خانه » پیشنهاد سردبیر » آلودگی را سیاسی نکنیم

آلودگی را سیاسی نکنیم

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ شماره ۱۰۸۳

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در دفتر روزنامه «وقایع استان» حضور یافت

آلودگی را سیاسی نکنیم

الهه فراهانی

روز گذشته روزنامه وقایع استان میزبان یکی از مدیران جوان استان بود. دکتر محمد جمالیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی همراه با مدیر روابط عمومی این دانشگاه با حضور در دفتر روزنامه وقایع استان از تحریریه این روزنامه بازدید و به چند سوال خبرنگاران روزنامه پاسخ دادند. سرپرست جدید علوم پزشکی از نیروهای موفق و خوشنام بومی استان مرکزی و متولد سال ۱۳۵۷ در شهرستان اراک و متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها و استادیار دانشکده علوم پزشکی اراک است. جمالیان دوره تحصیلی و مدرک پزشک عمومی خود را از اراک اخذ کرده و مدرک تخصصی خود را موفق به اخذ از دانشگاه تهران شد، وی دارای سوابق اجرایی مختلفی نیز در بخش بهداشت و درمان استان مرکزی است. سرپرست علوم پزشکی اراک تاکنون در پست‌هایی مانند نظارت بر درمان، مدیریت نظارت بر دانشگاه و معاونت درمان را در کارنامه فعالیتی خود به ثبت رسانده است.


***
دکتر جمالیان در ابتدای سخنانش در بازدید خود به بحث نقش رسانه ها در سلامت مردم اشاره نمود و بیان کرد: نقش و تاثیر ما در بحث سلامت مردم حدود ۲۵درصد است و برای آنکه بتوانیم این تاثیرگذاری را افزایش دهیم نیازمند همراهی رسانه ها هستیم. وی افزود: رسانه ها می توانند با انتقاد و پرسشگری ما را در این زمینه یاری کنند، ما نیز از این انتقادات در چارچوب منطق و اخــلاق استقبـــال می کنیم و همواره پاسخگوی سوالات خواهیم بود.
وی ادامه داد: رشـــد قارچ گونه فست فودها و غذاپزی ها شیوه زندگی ما را تغییر داده و متاسفانه با گذشت زمان سرانه مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات در سبد غذایی کاسته یافته است.
جمالیان با اشاره به اینکه وظیفه داریم مردم را از این موضوع آگاه سازیم، اظهار داشت: از همین رو سیاست های وزارتخانه به سمت بهداشت سوق پیدا کرده و یکی از مهمترین اقدام آن طرح بسیج ملی کنترل فشار خون است.
وی ادامه داد: اطلاع رسانی این طرح از ۲۷ اردیبهشت آغاز می شود و از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر مردم می توانند برای شرکت در این طرح به مراکزی که بزودی اعلام خواهد شد مراجعه کنند.
دکتر جمالیان در توضیح این طرح افزود: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا یک کمپین بزرگ ملی و عمومی است که به ریاست وزیر بهداشت، به عنوان رییس شورای راهبری و دستور رییس جمهور به تمام دستگاه ها برای همکاری با آن تشکیل شده و دبیری این شورا را معاون بهداشت بر عهده دارد. درخصوص همکاری سایر دستگاه ها نیز نامه ای به وزارت کشور ارسال شده تا همه استانداران برای فراگیر شدن کمپین و اجرای بهتر برنامه ها به این کار بزرگ ملی ورود کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان شعار این طرح را «درباره فشار خون بیشتر بدانیم و اقدام کنیم» عنوان کرد و تصریح کرد: در استان مرکزی ۵۵۰ هزار نفر را غربالگری کرده ایم. اما متاسفانه نیمی از جمعیت ما از فشار خون خود مطلع نیستند و این کمپین به شناسایی بیمار هاکمک می کند.
وی عنوان کرد: شایع ترین بیماری در استان مرکزی مربوط به قلب و عروق بوده که ناشی از فشار خون است . بعد از آن سکته مغزی در جایگاه دوم قرار دارد که پیش زمینه سکته مغزی نیز فشار خون است.
جمالیان با اشاره به اینکه فشار خون پیش زمینه بسیاری از بیماری ها است، افزود: مردم اگر بدانند شایع ترین علامت فشار خون بی علامتی است نسبت به این بیماری هوشیار تر عمل می کنند.
وی ادامه داد: از هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۲۵ هزار نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند و این بیماری در مردان شایع تر است چرا که مشغله مردان نسبت به زنان بیشتر بوده و به دلیل مشغله زیاد اهمیتی به سلامتی خود نمی دهند و همین موضوع باعث شده میزان مرگ و میر مردان نیز بالاتر باشد.
جمالیان متذکر شد: میزان سرطان در استان ما نسبت به نرم کشوری پایین تر است و اینکه بخواهیم آلودگی هوا را با مطرح کردن رتبه یک سرطان کشور جدی تلقی کنیم اشتباه بوده و این نگرش های سیاسی موجب رعب و وحشت در میان مردم می شود. بهتر است بحث آلودگی در فضای مناسب و منطقی و به دور از دیدگاه های سیاسی بررسی و حل شود.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که نقش خیران در کمک به دانشگاه علوم پزشکی را چطور ارزیــابی می کنید، بیان داشت: خیران بویژه در توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری نقش بسزایی داشتند، به تازگی سامانه ای راه اندازی کرده ایم که تمامی نیازها و اولویت ما در این سایت به خیرین معرفی می شود و آنها در آنجا با تصمیم خود از میان اولویت ها کمک های خود را انجام می دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.