امروز گفته می شود طلایی ترین روش بازیافت مقوله تفکیک از مبدا است که در راستای حفظ محیط زیست به کار گرفته می شود.
وی ادامه داد: برای موفقیت در انجام این روش ما باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم. محور این طرح خانواده ها هستند و بدون مشارکت عموم این طرح عملی نخواهد شد و برای تحقق این امر نیازمند آگاهی رسانی به شهروندان است. در این راستا درنظرگرفتـــن سیستم های تشویقی سودمند خواهد بود.
شهردار اراک یادآور شد: اقتصادی از سال ۹۱ این کار به شکل کلاسیک و بدون استفاده از فضای اینترنتی انجام می شد و نهایتا کار ناتمام ماند و امروز به شکل نوین و بهینه تری تفکیک زباله در اراک پیگیری می شود. کریمی اشاره کرد: حدود ۳۵ دستگاه واحد مکانیزه و ۵ دستگاه غیرمکانیزه روزانه به جمع آوری پسماند شهری در اراک می پردازند و ما امیدواریم با همکاری مردم طرح هوشمند مدیریت پسماند به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده است دست یابد.
مهدی زندیه وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این آیین در خصوص عملکرد کارگروه مدیریت پسماند استان گفت: ما به دنبال ساماندهی مقولات زیست محیطی در این کارگروه هستیم و تجمیع محل های دفن پسماند را پیگیـری می کنیم. وی افزود: مراکز دفن در برخی روستاها و شهرستان های استان به صورت بهداشتی احداث نشده بود و امروز موفق شدیم محل های مناسبی را برای این دفن درنظر بگیریم و تا حدود بسیاری کار تجمیع دفن را به انجام رسانده ایم. زندیه وکیلی اشاره کـــرد: فعالیت های بازیافت زمانی اقتصادی خواهد بود که تناژ پسماندها بالا برود و همین مســاله اهمیت تجمیع محل های دفن زباله ها را یادآور می شود. وی ادامه داد: با توجه به قانون تولید کننده موظف است پسماندهای عفونی را جمع آوری بی خطرسازی و امحا کند و وضعیت بدی در این زمینه در شهر وجود داشت که در نهایت با همکاری دستگاه های ذی ربط تسهیل شد و مراکز دولتی از طریق سازمان مدیریت پسماند و مراکز خصوصی از طریق یک شرکت بـه بی خطرســازی زباله های خود می پردازند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی ضمن اشاره به اینکه کار تفکیک زباله و بازیافت یک کار اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی است، گفت: تفکیک از مبدا در برخی شهرها و روستاهای استان درحال انجام است و باعث کاهش وزن زباله هــا و بهداشتی تر شدن آن می شود که خوشبختانه با همت مدیریت شهری طرح تفکیک از مبدا به شکل بهینه تری پیگیری شده است. وی خاطرنشان کرد: این طرح باید با فرهنگ سازی و همکاری رسانه به طور گسترده تری دنبال شود و در کنار آن لازم است کار پردازش و تولید کود کمپوست از پسماند و گرانوله کردن آن که در هشت سال اخیر بلاتکلیف مانده بود نیز از طریق مدیریت شهری پیگیری شده و به نتیجه برسد.
سید وحید میرنظامی رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز در آیین رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت پسماند اکو ضمن تسلیت جانباختگان در حادثه قطار یزد گفت: تفکیک از مبدا در وهله اول یک مقوله فرهنگی است که با همکاری خانواده ها و مدارس انجام خواهد شد و نیاز است در این زمینه آموزش های بسیاری برای تثبیت این فرهنگ در شهروندان صورت بگیرد. وی افزود: اگر در دفن زباله دقت لازم اعمال نشود ممکن است مواردی چون نشت شیرابه ها به آب های زیرزمینی مشکلات بهداشتی بسیاری را برای شهروندان به همراه آورد. میرنظامی تصریح کرد: از طرفی تجزیه زباله های خشک سال ها به طول می انجامد و حداقل تاثیری که طرح تفکیک از مبدا دارد این است کـــه زباله های تر و خشک جدا می شوند و به چرخه بــاز می گردند. وی ادامه داد: گذشته از مباحث اجتماعی و فرهنگی مقوله پسماند می تواند چرخه اقتصادی عظیمی را در کشور ایجاد کند.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نیز در حاشیه آیین رونمایی سامانه هوشمند مدیریت جمع‌آوری پسماند خشک از مبدا گفت: با آغاز به کار سامانه هوشمند مدیریت جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان می‌توانند با دانلود و نصب اپلیکیشن «اکو»، پسماندهای خشک خود را تحویل دهند و هزینه آن را دریافت کنند. مهدی فدوی ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک پس از بررسی نحوه اجرای طرح تفکیک از مبدا در شهرهای مختلف، دلایل شکست این طرح را در بسیاری از شهرهای کشور بررسی کرد و برهمین اساس برنامه تفکیک از مبدا در شهر اراک را طراحی کرد و در دستور کار خود قرار داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.