خانه » پیشنهاد سردبیر » آماده باش برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری در استان مرکزی/شعله های پرصدا

آماده باش برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری در استان مرکزی/شعله های پرصدا

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶  شماره ۸۰۸

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

صدای ناله ها دردآور، چشم های بسته شده با باندهای خونی، اندامی که تاول زده اند و باز صدای ناله، صدای انفجار و دیوارهایی که به یکباره فرو می ریزند و چشمانی مبهوت از این تصاویر. از همان روزهای اول اسفند در کنار تمام تب و تاب برای استقبال از سال نو صداهای انفجارهای بلند و کم نیز به گوش می رسد که در کنار خانه تکانی و خرید عید و … بخش لاینفک این روزها است صداهایی که به چهارشنبه آخر سال ختم می شود. در فرهنگ باستان ایرانی شب آخرین چهارشنبه سال گرامی داشته و جشنی که در آن شب برپا می شده در واقع سرآغاز جشن های نوروزی بوده است؛ اما این سور و جشن نوروزی که با آواز و رنگ سرخ آتش همراه بود و فلسفه خود را داشت در دهه های اخیر به دلیل تغییر در روند برگزاری شکل و شمایلی ترسناک به خود گرفته است تا شادمان گونه. به طوریکه از همان روزهای اول اسفند خبرها از انفجارها، مصدومیت و دستگیری ها در ارتباط با مواد مخدر آغاز می شود و رسانه های مختلف با پخش تصاویری از جوان هایی بر روی تخت بیمارستان با سر و صورتی خونین سعی در متوجه کردن جوان ها و نوجوانان به عواقب استفاده از موادی می کنند که بی شک در دسترس تمام آن ها است مانند تمام مواد آسیب زای دیگری که در کسری از ثانیه مهیا می شود. طبق آمار در شب چهارشنبه سوری در سال گذشته بیشترین افراد آسیب دیده نوجوانان و جوانان بوده اند و ۶۶ درصد از آسیب دیدگان نوجوان بودند که ۸۰ درصد آن ها نوجوانان پسر بوده اند. در چهارشنبه سوری سال ۹۵ ، ۵۰۰ نفر در بیمارستان ها بستری شدند،۳۰ نفر دچار معلولیت شدند و ۱۶ نفر نیز از دنیا رفتند. متاسفانه در این میان یک چهارم افراد آسیب دیده از رهگذران و عابرین بودند.
وقایع چهارشنبه سوری آنقدر نگران کننده است که دیگر پای قانون و مجازات نیز به وسط کشیده شده است. در قانون مجازات های مختلف برای انواع هنجارشکنی های در ارتباط با چهارشنبه سوری وجود دارد. طبق قانون خرید، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه جرم است و مرتکبین مطابق ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، مجازات خواهند شد. استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی، اخلال در نظم و آسایش عمومی محسوب و برابر ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مستوجب حبس از ۳ ماه تا ۱ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق است. چنانچه بر اثر استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی برای اطفال و زنان مزاحمت ایجاد شود، مرتکبین مطابق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد. آتش زدن اموال متعلق به دیگران به وسیله مواد منفجره طبق ماده ۶۷۸ قانون مجازات اسلامی ۲ تا ۵ سال حبس دارد. چنانچه استفاده از مواد منفجره و محترقه موجب ایراد صدمات بدنی و جانی به دیگران شود مرتکب، حسب مورد به قصاص یا دیه محکوم خواهد شد.
پلیس استان مرکزی نیز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرده با هرگونه هنجارشکنی در شب چهارشنبه سوری با قاطعیت برخورد می شود و هنجارشکنان، تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند بود. همچنین وسایل نقلیه ای که از هنجارشکنان در چهارشنبه آخرسال توقیف شود نیز تا پایان تعطیلات نوروزی ترخیص نخواهد شد. این طرح در کلیه شهرهای استان مرکزی اجرا می شود.
در کنار اقدامات برخوردی و قهری با متخلفینی که اقدام به تولید و توزیع مواد محترقه می کنند برخی تحرکات فرهنگی در زمینه فرهنگسازی در این خصوص در حال انجام است از جمله راه اندازی پویش «نه به مواد آتش زا و خطرناک»؛ اما با این وجود همچنان صدای انفجار مواد محترقه لرزه به اندام هر فردی به خصوص عابران و رهگذران می اندازد. انفجاری که ممکن است در چند قدمی هر کدام از ما رخ دهد. با نزدیک شدن به چهارشنبه سوری آمار آسیب ها و انفجارها در نقاط مختلف هم نیروی انتظامی و هم مراکز بهداشتی استان مرکزی در آماده باش قرار دارند.
فرماندهی انتظامی استان مرکزی در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد: پلیس برابر قوانین و مقرارت، مصوبات شورای تامین و دستور دادستانی با افراد خاطی که در مراسم چهارشنبه آخر سال به نوعی ناهنجاری ایجاد می‌کنند برخورد خواهد کرد، این افراد تا پایان تعطیلات میهمان پلیس خواهند بود و خودرو‌های آنان نیز توقیف می‌شود
سردار کیومرث عزیزی آخرین آمار برخورد با متخلفین را اینگونه اعلام کرد: در اسفندماه امسال ۱۷۱ هزار ۴۰۰ انواع ترقه کشف شده که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری در این حوزه رخ داده، اما تاکنون ۲۱۲ کیلو اکلیل و سرنگ کشف شده و این در حالی است که این میزان در سال گذشته تنها یک کیلو‌گرم بوده، متاسفانه رشد این حوزه چشمگیر بوده که جای نگرانی دارد؛ به این آمار همچنین کشف ۵۷هزار عدد انواع مواد محترقه و ۷ کیلو مواد پیش ساخت در شهرهای اراک فراهان، ساوه، زرندیه، خمین و خنداب و دستگیری۷ فروشنده و توزیع کننده مواد محترقه غیرمجاز دستگیر در روزهای گذشته را نیز باید اضافه کرد.
همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: به منظور ارائه خدمات درمانی مطلوب به حادثه دیدگان احتمالی چهارشنبه آخرسال و امدادرسانی به آنها، با تمام توان لجستیکی و نیروی انسانی خود آماده ارائه خدمات درمانی و بهداشتی لازم در استان مرکزی هستیم.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا دکتر حسین سرمدیان در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در چهارشنبه پایان سال اظهار کرد: تمامی بیمارستان‌های استان به‌ منظور ارائه خدمات درمانی مناسب و مطلوب به حادثه دیدگان احتمالی چهارشنبه آخر سال در آمادگی کامل هستند و در روز های گذشته، مراکز بهداشتی و درمانی استان و همچنین تمامی آمبولانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی به منظور آمادگی بیشتر مورد بررسی و بازدید قرار گرفته اند و نیروها و پزشکان مجربی برای درمان آسیب های چشم، سوختگى، ارتوپدى و جراحی پلاستیک از ساعت ۸ صبح روز سه شنبه ۲۲ اسفند تا ساعت ۸ صبح روز بعد در بیمارستانها آنکال و در رشته چشم پزشکى مقیم هستندکه در آماده باش خواهند بود.
وی با اشاره به استقرار تیم های امدادی اورژانس ۱۱۵ استان به منظور امدادرسانی فوری به حادثه دیدگان احتمالی در مراکز اصلی شهرهای استان تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن چهارشنبه آخرسال بیش از دویست پزشک، پرستار، تکنسین فوریت های پزشکی در ۳۵ پایگاه شهری و جاده ای با بکارگیری آمبولانس های مجهز و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، کلیه مناطق استان مرکزی را پوشش امدادی می دهند و آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ جهت امدادرسانی سریعتر به مصدومین و مجروحین احتمالی در محل های امن در شهرهای استان مستقر هستند.
سرمدیان در خصوص اقدامات انجام شده ویژه چهارشنبه آخر سال گفت: طی هفته های گذشته دانش آموزان استان در خصوص خطرات احتمالی این روز ، آموزش های لازم را توسط تیم های آموزشی دانشگاه دیده اند تا با افزایش سطح آگاهی و ایجاد نگرش پرهیز از خطر شاهد کاهش مصدومان این شب باشیم.
وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه در سال گذشته ۹۴ نفر در استان قربانی حوادث چهارشنبه پایان سال شدند که ۶۰ نفر به صورت بستری و ۳۴ مصدوم نیز به صورت سرپایی از خدمات درمانی بهره مند شده اند.
همچنین «سید محمد جمالیان» رئیس بیمارستان ولیعصر (عج) اراک در خصوص وضعیت مصدومین چهارشنبه سوری در اراک به تسنیم گفته است: « سال گذشته آمارتلفات ناشی از چهارشنبه آخر سال به نسبت سال‌های گذشته کمتربود و خوشبختانه امسال هم در برابر آمار سال پیش کاهش بیشتری داشته‌ایم، این کاهش آسیب از حوادث چهارشنبه سوری نتیجه اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در زمینه اتفاقات ناخوشایند بوده که به خوبی در اذهان مردم برای جلوگیری از اعمال پرخطرتاثیر گذاشته است. شایع‌ترین اتفاق که با آن مواجه هستیم در این شب‌ها سوختگی بوده که از سوختگی درجه یک سطحی تا سوختگی درجه ۴ عمقی را در برمی‌گیرد، بیشتر این سوختگی‌ها اسکارپ‌هایی را در صورت از خود به جا گذاشته که تا آخر عمر اثرش باقی می‌ماند، که در این زمینه هم خوشبختانه میزان سوختگی‌ها با درجات بالا در حال کاهش است. در چندسال گذشته در۴عمقی زیاد داشته‌ایم ولی در حال حاضر بیشتر سوختگی‌ها درجه ۲ و درجه ۳ سطحی هستند. در سال‌های قبل موارد قطعی عضو داشتیم که در خود بیمارستان ولیعصر(عج) اراک انجام شد که به سبب انفجار مواد محترقه در دست بود که منجر به پارگی تمامی تاندون‌های دست شده بود و هیچ راه درمانی به غیر از قطع عضو نداشت، یکی از این موارد از شهرستان ازنا ارجاع به اراک شده بود، خوشبختانه در سال گذشته هیچ مورد قطع اعضاء وجود نداشت. یکی از آسیب‌های شایع در زمینه سوختگی ناحیه صورت، سوختگی و پارگی قرنیه چشم بسیار زیاد اتفاق می‌افتد که به کاهش دید منجر شده و یا نابینایی کامل را بدنبال دارد، یک مورد نابینایی مطلق هم در سال‌های گذشته وجود داشت که در سال قبل این مورد هم گزارش نشده است. یکی ازموارد دیگرآسیب‌های چهارشنبه سوری و جراحات آن می‌توان به آسیب‌های ریوی به سبب استفاده از موادی که بر روی ناحیه ریه اثر بیشتری از تخریب می‌گذارد اشاره کرد که در نتیجه ساخت و ساز و تهیه مواد آتش‌زا بروز می‌کند.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.