خانه » پیشنهاد سردبیر » آلودگی هوای اراک با وزش باد و طوفان به مرز هشدار رسید/خفگی

آلودگی هوای اراک با وزش باد و طوفان به مرز هشدار رسید/خفگی

پنجشنبه ۱۳ آبان ۹۵ شماره ۴۵۵
وقایع استان:

آلودگی هوای اراک دیگر یک مسئله عادی برای مردم و بخشی از روزمره آن ها شده است، و دیگر می دانند که ممکن است همین فردا که از خواب بیدار شدند خبری از خورشید نباشد و دوباره همه شهر در شرایط هشدار و تعطیلی قرار گرفته باشد،
آلودگی هوای اراک این بار به مدد تندبادهای موسمی دوباره ترمز بریده و گرد و غبار بار دیگر نفس های اراکی ها را به شماره انداخته است، داستان آلودگی در هر فصل برای اراکی ها یک جور خود را آشکار می کند یکبار گرما آن را تشدید می کند، یکبار وارونگی هوا و حالا هم که باد و طوفان. پرونده آلودگی هوای اراک سال هاست که باز است و هنوز هیچ تصمیم مثمر ثمری در این مورد گرفته نشده است و مصوباتی که در مورد طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بود هنوز به سرانجام نرسیده است.
کلانشهر اراک تا به امروز ۸۲ روز آلوده را پشت سر گذاشته است یعنی بیشتر از نیمی از روزهای امسال مردم روزهای آلوده ای را تجربه کرده اند، البته آلودگی در اراک به دلایل مختلفی از جمله صنایع آلاینده و عوامل میحطی و جغرافیایی چون همجواری با تالاب کویری میقان، در معرض چشمه های تولید غبار نمکی و ایجاد ریزگرد با منشاء محلی در کنار گرد و غبارهای وارداتی همیشگی است؛ ولی میزان غلظت آلودگی و ریزگردها در برخی روزها شرایط نامطلوب و هشدار را ایجاد می کند.
به دلیل شرایط نامطلوب هوا و وزش باد شدید از روز سه شنبه وضعیت هوای اراک دوباره به شرایط نامطلوب رسید به طوریکه در روز چهارشنبه ستاد بحران استان تمام مدارس استان را تعطیل کرده و از گروه های حساس چون کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران خواسته تا از خانه خارج نشوند. به گزارش وقایع استان طبق اعلام هواشناسی در روز چهارشنبه سرعت وزش باد در اراک به ۵۸ کیلومتر بر ساعت رسید و این روند ادامه دار عنوان شده است به طوریکه هواشناسی طی اخطاریه اعلام کرد که ممکن است در برخی نقاط استان سرعت باد است به ۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد. باد و طوفانی که باعث افزایش ریزگردها و گرد وغبار در سطح شهر اراک شد و آسمان این شهر را تیره کرد، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با مهر در خصوص هوای ناسالم اراک هشدار داد و گفت: غلظت ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در هوای اراک صبح چهارشنبه، به حدود سه برابر حد مجاز رسیده و هوای این شهر برای گروه های حساس ناسالم است.
حسینعلــی ابــــراهیمی کارنامی اظهار داشت: شاخص کیفیت هوای شهر اراک در روز سه شنبه یازدهم آبان ماه، ۱۴۹بود که بیانگر وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس است.
وی افزود: غلظت ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در هوای اراک، صبح روز چهارشنبه، ۱۲آبان ماه نیز، ۹۹میکروگرم بر مترمکعب اندازه گیری شد که سه برابر حد استاندارد است، بنابراین طی روز جاری وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس در شهر اراک اعلام می شود.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: حد استاندارد میزان غلظت ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در هوا، ۳۵میکروگرم بر مترمکعب بوده و شهر اراک در روز جاری با افزایش حدود سه برابری این شاخص آلودگی مواجه است
وی بیان کرد: شهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون، ۸۲ روز آلودگی و هوای ناسالم را پشت سر گذاشته و در روز جاری نیز به سبب وزش تندباد و گرد و خاک، ذرات معلق در هوای این شهر افزایش یافته است.
ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: از مجموع ۸۲ روز آلوده سال جاری، هوای اراک طی ۷۸ روز در وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس و چهار روز نیز در شرایط ناسالم برای تمام گروه های جمعیتی قرار داشته است.
وی افزود: کیفیت نامناسب هوا و وضعیت ناسالم برای گروه های حساس، شرایطی است که برای کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان زیان بار بوده و این افراد به جز موارد ضروری باید از رفت و آمد در محیط شهری و مناطق پرتردد خودداری کنند.
هم اکنون اراک یکی از شهرهای آلوده کشور است که درصد بیماری های مختلف در آن به مدد همین آلودگی روز به روز افزایش یافته است. مسئله ای که نیازمند عزم جدی مسئولین استان و کشوری برای رفع آن است. هر چند هنوز هیچ کدام از مصوبات کاهش آلودگی هوا در اراک به طور کامل اجرا نشده است ولی مردم این شهر انتظار دارند تا در سایه جدیت و پیگیری مسئولین روزهای سالم تری را تجربه کنند و از تعداد آسمان های تیره شهرشان کاسته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.